Toyota i Hyundai zamieniły się strategią

rallypl.com 1 miesiąc temu

Walka o tytuł w klasyfikacji producentów Rajdowych Mistrzostw Świata WRC wkracza w decydującą fazę, a na dwie rundy przed końcem sezonu dwie azjatyckie marki dzieli tylko 17 punktów. Jak dyrektor techniczny Hyundaia François-Xavier Demaison, dużą rolę odegrała w tym zmiana strategii ze strony obu producentów.

Początkowo Hyundai agresywnie wykorzystywał nowy system punktacji, kładąc nacisk na zdobywanie punktów ostatniego dnia rajdów, tzw. „super niedzieli”. Szczególnie dobrze radził sobie z tym Thierry Neuville, który w czterech z pierwszych sześciu rajdów zdobył co najmniej 11 z 12 dostępnych w niedzielę punktów, zwyciężając w tym czasie tylko raz.

Toyota tymczasem skupiała się na ogólnym wyniku i dopiero podczas Rajdu Chile sytuacja uległa zmianie. Sébastien Ogier zdobył tam wszystkie 12 punktów dostępnych w niedzielę, minimalizując straty po wycofaniu się z rywalizacji dzień wcześniej. Kalle Rovanperä również nie odpuszczał i choć wygrał rajd, to doliczył do swojego dorobku 10 punktów za niedzielę. Hyundai zdołał zebrać jedynie siedem punktów dzięki Ottowi Tänakowi, który ostatecznie zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu.

Demaison stwierdził, iż zespoły Hyundaia i Toyoty de facto zamieniły się strategią. Hyundai, który dotychczas podejmował ryzyko, teraz zmienia podejście, starając się chronić swoją przewagę w klasyfikacji. „Wiemy, iż teraz nadszedł najważniejszy moment. Musimy zdobywać punkty i to jest nasz priorytet” – powiedział Demaison.

Zmiana strategii Hyundaia pozwoliła Toyocie zmniejszyć dystans w klasyfikacji producentów. Demaison podkreślił, iż choć Toyota lepiej radzi sobie z punktami w niedzielę, Hyundai koncentruje się na mniejszym ryzyku. „Staramy się nie ryzykować zbyt wiele, bo kiedy próbujesz zdobyć za dużo, możesz stracić jeszcze więcej” – dodał.

Mimo problemów w Chile, wynikających z pozycji startowej oraz charakterystyki samochodów i20 N Rally1 na szutrowej nawierzchni, Demaison jest przekonany, iż Hyundai ma przewagę na asfalcie podczas dwóch ostatnich rund sezonu, w Rajdzie Europy Centralnej oraz w Japonii. Neuville i Tänak będą mieli korzystne pozycje startowe, co powinno pomóc im w walce o oba tytuły.

„To dobra sytuacja, bo walka o dwa tytuły to coś, co uwielbiam. Jesteśmy gotowi na rywalizację zarówno o mistrzostwo kierowców, jak i producentów” – podsumował Demaison.

Źródło: dirtfish.com

Idź do oryginalnego materiału