Toyota nie rezygnuje z silników V8

rallypl.com 8 godzin temu

Toyota i Lexus nie żegnają się jeszcze z silnikami spalinowymi. Obie marki ogłosiły opracowanie zupełnie nowego, podwójnie doładowanego silnika V8, który napędzi ich przyszłe sportowe samochody. Nowa jednostka trafi zarówno do flagowego superauta Toyota GR GT3, jak i do produkcyjnej wersji koncepcyjnego Lexusa Sport Concept.

Toyota, znana z popularyzacji technologii hybrydowych, wciąż pozostaje wierna emocjom płynącym z klasycznego silnika spalinowego. Jak potwierdził Takashi Uehara, prezes działu napędów Toyoty, podczas Japan Mobility Show 2025, marka pracuje nad nowym silnikiem V8 z podwójnym turbodoładowaniem, który stanie się kluczowym elementem w przyszłych samochodach z serii GR.

Nowa jednostka ma być konstrukcyjnie spokrewniona z nadchodzącym silnikiem 2.0 turbo, który trafi do sportowych modeli Toyoty, takich jak GR Celica. Według Uehary, V8 zostało stworzone z myślą o maksymalnych osiągach, oferując wysokie obroty zamiast typowego dla ośmiocylindrówek momentu obrotowego przy niskich prędkościach.

Pierwsze plotki sugerują, iż będzie to 4.0-litrowy silnik twin-turbo, generujący ponad 800 koni mechanicznych, co uczyni go jednym z najmocniejszych motorów w historii marki.

Hybryda czy czysty benzyniak? Toyota stawia na emocje

Choć Toyota ma ogromne doświadczenie w technologiach elektryfikacji, Uehara podkreślił w rozmowie z Road & Track, iż jego osobistą preferencją pozostają samochody spalinowe z manualną skrzynią biegów, które oferują bardziej naturalne, surowe doznania z jazdy.

Jednak w przypadku nowego GR GT3 japoński producent zamierza połączyć tradycję z nowoczesnością – superauto otrzyma automatyczną przekładnię oraz napęd hybrydowy, prawdopodobnie w formie samodoładowującej się hybrydy, a nie plug-in jak w modelach Lamborghini, BMW czy Mercedes-AMG.

Lexus również skorzysta z nowego V8

Nowa jednostka nie jest przeznaczona wyłącznie dla sportowych modeli Toyoty. Lexus otrzyma swoją wersję tego silnika w produkcyjnym wcieleniu Lexus Sport Concept, który kontynuuje dziedzictwo legendarnego LFA.

Samochód, po raz pierwszy zaprezentowany podczas Monterey Car Week, został ponownie pokazany w Tokio, tym razem w niemal gotowej do produkcji formie. Projekt ma być duchowym następcą Lexus LC, łącząc luksus, emocje i wyczynową technikę w jednym.

Wnętrze prototypu zdradza zaawansowaną technologię – zakrzywiony wyświetlacz cyfrowy, kierownica typu „yoke” oraz wskaźniki systemu hybrydowego wskazują, iż finalna wersja modelu będzie połączeniem napędu V8 i elektrycznego wspomagania.

Dwie osobowości nowego V8 – elegancja i agresja

Jak zdradził Uehara, Toyota przygotowuje dwie wersje nowego silnika:

  • „Gentle” (łagodną) – bardziej wyrafinowaną, przeznaczoną dla Lexusa,
  • „Muscular” (mocarną) – stworzoną dla wyczynowej Toyoty GR GT3.

Oba warianty będą różniły się charakterystyką, dostrajając brzmienie, reakcję na gaz i moc do charakteru danego modelu.

Finał prac nad silnikiem i jego publiczne ujawnienie zaplanowano na 5 grudnia 2025 roku, kiedy Toyota oficjalnie zaprezentuje superauto GR GT3. To właśnie wtedy świat pozna szczegóły na temat nowej generacji V8, która ma połączyć tradycyjną moc z technologiczną finezją.

Podczas gdy większość producentów rezygnuje z dużych jednostek spalinowych, Toyota i Lexus pokazują, iż pasja do silników V8 wciąż żyje. Dzięki połączeniu wyczynowej mocy z precyzją i technologią hybrydową, nowe sportowe modele japońskiego koncernu mają szansę zdefiniować na nowo pojęcie emocjonującej, analogowej jazdy w cyfrowym świecie.


Źródło: carscoops.com

Idź do oryginalnego materiału