
Buspasy od kilku lat stanowią jeden z kluczowych przywilejów dla kierowców samochodów elektrycznych w Polsce. Dzięki nim właściciele pojazdów zeroemisyjnych mogą omijać korki w godzinach szczytu, co znacząco skraca czas dojazdu w dużych miastach. Przywilej ten, wprowadzony ustawą o elektromobilności z 2018 roku, obowiązuje w tej chwili do 1 stycznia 2026 r. i obejmuje również pojazdy napędzane wodorem.
Początkowo ograniczenie czasowe miało zapobiec sytuacji, w której duża liczba elektryków sparaliżuje buspasy. Ówczesne prognozy rządu zakładały, iż do 2026 r. po polskich drogach będzie jeździć choćby milion aut elektrycznych. Rzeczywistość okazała się jednak inna – na początku 2025 r. w kraju zarejestrowanych było niespełna 90 tys. BEV.
Statystyki rejestracji samochodów elektrycznych
Według raportu „PEVO Index” z kwietnia 2025 r., udział elektryków w rynku nowych aut osobowych osiągnął rekordowe 5,4%.
- 81 927 szt. to samochody osobowe (+42% r/r),
- 8 793 szt. to auta dostawcze i ciężarowe (+35% r/r).
W samym kwietniu zarejestrowano 2 556 nowych BEV – wzrost o 102% względem roku poprzedniego.
Czy przywilej zostanie przedłużony?
Ministerstwo Infrastruktury potwierdziło, iż realizowane są prace nad zmianą przepisów, które wydłużą możliwość korzystania z buspasów przez kierowców elektryków do końca 2027 roku. Oznacza to dodatkowe dwa lata swobodnego poruszania się tymi pasami w całym kraju.

Jednocześnie resort zaznacza, iż po upływie tego okresu decyzja o dopuszczeniu elektryków do buspasów będzie należeć do władz poszczególnych miast. Prezydenci będą mogli wprowadzać lokalne regulacje, a dopuszczenie będzie oznaczane specjalnymi znakami z symbolami EV (dla pojazdów elektrycznych) lub H2 (dla wodorowych).
Darmowe parkowanie bez ograniczeń czasowych
Warto podkreślić, iż inny istotny przywilej – darmowe parkowanie w strefach płatnego parkowania – nie ma określonego terminu wygaśnięcia. Obowiązuje on na mocy art. 13 ust. 3 pkt 1 lit. e ustawy o drogach publicznych i dotyczy wszystkich pojazdów z zielonymi tablicami rejestracyjnymi.
Co dalej z elektromobilnością w Polsce?
Przedłużenie prawa do jazdy buspasami ma wciąż pełnić funkcję zachęty do wyboru aut zeroemisyjnych. W opinii ekspertów utrata tego przywileju mogłaby spowolnić rozwój elektromobilności w kraju, szczególnie iż ceny elektryków wciąż są wyższe niż spalinowych odpowiedników.