Kris Meeke może w 2025 r. powrócić do Rajdowych Mistrzostw Świata. Hiszpańskie źródła donoszą, iż zwycięzca 5 rund WRC otrzyma program w mistrzostwach WRC2 za kierownicą Toyoty GR Yaris Rally2. 45-latek już kiedyś był fabrycznym kierowcą japońskiej marki i jest jedną z najbarwniejszych postaci minionej dekady w globalnym czempionacie.
Miał coś z Colina McRae
Brytyjczyk szkolił się pod okiem samego Colina McRae, którego bezkompromisowy styl jazdy często towarzyszył występom kierowcy urodzonego w Irlandii Północnej. Z jednej strony był to jego atut, bo rozkochiwał tym kibiców. Nie można tu nie wspomnieć przede wszystkim o jego zwycięstwie w Rajdzie Meksyku 2017, mimo zabłądzenia poza trasą po wypadnięciu z drogi na ostatnim oesie). Pamiętna była też jego wygrana w Rajdzie Finlandii, gdy pobił ówczesny rekord średniej prędkości (132,5 km/h) na legendarnym odcinku Ouninpohja.
Z drugiej strony jego jazda stanowiła przekleństwo, ponieważ częściej doprowadzała ona do kasacji rajdówek. W 2018 r. został zwolniony przez Citroena, a jego karierę w 2019 r. na chwilę uratowała Toyota. Z szansy nie skorzystał, po czym na kilka lat niemal zapadł się pod ziemię. Powrót do regularnych startów wydarzył się nieco przypadkiem. Po tragicznej śmierci Craiga Breena, Meeke zastąpił Irlandczyka w mistrzostwach Portugalii, gdzie gwiazda WRC reprezentowała lokalne przedstawicielstwo Hyundaia. W tym roku Brytyjczyk zaliczył pełny sezon i odnosząc 5 zwycięstw zajął 1. miejsce w krajowych mistrzostwach.
Sensacyjne doniesienia
Co ciekawe, nie został ogłoszony mistrzem Portugalii. Blokują to państwowe regulacje, które wykluczają obcokrajowców z sięgania po tytuły mistrza tego kraju. Teraz według ustaleń hiszpańskiego magazynu Revista Scratch, Brytyjczyk ma zakończyć współpracę z Team Hyundai Portugal.
Źródła portalu donoszą, iż „Kris Meeke jest bliski zaakceptowania propozycji Toyoty i powrotu do japońskiej marki na pełny sezon WRC z Yarisem Rally2”. Warto zauważyć, iż przyszłoroczny sezon WRC będzie składać się z 14 rund. W tegorocznym regulaminie do mistrzostw WRC2 (dla aut Rally2) zaliczano 7 nominowanych rajdów.
Dlaczego Kris Meeke ma wrócić do Toyoty?
Dla wielu obserwatorów te doniesienia mogą być zaskakujące. Jednak Kris Meeke to przez cały czas bardzo szybki kierowca. Udowodnił to chociażby w ostatnim Rajdzie Portugalii, łączonym z rundą WRC. Mimo dysponowania niedopracowanym na szutry Hyundaiem i20 N Rally2, był w stanie odnosić zwycięstwa oesowe czy podia na długich próbach (m.in. na blisko 40-kilometrowym Amarante).
Producenci coraz chętniej zatrudniają też kierowców do rywalizacji w WRC2. Choć oficjalnie nie wystawiają zespołów fabrycznych, to kontraktują szybkich zawodników do wybranych ekip klienckich. Od lat robi to Skoda, w tym roku do zabawy dołączył Citroen. Toyota chcąc zachęcić do sprzedaży i wynajmowania GR Yarisa Rally2 potrzebuje bardzo szybkiego zawodnika. Może to też sugerować, iż walczący w tym roku o mistrzostwo WRC2 Sami Pajari, kolejny sezon spędzi już w aucie Rally1.