
Rajd Portugalii 2025 rozpoczął się od niesamowicie wyrównanej rywalizacji, w której Ott Tänak objął prowadzenie, wyprzedzając swojego zespołowego kolegę z Hyundai – Adriena Fourmaux – zaledwie o 0,2 sekundy po czterech odcinkach specjalnych rozgrywanych na południe od Porto.
Obaj kierowcy podzielili się zwycięstwami na poszczególnych próbach, co zapowiada emocjonującą kontynuację piątej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC).
Estończyk zaczął od mocnego uderzenia, wygrywając odcinki Mortágua i Lousã, dzięki czemu odebrał prowadzenie Elfynowi Evansowi, który zwyciężył w czwartkowym superoesie. Jednak w drugiej części porannej pętli inicjatywę przejął Fourmaux, który lepiej dostosował dobór opon – wybierając miękką mieszankę Hankook – co pozwoliło mu zyskać cenny czas na bardziej technicznych odcinkach Goís i Arganil.
Ogier i Katsuta tuż za czołówką – problem z ustawieniami Toyoty
Na prowizorycznym podium uplasował się sześciokrotny zwycięzca Rajdu Portugalii – Sébastien Ogier, tracąc 7,2 sekundy do Fourmaux. Francuz przyznał, iż początkowe dwa odcinki pojechał zbyt zachowawczo, a jego Toyota GR Yaris Rally1 była „zbyt miękko” ustawiona, co utrudniło walkę o lepszy rezultat.
Zaledwie 0,7 sekundy za nim znalazł się Takamoto Katsuta, który utrzymał równą formę i zanotował dwa czasy w pierwszej trójce. Japończyk określił warunki na trasie jako „śliskie”, ale mimo to zbudował 5-sekundową przewagę nad kolegą z zespołu – Kalle Rovanperą.

Lider mistrzostw w cieniu – trudna rola otwierającego trasę
Otwarcie trasy okazało się nie lada wyzwaniem dla lidera klasyfikacji generalnej – Elfyn Evans – który zakończył poranną pętlę na szóstym miejscu, 8,6 sekundy za Rovanperą. Walijczyk „czyścił” trasę dla reszty stawki, co mocno odbiło się na jego tempie, szczególnie na luźnym, piaszczystym podłożu portugalskich odcinków.
Tuż za nim uplasował się broniący tytułu Thierry Neuville, który na drugim oesie uderzył tyłem Hyundaia w nasyp, jednak na szczęście bez większych konsekwencji. Belg tracił 4,1 sekundy do Evansa.
Pajari błyszczy, problemy Sesksa
Młody Sami Pajari z Finlandii pokazał solidne tempo, kończąc poranek na ósmym miejscu w Toyocie, natomiast duet M-Sport Ford Puma – Josh McErlean i Grégoire Munster – zamknął pierwszą dziesiątkę. Ich zespołowy kolega Mārtiņš Sesks miał mniej szczęścia – stracił kilka minut już na pierwszym odcinku, zatrzymując się, by zmienić przednie lewe koło.

Błędy strategiczne i powrót do formy Tänaka
Dla Tänaka poranne odcinki były powrotem do dyspozycji po rozczarowującym występie na Rally Islas Canarias, gdzie nie zdołał wygrać ani jednej próby. Estończyk zbliża się do swojego 400. zwycięstwa oesowego w WRC, choć sam przyznał, iż jego wybór twardych opon na ostatni odcinek był nietrafiony.
Klasyfikacja generalna po OS5 Rajd Portugalii 2025
1 | Tänak Ott – Järveoja Martin | Hyundai i20 N Rally1 | – |
2 | Fourmaux Adrien – Coria A. | Hyundai i20 N Rally1 | +0.2 |
3 | Ogier Sébastien – Landais V. | Toyota GR Yaris Rally1 | +7.4 |
4 | Katsuta Takamoto – Johnston A. | Toyota GR Yaris Rally1 | +8.1 |
5 | Rovanperä Kalle – Halttunen J. | Toyota GR Yaris Rally1 | +13.1 |
6 | Evans Elfyn – Martin Scott | Toyota GR Yaris Rally1 | +21.7 |
7 | Neuville Thierry – Wydaeghe M. | Hyundai i20 N Rally1 | +25.8 |
8 | Pajari Sami – Salminen Marko | Toyota GR Yaris Rally1 | +30.9 |
9 | McErlean Josh – Treacy Eoin | Ford Puma Rally1 | +47.7 |
10 | Munster Grégoire – Louka Louis | Ford Puma Rally1 | +50.3 |
Źródło: wrc.com