Znamy kształt nowego załącznika „K”. FIA wskrzesza motorsportowe potwory

rallypl.com 1 miesiąc temu

W ubiegłym tygodniu odbyło się posiedzenie Rady Sportów Motorowych FIA, na którym przegłosowano wprowadzenie kilku, kluczowych zmian w regulaminach. Jedną z nich była aktualizacja załącznika „K” i rozszerzenie katalogu maszyn mogących ubiegać się o Historyczne Paszporty Techniczne. Dziś znamy już dokładny kształt nowych zapisów. Krótko mówiąc – samochody WRC oraz Kit-Cary wracają do łask!

W ramach przypomnienia, załącznik „K” określa techniczne regulacje samochodów mogących rywalizować w oficjalnych, historycznych imprezach FIA. Poza dopuszczonymi okresami homologacji, osiągami i specyfikacją, zapisy załącznika wspominają o wyposażeniu bezpieczeństwa, „malowaniu” oraz instrukcjach modyfikacji lub naprawy. Do tej pory w zawodach historycznych rywalizować mogły konstrukcje projektowane maksymalnie do 1990 roku. Ta zasada uległa wyczekiwanej zmianie, a załącznik „K” akceptować będzie wozy z lat 1991-2000. W końcu, poznaliśmy dokładny kształt nowych paragrafów, które wejdą w życie już niedługo – 1 stycznia 2025.

FIA wraca do ery „wurców” i Kit-Carów

Wprowadzone zmiany sprawiają, iż do łask wróci lwia część pojazdów z naszej młodości, w tym iście kultowe konstrukcje „złotych” lat dziewięćdziesiątych. Na starcie imprez historycznych staną bowiem Subaru Imprezy GC8, Mitsubishi Lancery Evo, Fordy Escorty Cosworth, A-grupowe Lancie Delty Integrale czy Toyoty Corolle…

Rozszerzenie katalogu o kolejną dekadę sprawia, iż na listę „wskakują” też legendarne… pierwsze „wurce”. Ta kategoria zadebiutowała bowiem w 1997 roku. W przyszłym sezonie na historycznych oesach zobaczymy więc między innymi: Imprezę WRC, Focusa WRC, Lancera Evo WRC (kilku generacji), Corollę WRC oraz 206 WRC.

Szampany wystrzelą też w domach sympatyków przednionapędowych Kit-Carów. Międzynarodowa Federacja Samochodowa dopuści maszyny owej kategorii (do dwóch litrów pojemności), powstałe w latach 1995-2000. W akcji zobaczymy zatem Skodę Felicię, Renault Megane Maxi i Renault Clio, Seata Ibizę, czy Peugeota 306.

Prototypy, bolidy i auta turystyczne

Ogłoszona aktualizacja dotyczy rownież innych dyscyplin – wyścigów torowych i wyścigów górskich. Jedną z najciekawszych zmian jest powrót prototypów… Le Mans! Drugie życie otrzymają na przykład Mclaren F1 GTR, Mercedes-Benz CLK GTR, Porsche 911 GT1, Ferrari F40 LM, Jaguar XJ220 oraz Dodge Viper. Beneficjentami poprawek zostaną też fani BTCC i DTM. Co powiecie na rezurekcję Forda Sierry, Volvo 850 i Alfy Romeo 155?

Przeczytaj również: Enyaq RS Race – elektryczna wyścigówka z rajdowym rodowodem

Zapisy wprowadzane przez FIA nie pominą królowej motorsportu, sympatycy Formuły 1 mają więc powody do zadowolenia. Wiernie cytując nowe paragrafy (oznaczone czerwonym kolorem), Federacja włączy do katalogu bolidy z lat 1987-1994 (F1/5) i 1994-2000 (F1/6) oraz turbodoładowane maszyny z lat 1977-1986 i 1987-2000. Na liście znalazło się też miejsce dla F3000 i Formuły Nissana (włącznie do 2000 roku), samochodów IndyCar (1991-2000, IN/8), Formuły Vee (1993-2000), Formuły Renault (1995-1999) oraz Formuły Forda (1993-2000).

Zaktualizowany załącznik „K” 2025 znajdziecie już na oficjalnej stronie internetowej FIA. Po więcej emocji z rodzimych i zagranicznych odcinków specjalnych zapraszamy na rallypl.com i nasze media społecznościowe.

Rallypl to społeczność prawdziwych pasjonatów. Zapraszamy Was więc do dyskusji, wyrażania własnej opinii i wymiany argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz biało-czerwony motorsport!

Idź do oryginalnego materiału