Po zajęciu trzeciego miejsca w Junior WRC, Ali Türkkan chce sięgnąć w przyszłym roku po tytuł. W międzyczasie planuje dodatkowe starty, ale nie w samochodzie Rally3 czy szybszym Rally2, a w maszynie Rally1. Turecki zawodnik przetestował już auto, którym chce wystartować w 2025 roku.
25-letni Türkkan ma za sobą pierwszy dzień za kierownicą Forda Pumy Rally1 bez układu hybrydowego. Turek przejechał 40 kilometrów po drogach w lesie Greystoke w Anglii pod okiem Grégoire’a Munstera.
„Mam szczęście, bo dzięki sponsorom mogłem usiąść za kierownicą Pumy” – powiedział Türkkan. „Zrobiliśmy cztery sesje, które łącznie dały 40 kilometrów. Pierwsze przejazdy były nieco wolniejsze, żeby oswoić się z autem”.
Türkkan, który w 2023 roku zdobył tytuł mistrza Turcji, spodziewał się, iż auto Rally1 okaże się „szalone”. Jednak, ku jego zaskoczeniu, jazda Pumą Rally1 okazała się bardziej intuicyjna, niż się spodziewał: „Nie czujesz, iż jedziesz szybko, bo siedzisz bardzo blisko przedniej szyby. Z zewnątrz to wygląda na coś niesamowitego, ale wewnątrz czujesz się jak w Rally2”.
Podkreślił także, iż różnice między samochodami Rally5 czy Rally4 a Rally1 są odczuwalne: „W Rally1 i Rally2 możesz ciągle zwiększać tempo i auto odpowiada pozytywnie na każde twoje działanie. Gdy jedziesz za wolno, trudniej skręcić czy hamować. Ale gdy jesteś na granicy możliwości, auto działa z tobą i jest łatwiejsze do prowadzenia”.
Dla Türkkana sam fakt jazdy w miejscu, gdzie swoje legendy wykuwali Carlos Sainz i Colin McRae, był niezwykłym przeżyciem: „To szalone uczucie. Jako dziecko oglądałem nagrania, jak McRae sunął bokiem po błotnistych zakrętach w Greystoke. Być tam osobiście to jak spełnienie dziecięcych marzeń”.
Ambitne plany na 2025 rok
Türkkan ma jasne plany na nadchodzący sezon. Chce sięgnąć po tytuł mistrza Junior WRC, ale przy wsparciu sponsorów ma nadzieję na dwa starty w samochodzie Rally1. Jednym z nich ma być Sardynia, którą doskonale zna: „Wiem, jak wyglądają te odcinki i wyspa, bo startowałem tam dwa razy. To dobry początek na pierwszy start w Rally1, zwłaszcza iż Sardynia nie będzie w kalendarzu JWRC w przyszłym roku”.
Zawodnik marzy również, aby zaszczepić miłość do rajdów w rodakach: „W Turcji kochamy rajdy. Marzę, by być pierwszym tureckim kierowcą na najwyższym poziomie. Wiem, iż jeszcze dużo przede mną, ale trzeba od czegoś zacząć”.