Losy mistrzowskich tytułów WRC2/WRC2 Challenger rozstrzygną się w kraju kwitnącej wiśni. W najlepszej sytuacji jest Sami Pajari, faworyt w obu kategoriach. Z wyścigu po rajdowe „złoto” odpadli podopieczni Orlenu – Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak.
2. Rajd Europy Centralnej mógł ostatecznie rozstrzygnąć losy klasyfikacji generalnej WRC, koronując nowego czempiona… Końcowy układ sił sprawił jednak, iż zwycięzców kampanii 2024 poznamy dopiero w listopadzie, w kraju kwitnącej wiśni. Rajd Japonii przyniesie też sporo emocji w grupie WRC2 i WRC2 Challenger. Choć Sami Pajari jest na rajdowym „pole position” do dwóch złotych medali, na jego błędy czyhać będą Nikolay Gryazin i… Oliver Solberg. Niestety, z wyścigu po tytuły odpadli nasi reprezentanci – Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Czwarta pozycja na mecie w Pasawie pozbawiła ich matematycznych szans na obronę złota w grupie Challenger… Polacy mogą jednak utrzymać się na „pudle”.
WRC2: Pajari kontra Solberg
Przed startem 2. Rajdu Europy Centralnej szanse na tytuł WRC2 posiadało tylko trzech kierowców – Solberg, Pajari i Rossel. Do walki o punkty w Czechach, Austrii i Niemczech stanął wyłącznie ten trzeci (Oliver wykorzystał limit siedmiu występów, a Pajari otrzymał kolejną szansę za kierownicą hybrydowego GR Yarisa Rally1). Zadanie Yohana było więc proste – by utrzymać się w wyścigu po złoto, zawodnik DG Competition musiał stanąć na najwyższym stopniu podium. Niestety, urwane koło (czwartek) i uszkodzone zawieszenie (sobota) zamknęły jakąkolwiek dyskusje o końcoworocznej wiktorii. Rossel musiał zatem przełknąć gorzką pigułkę porażki, kończąc zawody na odległej, dopiero jedenastej pozycji.
Stawiając sprawę jasno, mistrzem kategorii WRC2 2024 zostanie Oliver Solberg lub Sami Pajari. Szwed jest w zdecydowanie gorszej pozycji – podopieczny Toksportu przewodzi co prawda tabeli WRC2, ale nie może już punktować… Pajari pojawi się prawdopodobnie w Japonii, gdzie do triumfu wystarczy mu „tylko” drugie miejsce. Fin traci dzisiaj piętnaście „oczek”, osiemnaście punktów za drugą lokatę wystarczy, żeby utrzeć nosa krnąbrnemu rywalowi.
WRC2 Challenger: Pajari kontra Gryazin
Pajari jest w jeszcze lepszej sytuacji w podgrupie Challenger. Fin piastuje pozycję lidera, mając na koncie sto osiemnaście punktów. Jedyną „przeszkodą” na drodze do tytułu jest Nikolay Gryazin. Kierowca z Rosji zwyciężył w Rajdzie Europy Centralnej, dzięki czemu w biurach Citroen Racing tli się jeszcze wątły płomień motorsportowej nadziei. Gryazin traci trzynaście punktów – musi zatem liczyć na poważne potknięcie kierowcy GR Yarisa Rally2. Sami nie musi wcale forsować tempa, do wiktorii wystarczy mu bowiem czwarte miejsce.
Przeczytaj również: Enyaq RS Race – elektryczna wyścigówka z rajdowym rodowodem
Niestety, z wyścigu o obronę tytułu odpadła drużyna Orlen Teamu, Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Polacy musieli wygrać zarówno Rajd Europy Centralnej, jak i finałowy Rajd Japonii (a po drodze liczyć także na wpadkę Pajariego). Czwarte miejsce w Pasawie odebrało im matematyczne szanse na wyprzedzenie Nikolaya i Samiego… „Kajto” i Maciej mogą jednak utrzymać się na trzecim miejscu w tabeli. jeżeli w Japonii nie pojawi się Jan Solans, nasi rodacy zakończą sezon 2024 na podium, niezależnie od osiągniętego wyniku.
Ogier i Evans odpadają, Hyundai świętuje
2. edycja WRC Rajdu Europy Centralnej padła łupem podopiecznych Cyrila Abiteboula. Na najwyższym stopniu podium stanęli Ott Tanak i Martin Jarveoja. Elfyn Evans i Scott Martin zajęli drugie miejsce, tracąc raptem siedem sekund. Podium zamknęli liderzy „generalki”, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Tłumacząc zawiły system punktacji kampanii 2024, najwięcej punktów powędrowało na konto Evansa (dwadzieścia cztery – piętnaście „oczek” za sobotę, sześć za niedzielę, trzy za finałowy oes). Tanak i Katsuta wyjechali z Pasawy z dorobkiem dwudziestu dwóch punktów (mimo dalszej lokaty, Japończyk wygrał niedzielny etap i zanotował najlepszy czas na power stage). Neuville zgromadził osiemnaście punktów.
Układ tabeli Rajdu Europy Centralnej sprawił, iż Gazoo Racing WRT straciło matematyczne szanse na tytuł w klasyfikacji indywidualnej. O koronę powalczą Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe oraz Ott Tanak i Martin Jarveoja. Belg ma dwadzieścia pięć punktów przewagi. Toyota liczy się jeszcze w klasyfikacji konstruktorów, mając tylko piętnaście „oczek” straty.
Więcej przepełnionych motorsportem materiałów znajdziecie naturalnie na rallyandrace.pl.
Przy okazji, zachęcamy do zakupu… najnowszego, 45. numeru magazynu Rally and Race. Znajdziecie w nim wszystkie, najciekawsze informacje ze świata motorsportu. Od rajdów, przez wyścigi torowe, górskie, F1, po cross country, drift, simracing, rallycross czy karting. W Wasze ręce oddajemy przeszło 150 stron, przesiąkniętych emocjami z czołowych aren!