W najbliższy weekend czołowi kierowcy Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) i Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) będą rywalizować na szutrowych oesach 81. ORLEN OIL Rajdu Polski. Wśród nich znajdzie się także załoga LOTTO Matulka Rally Team. Jakub Matulka oraz pilotujący go Damian Syty prowadzą w klasyfikacji generalnej RSMP po dwóch wygranych rajdach, a w europejskim czempionacie zbierają cenne doświadczenie i kilometry.
Liderzy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski w najbliższy weekend (13–15 czerwca) przystąpią do rywalizacji w jednym z najstarszych rajdów na świecie. W tym roku 81. ORLEN OIL Rajd Polski będzie czwartą rundą FIA ERC i trzecią rundą RSMP. W obu tych cyklach o punkty walczyć będzie załoga LOTTO Matulka Rally Team. Kuba i Damian realizują w tym roku swoją kampanię zarówno na europejskich, jak i polskich trasach. Do tej pory zmierzyli się z odcinkami specjalnymi w Hiszpanii, na Węgrzech oraz w Szwecji, gdzie pokonując kolejne kilometry, budują swoje tempo i pewność siebie. Na rodzimych trasach byli jak dotąd bezbłędni, wygrywając 53. Rajd Świdnicki oraz 10. Rajd Nadwiślański.
– Lubię Rajd Polski. Zawsze fajnie tu startować, ze względu na wymagające i świetne odcinki specjalne oraz kibiców, którzy tłumnie przyjeżdżają na Mazury, żeby śledzić rywalizację. Ze wszystkich rajdów w kalendarzu mistrzostw Europy ten znam najlepiej, choć wcale nie uważam, iż będzie łatwo. Organizator postanowił w tym roku nieco zmodyfikować trasę, a dodatkowo po raz pierwszy na tych oesach pojedziemy samochodem Rally2. Do tego dochodzi mocna stawka szybkich i doświadczonych załóg. Nie możemy więc pozwolić sobie na zbytnią pewność siebie – musimy po prostu robić swoje najlepiej, jak potrafimy. Myślę, iż jesteśmy dobrze przygotowani i już nie mogę się doczekać pierwszego odcinka specjalnego. Trzymajcie kciuki! – powiedział przed startem Jakub Matulka, kierowca LOTTO Matulka Rally Team.
Pochodzący z Gliwic kierowca startował na Warmii i Mazurach już dwukrotnie. Oba występy zaliczył w Fordzie Fiesta Rally3. W 2023 roku zadebiutował na oesach Rajdu Polski, który – podobnie jak w tym sezonie – zaliczany był do jednej z rund Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC). Matulka i pilotujący go wówczas Daniel Dymurski długo prowadzili w klasie 3. i plasowali się w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej RSMP. Niestety, po zderzeniu z balotem na jednym z odcinków specjalnych stracili trochę czasu. Ostatecznie ukończyli zmagania na drugim miejscu w ERC3, trzecim w klasie 3. i piętnastym w klasyfikacji generalnej mistrzostw Polski. Zeszłoroczna, 80. edycja Rajdu Polski rozgrywana była w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata (FIA WRC). Załoga LOTTO Matulka Rally Team zaprezentowała się w tych zawodach znakomicie. Polski duet do samego końca walczył o wygraną w kategorii WRC3. Ostatecznie zakończył rajd na drugim stopniu podium, tracąc niespełna trzy sekundy do zwycięzców.
Urozmaicona trasa z myślą o kibicach
Organizatorzy tegorocznej edycji Rajdu Polski przygotowali dynamiczny, szybki i technicznie zróżnicowany rajd, który połączy sprawdzone lokalizacje z nowymi pomysłami na poprowadzenie tras. Na zawodników czekać będzie niecałe 190 kilometrów oesowych, rozgrywanych od piątku do niedzieli.
Rajd rozpocznie się w piątek, 13 czerwca, o godz. 10:30 odcinkiem kwalifikacyjnym Baranowo (6,3 km). To właśnie tu kierowcy będą walczyć o jak najlepsze czasy, które później ustawią ich w kolejności startowej na sobotnie etapy. Kilka godzin później, o 19:00, stawka przeniesie się na pierwszą faktyczną próbę rajdu – 2,5-kilometrowy odcinek Mikołajki Arena, znany z rozgrywania w formule head-to-head, idealny do oglądania z trybun przez kibiców.
Sobotni etap (14 czerwca) obejmie sześć odcinków specjalnych – trzy próby przejeżdżane dwukrotnie – i kilka interesujących modyfikacji w porównaniu do poprzednich edycji. Dzień rozpocznie się o godz. 10:00 od OS „Świętajno” (16,3 km), poprowadzonego po drogach dotąd nieużywanych w Rajdzie Polski. O 10:50 załogi wystartują do próby Olecko (20 km), znanej z efektownej hopy w Rosochackim. Od 11:40 rozpocznie się OS4 Stare Juchy (13,60 km), który wraca do harmonogramu po sześciu latach nieobecności. Po popołudniowym serwisie wszystkie te próby zostaną rozegrane ponownie – odpowiednio o 15:30, 16:20 i 17:10. Dzień zakończą efektowne pojedynki w parach na Mikołajki Arena – początek rywalizacji o godz. 19:00.
Niedziela (15 czerwca) to trzy decydujące oesy, również przejeżdżane dwukrotnie. O 8:00 i 12:40 kierowcy zmierzą się z nową konfiguracją odcinka Mikołajki (7,6 km), a o 9:05 i 13:45 ruszy OS Pozezdrze (20 km) – zaprojektowany z myślą o kibicach, z licznymi punktami widokowymi. Finał pętli, o godz. 10:35, to odcinek specjalny Gmina Mrągowo (15,0 km), który o 16:05 zostanie rozegrany jako dodatkowo punktowany Power Stage, kończący rajd. Ceremonia mety zaplanowana jest na godz. 17:30, tradycyjnie na Rynku w Mikołajkach.
Starty Jakuba Matulki wspiera Totalizator Sportowy właściciel marki LOTTO, a także Złomex S.A., TG Recycling, DB Logistic, Park Poniwiec oraz LAKMA.
Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC) 2025:
– 3–6 kwietnia: Rally Sierra Morena (asfalt) – ZAKOŃCZONY
– 9–11 maja: Rally Hungary (szuter) – ZAKOŃCZONY
– 29–31 maja: Royal Rally of Scandinavia (szuter) – ZAKOŃCZONY
– 13–15 czerwca: Rajd Polski (szuter)
– 4–6 lipca: Rally di Roma Capitale (asfalt)
– 15–17 sierpnia: Barum Czech Rally Zlín (asfalt)
– 5–7 września: Rali Ceredigion (asfalt)
– 3–5 października: Croatia Rally (asfalt)
Klasyfikacja generalna RSMP przed 81. ORLEN OIL Rajdem Polski (2/7):
1. Matulka/Syty 68 pkt.
2. Szeja/Szeja 53 pkt.
3. Grzyb/Binięda 50 pkt.
4. Brzeziński/Gerber 38 pkt.
5. Kołtun/Pleskot 23 pkt.
6. Gabryś/Dymurski 19 pkt.
7. Kowal/Lenkowski 17 pkt.
8. Byśkiniewicz/Siatkowski 16 pkt.
9. Górny/Martynek 16 pkt
10. Ulanowski/Kielar 15 pkt.
Kalendarz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski 2025:
– 25–27 kwietnia: Rajd Świdnicki (asfalt) – ZAKOŃCZONY
– 24–25 maja: Rajd Nadwiślański (asfalt) – ZAKOŃCZONY
– 13–15 czerwca: Rajd Polski (szuter)
– 10–12 lipca: Valvoline Rajd Małopolski (asfalt)
– 7–9 sierpnia: MARMA Rajd Rzeszowski (asfalt)
– 19–21 września: Rajd Śląska (asfalt)
– 10–12 października: Rajd Nyski (asfalt)