Wyczekiwany dodatek z nutką niedosytu – Recenzja EA SPORTS WRC 24

rallypl.com 1 miesiąc temu

Blisko rok temu swoją premierę miało EA SPORTS WRC – gra, która pomimo dość trudnego początku, zebrała swoje grono oddanych graczy. Wśród wielu fanów tytuł ten zastąpił swojego duchowego poprzednika – Dirta Rally 2.0., stając się jednym z dwóch głównych tytułów wśród fanów wirtualnych rajdów na rynku (obok kultowego „RBRa”). Twórcy gry zamiast wydawać co roku nowy tytuł na rynek, postawili na rozwój gry dzięki aktualizacji – tak zatem powstało EA SPORTS WRC 24, czyli de facto płatna aktualizacja, uzupełniająca grę o zawartość z aktualnie trwającego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata. Czy warto zatem „uaktualnić” podstawową wersję gry o nowy dodatek? Zapraszamy do lektury!

Zawartość

Aktualizacja EA Sports WRC 24 dostarcza graczom dodatkową zawartość w postaci nowych samochodów, nowych lokacji znajdujących się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata 2024 oraz załóg i powiązanych z nimi malowań samochodów.

Dzięki temu w grze pojawiło się pięć nowych rajdówek:

WRC

  • Ford Puma Rally1 HYBRID ’24
  • Hyundai i20 N Rally1 HYBRID ’24
  • Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID ’24

WRC2

  • Toyota GR Yaris Rally2

Junior WRC

  • Ford Fiesta Rally3 Evo
EA Press Portal

W EA Sports WRC 24 zadebiutowały również dwie nowe lokacje:

Orlen 80. Rajd Polski

  • Świętajno (18,5 km)
  • Jelonek (18,1 km)
  • Gajrowskie (10 km)
  • Pietrasze (9,7 km)
  • Dybowo (8,5 km)
  • Chełchy (8,5 km)
  • Mikołajki (9,4 km)
  • Zawada (9,5 km)
  • Gmina Mrągowo (4,4 km)
  • Czerwonki (4,5 km)
  • Kosewo (4,8 km)
  • Probark (4,6 km)

Tet Rajd Łotwy

  • Vecpils (16,3 km)
  • Kagene (16,3 km)
  • Mazilmaja (8,5 km)
  • Kirsits (8,4 km)
  • Baznica (7,6 km)
  • Strokacs (7,7 km)
  • Podnieki (9,9 km)
  • Dinsdurbe (9,9 km)
  • Kalvene (4,9 km)
  • Cerpi (4,9 km)
  • Krote (4,9 km)
  • Kaleti (5,0 km)
EA Press Portal

Dodatkowo, do gry dodano 52 nowe malowania oraz odpowiadające im załogi, wśród których znaleźli się:

Toyota GR Yaris Rally1 HYBRID ’24

  • Elfyn Evans / Scott Martin
  • Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen
  • Lorenzo Bertelli / Simone Scattolin
  • Sébastien Ogier / Vincent Landais
  • Takamoto Katsuta / Aaron Johnston

Hyundai i20 N HYBRID ’24

  • Andreas Mikkelsen / Torstein Eriksen
  • Dani Sordo / Cándido Carrera
  • Esapekka Lappi / Janne Ferm
  • Ott Tänak / Martin Järveoja
  • Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe

Ford Puma Rally1 HYBRID ’24

  • Adrien Fourmaux / Alexandre Coria
  • Grégoire Munster / Louis Louka

Toyota GR Yaris Rally2

  • Georg Linnamäe / James Morgan
  • Hikaru Kogure / Topi Luhtinen
  • Jan Solans / Rodrigo Sanjuán
  • Roope Korhonen / Anssi Viinikka
  • Sami Pajari / Enni Mälkönen
  • Stéphane Lefebvre / Andy Malfoy
  • Yuki Yamamoto / Marko Salminen

Citroën C3 Rally2

  • Marco Bulacia / Diego Vallejo
  • Nikolay Gryazin / Aleksandrov Konstantin
  • Yohan Rossel / Arnaud Dunand

Ford Fiesta Rally2

  • William Creighton / Liam Regan

Hyundai i20 N Rally2

  • Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen
  • Nicolas Ciamin / Yannick Roche
  • Teemu Suninen / Mikko Markkula

Škoda Fabia RS Rally2

  • Chris Ingram / Alex Kihurani
  • Fau Zaldivar / Marcelo der Ohannesian
  • Gus Greensmith / Jonas Andersson
  • Josh McErlean / James Fulton
  • Lauri Joona / Janni Hussi
  • Oliver Solberg / Elliott Edmondson
  • Pepe López / David Vázquez
  • Pierre-Louis Loubet / Loris Pascaud

Škoda Fabia Rally2 Evo

  • Alejandro Mauro / Adrian Pérez

Ford Fiesta Rally3 Evo

  • Abdullah Al-Rawahi / Ata Al-Hmoud
  • Ali Türkkan / Burak Erdener
  • Bruno Bulacia / Gabriel Morales
  • Diego Domínguez / Rogelio Penate
  • Eamonn Kelly / Conor Mohan
  • Fabio Schwarz / Bernhard Ettel
  • Gerardo Rosselot / Marcelo Brizio
  • Jakub Matulka / Daniel Dymurski
  • José Caparó / Esther Gutiérrez
  • Max Smart / Cameron Fair
  • Nataniel Bruun / Pablo Olmos
  • Norbert Maior / Francesca Maior
  • Petr Borodin / Roman Cheprassov
  • Roberto Blach / Mauro Barreiro
  • Romet Jürgenson / Siim Oja
  • Taylor Gill / Daniel Brkic
  • Tom Rensonnet / Loic Dumont
EA Press Portal

Oprócz aktualizacji z sezonem 2024, czekają nas także dwa DLC. W okresie zimowym graczom zostanie udostępniony dodatek Le Maestros zawierający dwie trasy dla znajdujących się w grze lokacji (Rajd Monte Carlo – Briançonnet oraz Rajd Portugalii – Fafe), a wiosną ma ukazać się pakiet zawartości Hard Chargers, który również będzie zawierał nowe trasy (Rajd Szwecji – Umea oraz Umea Sprint i Rajd Akropolu – Harvati). Każdy z tych pakietów rozszerzeń można nabyć osobno lub w całości (cena pierwszego dodatku wynosi 20 euro, kolejne dwa DLC kosztować będą 10 euro za sztukę – można również nabyć wszystkie dodatki w jednym pakiecie w cenie 30 euro). Oprócz dodatkowych odcinków, w DLC mają znaleźć się także nowe, historyczne rajdówki i malowania.

Nowe rajdówki

Nowe samochody Rally1 dodane do gry wraz z aktualizacją sezonu 2024, naturalnie kilka różnią się od swoich poprzedniczek. Trzeba jednak przyznać, iż pomimo tego, iż jeździ się nimi podobnie jak tymi z sezonu 2023, to za to wyglądają i brzmią bardzo dobrze. Dla przykładu, w przypadku nowego Yarisa Rally1 dźwięk rajdówki jest świetny, dzięki czemu samochód brzmi niemal 1:1 jak na onboardach. Za to ogromny plus. Głównym przedstawicielem nowych samochodów w grze jest jednak Yaris Rally2. Nowa rajdówka Toyoty wypada w tym gronie bardzo pozytywnie, jazda nią daje dużo frajdy. W odróżnieniu od innych aut Rally2 wydaje się jednak tracić trochę czasu w długich prostych. Podczas ogrywania wersji testowej auto to miało jednak jeden problem – z jakiegoś powodu gra usilnie przełączała skrzynię biegów na H-shifter, ale prawdopodobnie w oficjalnym wydaniu będzie już wszystko w porządku. Fiesta Rally3 Evo to nowa wersja popularnej rajdówki używanej w JWRC. Naturalnie, jest więc bardzo podobna w charakterystyce jazdy do swojej poprzedniczki.

EA Press Portal

Nowe lokacje

W grze dzięki aktualizacji sezonu 2024 pojawiły się dwie nowe lokacje – Rajd Polski oraz Rajd Łotwy. W przypadku kultowego mazurskiego rajdu dokonano słusznego wyboru o zmianie tras znanych z Dirta Rally 2.0. i postawiono na bardziej techniczne trasy niż te znane z poprzednich gier od Codemasters. Świętajno mówiąc krótko „robi robotę” i bardzo dobrze obrazuje, iż Rajd Polski jest mimo wszystko bardzo wymagającym dla załóg wydarzeniem. Dostaliśmy również oes „Gmina Mrągowo” (co prawda w konfiguracji z 2023 roku), który jest o połowę krótszy od „Świętajna”, ale równie zdradliwy.

Bardzo dobrze prezentuje się również Łotwa, gdzie postawiono na bardzo szybkie, ale szerokie trasy, które wybaczają trochę więcej błędów niż „nasze” odcinki. Mają one jednak dużo zmian tempa i nawierzchni – na ten moment jest ona chyba najlepszą lokacją w grze na zabawę samochodami Rally1, jeżeli chodzi o wszystkie szutrowe rajdy.

W obu lokacjach dwa „główne” oesy zostały udostępnione w skróconych i odwróconych wersjach, co daje nam łącznie po 12 tras na lokację.

Co do samej jakości wykonania odcinków, to nowe lokacje utrzymują bardzo wysoki poziom wykonania, choć w niektórych przypadkach aż prosiło się o większą staranność – np. w przypadku degradacji trasy w Rajdzie Polski, która jest zdecydowanie mniejsza niż w rzeczywistości. Same odcinki są bardzo dobrze wykonane pod względem graficznym (naszym zdaniem Polska wypada jednak nieco ciekawiej od Łotwy) oraz technicznym – widać duży postęp pod względem detali, barw, czy choćby takich błahostek jak zmieniające się rozmieszczenie śniegu na trasie. Pozostaje jedynie liczyć na to, iż pozostałe nowe trasy, które zadebiutują później w grze, będą trzymać przynajmniej taki sam poziom.

Załogi oraz malowania

Bardzo miłym dodatkiem do EA SPORTS WRC 24 jest duża ilość nowych załóg oraz malowań rajdówek, ale niestety po drodze podjęto w naszej ocenie kilka niezrozumiałych decyzji jeżeli chodzi o sam skład osobowy. Wśród nowych malowań brakuje bowiem między innymi tegorocznych kolorów aut prowadzonych przez Kajetana Kajetanowicza, Roberta Virvesa, Miko Marczyka, Jariego-Matti Latvali czy przede wszystkim Mārtiņša Sesksa. Co do jakości wykonania malowań, które znalazły się w grze nie można mieć jednak obiekcji – są one zrobione bardzo dobrze, więc w tym przypadku nie ma na co narzekać. Jest dobrze, ale lista malowań z sezonu 2024 powinna być mimo wszystko nieco dłuższa.

Wygląda to tak, jakby twórcy gry przygotowali nam stawkę z zaledwie dwóch pierwszych rund Mistrzostw. Jak inaczej wytłumaczyć brak wyżej wymienionych załóg przy jednoczesnej obecności Stephana Lefebvre (w Yarisie Rally2), Alejandro Mauro czy Hikaru Kogure. Dodatkowo, takiego Samiego Pajariego spotkamy tu w WRC2, a nie w Yarisie Rally1.

EA Press Portal

Podsumowanie

Ocena aktualizacji sezonu 2024 w EA SPORTS WRC na ten moment jest bardzo ciężka. Trzeba pamiętać o tym, iż aktualna zawartość jest jedynie częścią całej aktualizacji, która będzie trwać przynajmniej do wiosny następnego roku, ale oceniając go na ten moment naszym zdaniem nie jest ona warta swojej ceny w pełnym pakiecie.

Brakuje bowiem w pierwszej aktualizacji jeszcze przynajmniej paru samochodów (na przykład Renault Clio Rally3), nowych tras zapowiadanych w następnych paczkach rozszerzeń, albo po prostu zmian w samej rozgrywce – tryb kariery aż prosi się w tym momencie przynajmniej o aktualizację pozwalającą na nagłe zmiany kalendarza (szczególnie z wykorzystaniem systemu symulującego pory roku), nie wspominając już o systemach reputacji, podziałem na zespoły prywatne i fabryczne… długo by wymieniać.

Sama zawartość pierwszej części aktualizacji jest bardzo dobrze wykonana, może jest ona lekko wybrakowana, ale faktycznie widać, iż twórcy się starali i szacunek im za to, iż wspierają ten tytuł. Co do jednak samej aktualizacji, to na ten moment albo sugerowalibyśmy zakupienie tego DLC osobno, lub wstrzymanie się z zakupem pełnego zestawu przynajmniej do zimy, kiedy to na rynek trafi druga część aktualizacji.


Serdecznie dziękujemy twórcom gry za udostępnienie nam kopii recenzenckiej gry EA SPORTS WRC 24.

Przeczytaj więcej recenzji na Rallypl

Idź do oryginalnego materiału