WRC Rajd Europy Centralnej: Fakty i ciekawostki z rajdu, który łączy trzy kraje

rallypl.com 2 dni temu

Rajd Europy Centralnej, debiutujący w kalendarzu WRC w 2023 roku, od razu zyskał miano jednego z najbardziej unikalnych rajdów na świecie. W tym roku impreza znów zapracuje na ten tytuł, bowiem jeden z odcinków specjalnych będzie przebiegać przez granicę krajów. Nie będzie to jedyna ciekawostka, na którą uwagę chcą zwrócić organizatorzy.

Trasa

Rajd Europy Centralnej wyróżnia się trasą, która łączy trzy kraje – Czechy, Niemcy i Austrię. W 2024 roku załogi pokonają łącznie 1585 km, co jest zauważalnie krótszym dystansem w porównaniu do poprzedniego roku. Organizatorzy zoptymalizowali procesy logistyczne, szczególnie podczas czwartkowych przygotowań, co pozwoliło na skrócenie trasy.

Spośród tej liczby 303 km będą stanowić odcinki specjalne. W 2024 roku zaplanowano ich 18, przy czym aż 210 km to nowe odcinki, które wcześniej nie były wykorzystywane lub są przejeżdżane w innym kierunku niż w 2023 roku. Najdłuższym odcinkiem specjalnym będzie SS 4/7 Strašín, którego długość wynosi 26,69 km i znajduje się w Czechach.

Jednym z najciekawszych punktów rajdu jest odcinek specjalny SS 10/13 «Poza granicami», który po raz pierwszy w historii rajdów WRC przekracza granicę – startując w Niemczech, a kończąc w Austrii.

Bezpieczeństwo

Nie można powiedzieć, iż pierwsza edycja Rajdu Europy Centralnej była wzorowa pod kątem organizacji i zapewnienia bezpieczeństwa. Już shakedown musiał zostać przerwany, aby jego trasą mogła przejechać karetka, OS6 został odwołany z powodu kibiców stojących w niebezpiecznych miejscach, a wypadający z trasy Esapekka Lappi prawie zmiótł tych, którzy stali centymetry od trasy.

Trudno się dziwić, iż przed tegoroczną edycją organizatorzy bardzo się chwalą tym, ile zostało zrobione w celu podniesienia poziomu bezpieczeństwa. Imponująca ma być tutaj liczba około 2000 sędziów trasy oraz około 1000 osób z personelu pomocniczego, w tym funkcjonariusze policji, pracownicy służb transportowych, obsługa parkingów oraz sprzedawcy biletów.

W centrum zarządzania rajdem będzie pracować ponad 30 osób, monitorując sytuację na odcinkach specjalnych i będąc w stałym kontakcie z FIA, służbami ratunkowymi oraz policją. Na trasie rozmieszczono 24 pojazdy ratunkowe oraz interwencyjne, a dodatkowo na każdym odcinku specjalnym znajdować się będą od 3 do 5 punktów medycznych dla kibiców.

Do wyznaczenia stref kibica użyto około 23 km taśmy. Co ciekawe, większość udało się przechować od poprzedniej edycji, co pozwala zmniejszyć ilość odpadów.

Logistyka

W przygotowanie wydarzenia zaangażowanych jest około 170 osób, w tym sędziowie sportowi oraz techniczni, a także osoby odpowiedzialne za kontrolę dokumentów. Rdzeń organizacyjny, czyli 12-osobowy zespół, pracuje przez cały rok, przygotowując każdy detal rajdu.

Szczególnie duże wyzwanie logistyczne stanowi transport kibiców na trasie rajdu. W 2024 roku przygotowano 42 oficjalne strefy kibica. Aby zmniejszyć wpływ na środowisko, zorganizowano 8 specjalnych autobusów, które przewożą widzów z centralnych parkingów do odcinków specjalnych. Dzięki temu ograniczono ruch samochodów w obszarach wiejskich i rolniczych, co jest ważnym krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju.

Zrównoważony rozwój

Jak zapewniają organizatorzy, jednym z kluczowych aspektów Rajdu Europy Centralnej jest dbałość o środowisko. W 2024 roku wprowadzono kilka nowatorskich rozwiązań, takich jak wykorzystanie 150 toreb na dokumenty, które wykonano z niepotrzebnych banerów reklamowych z poprzedniej edycji rajdu.

Dodatkowo, do przemieszczania się po trasie rajdu organizatorzy wykorzystują 25 samochodów elektrycznych i wodorowych, co minimalizuje emisję spalin. Na odcinkach specjalnych działać będzie także 22 tzw. «eko-sędziów», którzy będą edukować kibiców w zakresie ekologicznego zachowania się na trasie rajdu.

Działania na rzecz środowiska zostały docenione przez FIA, która przyznała Rajdowi Europy Centralnej 3-gwiazdkową akredytację środowiskową za jego wkład w zrównoważony rozwój.

Kibice

Organizatorzy podają, iż w 2023 roku rajd odwiedziło 125 000 widzów, a w tym roku ta liczba może być jeszcze wyższa i to pomimo zmiany planowanej daty. Na pewno na trasie nie zabraknie polskich kibiców – dla wielu z nich Rajd Europy Centralnej będzie odbywać się bliżej niż Rajd Polski w Mikołajkach.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału