Tesla ogłosiła wycofanie ponad 239 000 pojazdów z powodu problemu z wyświetlaczem kamery cofania. Według NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) problem dotyczy zwarcia na płytce obwodu komputera, co może prowadzić do braku obrazu kamery cofania podczas zmiany biegu na wsteczny.
Jak doszło do wykrycia usterki?
Tesla zidentyfikowała problem 21 listopada 2024 roku, gdy zauważono zwiększoną liczbę zgłoszeń gwarancyjnych dotyczących wymiany komputerów w pojazdach. Od 26 listopada do 20 grudnia inżynierowie Tesli przeprowadzili szczegółowe dochodzenie, analizując dostawy niskonapięciowych baterii, generacje sprzętowe i wersje systemu w dotkniętych pojazdach. Okazało się, iż odwrotny prąd może powodować zwarcia na płytce obwodu komputera podczas jego uruchamiania. Szacuje się, iż wada dotyczy około 2% pojazdów objętych wycofaniem.
Aktualizacja systemu jako rozwiązanie
Od 18 grudnia Tesla rozpoczęła wdrażanie aktualizacji systemu (wersje 2024.44.25.3 oraz 2024.45.25.6), które wprowadzają zmiany w sekwencji uruchamiania systemu, zapobiegając zwarciom. Pojazdy wyprodukowane po 16 grudnia otrzymały nowe wersje systemu już na linii produkcyjnej. Dodatkowo modele Model 3, Model S i Model X wyprodukowane po zakończeniu poprzednich serii produkcyjnych wyposażono w ulepszony komputer, eliminujący ryzyko wystąpienia usterki.
Co zrobić w przypadku usterki?
Jeśli jednak którykolwiek z pojazdów Tesli doświadczy zwarcia na płytce obwodu przed instalacją nowego systemu lub w przyszłych wersjach, Tesla wymieni komputer bezpłatnie w ramach gwarancji fabrycznej.
Do 30 grudnia 2024 roku Tesla odnotowała 887 zgłoszeń gwarancyjnych i 68 raportów terenowych dotyczących awarii wyświetlaczy kamer cofania. Firma poinformowała, iż nie ma wiedzy o żadnych kolizjach ani obrażeniach związanych z tym problemem.
Tesla rozpoczęła informowanie swoich punktów sprzedaży detalicznej oraz centrów serwisowych o wycofaniu pojazdów od 8 stycznia 2025 roku. Właściciele dotkniętych modeli zostaną powiadomieni o konieczności aktualizacji systemu lub ewentualnej wymianie komputera w serwisach Tesli.
Źródło: automotivedive.com