Promotor cyklu WRC zaproponował zmiany w, delikatnie mówiąc, kontrowersyjnym systemie punktacji. o ile FIA wyrazi zgodę, w okresie 2025 nie zobaczymy już punktów za sobotni etap rajdu.
Wygląda na to, iż zmiany systemu punktowego będą ewolucją – promotorzy Rajdowych Mistrzostw Świata chcą bowiem uniknąć całkowitego „przewrotu” zapisów w regulaminie. o ile plotki przedstawione przez portal DirtFish się potwierdzą, w przyszłym sezonie nie zobaczymy już dodatkowych punktów za premierowy, sobotni etap poszczególnych rund.
Punkty przyznawane będą dopiero na mecie, układ (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1) zostanie bez zmian. Dodatkiem będzie pięciopunktowa premia dla najlepszego, niedzielnego duetu. Podobnie jak i teraz, załogi będą mogły powalczyć o „dodatkowe” oczka na power stage’u. Oznacza to, iż perfekcyjny, rajdowy weekend oznaczać będzie zdobycz aż… 35 punktów!
DirtFish powołuje się na źródło obecne na zeszłotygodniowym spotkaniu oficjeli FIA WRC:
„Nie sposób zignorować frustracji wielu zawodników po zmianie struktury punktowej WRC. To co zostało teraz zasugerowane ma jednak sporo sensu. Poczucie, iż zwycięstwo zostało zdewaluowane było czymś, wokół czego nie można przejść obojętnie. Nowy układ systemu jest prosty, rozsądny, daje też motywację do tego, by naciskać podczas niedzielnego etapu.
Dyskutowano o przyznawaniu punktów za każdy odcinek specjalny, jak w FIA Junior WRC. Ostatecznie zdecydowano się tylko na dodanie niedzielnej, dodatkowej klasyfikacji. Będzie to świetne rozwiązanie dla zawodników którzy odpadną w piątek lub sobotę. Wracając do gry w super rally będą mogli powalczyć o coś więcej, niż parę „oczek” na power stage’u”.
Neuville o krok od pierwszego tytułu WRC
2. edycja WRC Rajdu Europy Centralnej padła łupem podopiecznych Cyrila Abiteboula. Na najwyższym stopniu podium stanęli Ott Tanak i Martin Jarveoja. Elfyn Evans i Scott Martin zajęli drugie miejsce, tracąc raptem siedem sekund. Podium zamknęli liderzy „generalki”, Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe. Tłumacząc zawiły system punktacji kampanii 2024, najwięcej punktów powędrowało na konto Evansa (dwadzieścia cztery – piętnaście „oczek” za sobotę, sześć za niedzielę, trzy za finałowy oes). Tanak i Katsuta wyjechali z Pasawy z dorobkiem dwudziestu dwóch punktów (mimo dalszej lokaty, Japończyk wygrał niedzielny etap i zanotował najlepszy czas na power stage). Neuville zgromadził osiemnaście punktów.
Przeczytaj również: Enyaq RS Race – elektryczna wyścigówka z rajdowym rodowodem
Układ tabeli Rajdu Europy Centralnej sprawił, iż Gazoo Racing WRT straciło matematyczne szanse na tytuł w klasyfikacji indywidualnej. O koronę powalczą Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe oraz Ott Tanak i Martin Jarveoja. Belg ma dwadzieścia pięć punktów przewagi. Toyota liczy się jeszcze w klasyfikacji konstruktorów, mając tylko piętnaście „oczek” straty. O wszystkim zadecyduje wielki finał tegorocznej kampanii – Rajd Japonii (21-24 listopada).
Więcej przepełnionych motorsportem materiałów znajdziecie naturalnie na rallyandrace.pl.
Przy okazji, zachęcamy do zakupu… najnowszego, 45. numeru magazynu Rally and Race. Znajdziecie w nim wszystkie, najciekawsze informacje ze świata motorsportu. Od rajdów, przez wyścigi torowe, górskie, F1, po cross country, drift, simracing, rallycross czy karting. W Wasze ręce oddajemy przeszło 150 stron, przesiąkniętych emocjami z czołowych aren!