Czas na wielki, motorsportowy finał! Przed nami WRC Forum8 Rajd Japonii – ostatnia runda Mistrzostw Świata 2024. Bitwa na azjatyckich oesach wskaże personalia tegorocznych mistrzów. Walkę o insygnia władzy stoczą Thierry Neuville oraz Ott Tanak.
Do kraju kwitnącej wiśni zjedzie się cała czołówka WRC. Hyundai desygnował do gry trzy załogi – do Neuville’a/Wydaeghe i Tanaka/Jarveoji dołączają Mikkelsen i Eriksen. Wygląda na to, iż będzie to ostatni występ tego duetu w barwach zespołu z Alzenau. Gazoo Racing zgłosiło jedynie trzy duety – o arcyważne punkty do klasyfikacji konstruktorów zawalczą Ogier/Landais, Evans/Martin i Katsuta/Johnston. Mówi się głośno, iż ulubieniec lokalnych kibiców dostał zgodę na atak od pierwszego odcinka i walkę o premierowy triumf w WRC. Tradycyjnie, M-Sport przywiezie dwie Pumy Rally1, dla Fourmauxa/Corii i Munstera/Louki.
Plejadę gwiazd zobaczymy również w grupach WRC2 i WRC2 Challenger. Faworytami do wiktorii w obu kategoriach będą Sami Pajari i Enni Malkonen. W pościg za liderami tabeli ruszą Greensmith/Andersson (walcząc o tytuł dla Olivera Solberga), Gryazin/Aleksandrov, Solans/Sanjuan, Ingram/Kihurani, Kovalainen/Kitagawa oraz… Norihiko Katsuta – ojciec Takamoto Katsuty. Gospodarze wystawiają do gry aż siedem duetów w maszynerii Rally2. W stawce nie zabraknie też Polaków – Kajetanowicza i Szczepaniaka oraz Chwista/Hellera.
WRC Forum8 Rajd Japonii – harmonogram
Czwartek, 21.11
– shakedown „Kuragaike Park” – 1:01
– ceremonia startu – 10:52
– OS1 „Toyota Stadium SSS” – 11:05
– serwis A – 22:19
– OS2 „Isegami’s Tunnel” – 23:44
Piątek, 22.11
– OS3 „Inabu / Shitara” – 00:44
– OS4 „Shinshiro” – 2:12
– strefa zmiany opon – 4:27
– OS5 „Isegami’s Tunnel” – 5:32
– OS6 „Inabu / Shitara” – 6:32
– OS7 „Shinshiro” – 8:00
– OS8 „Okazaki SSS” – 10:34
– OS9 „Okazaki SSS” – 10:44
– serwis B – 11:44
– serwis C – 22:19
Przeczytaj również: Kacper Wróblewski wraca do rywalizacji po rocznej przerwie
Sobota, 23.11
– OS10 „Mt. Kasagi” – 00:05
– OS11 „Nenoue Kougen” – 1:03
– OS12 „Ena” – 2:16
– strefa zmiany opon – 4:04
– OS13 „Mt. Kasagi” – 5:05
– OS14 „Nenoue Kougen” – 6:08
– OS15 „Ena” – 7:16
– serwis D – 10:07
– OS16 „Toyota Stadium SSS” – 11:05
– serwis E – 22:26
– OS17 „Nukata” – 23:39
Niedziela, 24.11
– OS18 „Lake Mikawako” – 00:35
– OS19 „Nukata” – 1:38
– serwis F – 3:49
– OS20 „Toyota Stadium SSS” – 4:17
– OS21 „Lake Mikawako” – 6:15
– ceremonia mety – 7:30
Hyundai powalczy o podwójną koronę
Rajd Japonii wypełni pozostałe, białe plamy na motorsportowych mapach. O koronę WRC powalczą Neuville i Wydaeghe oraz Tanak i Jarveoja. Belgowie mają dziś dwadzieścia pięć punktów przewagi, już tylko prawdziwy kataklizm może odebrać im upragnioną wiktorię… Zdobycie tytułu będzie miało szczególne znaczenie dla Thierry’ego – wieloletni lider ekipy z Alzenau ostatecznie zerwie z łatką „mister second place”. Nic nie jest jednak przesądzone. Tanak i Jarveoja muszą pędzić po zwycięstwo, licząc na poważną wpadkę swoich kolegów.
Przeczytaj również: Marcin Majcher: „To była walka na miarę Millers Oils HRSMP!”
Chociaż Toyota straciła matematyczne szanse na triumf w tabeli indywidualnej, pozostaje w grze o kolejne mistrzostwo konstruktorów. Drużyna Latvali traci ledwie piętnaście „oczek”. Przedstawiciele Gazoo Racing mają świadomość, iż porażka na własnym terenie nie wchodzi w rachubę. Evans, Ogier i Katsuta będą robić wszystko, aby wyprzedzić koreańskich rywali.
Obok ostatecznego starcia w królewskiej grupie Rally1, sporym zainteresowaniem cieszyć się będzie rywalizacja w WRC2. Mistrzem owej kategorii zostanie Oliver Solberg lub Sami Pajari. Szwed jest w zdecydowanie gorszej pozycji – podopieczny Toksportu przewodzi co prawda tabeli WRC2, ale nie może już punktować… Pajari pojawi się zaś w Japonii, gdzie do triumfu wystarczy mu „zaledwie” drugie miejsce. Fin traci dzisiaj piętnaście „oczek” – osiemnaście punktów za drugą lokatę wystarczy, żeby utrzeć nosa krnąbrnemu rywalowi.
Zmagania w Prefekturze Aichi rozstrzygną również losy WRC2 Challenger. Faworytem do wygranej jest Pajari, na jego błędy czyhać będzie Nikolay Gryazin. Niestety, z wyścigu o obronę tytułu odpadła drużyna Orlen Teamu, Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak. Polacy mogą wciąż zakończyć sezon na trzecim miejscu – ich rywalem będzie Jan Solans.
Więcej przepełnionych motorsportem materiałów znajdziecie naturalnie na rallyandrace.pl.
Przy okazji, zachęcamy do zakupu… najnowszego, 45. numeru magazynu Rally and Race. Znajdziecie w nim wszystkie, najciekawsze informacje ze świata motorsportu. Od rajdów, przez wyścigi torowe, górskie, F1, po cross country, drift, simracing, rallycross czy karting. W Wasze ręce oddajemy przeszło 150 stron, przesiąkniętych emocjami z czołowych aren!