
Ott Tänak po raz kolejny udowodnił, iż na szutrowych odcinkach specjalnych potrafi być bezlitosny dla konkurencji. Estończyk, reprezentujący barwy Hyundai Motorsport, wyraźnie przyspieszył w sobotni poranek podczas Rajdu Portugalii 2025, skutecznie odpierając ataki Sébastiena Ogiera i odbudowując dwucyfrową przewagę na czele klasyfikacji generalnej.
Ogier groźny, ale bez odpowiedzi na tempo Tänaka
Po piątkowym prowadzeniu Tänaka z przewagą 7 sekund, Ogier rozpoczął sobotni etap z impetem. Francuz wygrał dwa pierwsze oesy – Vieira do Minho oraz Cabeceiras de Basto – zbliżając się na zaledwie 2 sekundy do lidera. Jednak wszystko zmienił najdłuższy odcinek rajdu – Amarante (22,01 km).
Tam Tänak, mimo wcześniejszych problemów z prowadzeniem auta i przebicia tylnej opony, pokazał prawdziwą klasę. Wykręcił fenomenalny czas, pokonując Ogiera o 9,8 sekundy i powiększając przewagę do 11,8 sekundy przed serwisem.
„Oczywiście szybciej niż ktokolwiek inny – więc tak, to był dobry odcinek! Po pierwszym udało nam się trochę zaadaptować, a na kolejnych dwóch wszystko się zgadzało. Zdecydowanie lepiej czuję się teraz w samochodzie”. – uśmiechnął się Tänak

Walka o podium: Rovanperä minimalnie przed Katsutą
Kalle Rovanperä, aktualny mistrz świata, przesunął się na trzecią pozycję po udanym sobotnim poranku. Fin wyprzedził zespołowego kolegę z Toyoty – Takamota Katsutę – po mocnych przejazdach na Vieira do Minho i Amarante. Rovanperä zmienił 1,2 sekundy straty z nocy w 0,4 sekundy przewagi, co zapewniło mu miejsce na podium.
Neuville i Pajari nie odpuszczają
Thierry Neuville utrzymał piąte miejsce, choć wciąż nie czuje się komfortowo za kierownicą swojego Hyundaia i20 N Rally1. Szczególnie trudności sprawia mu tylna oś, jednak Belg trzyma się w grze, tracąc tylko 10,4 sekundy do Katsuty i 46,6 do lidera.
Tymczasem młody Fin – Sami Pajari – powiększył przewagę nad Elfynem Evansem w walce o szóstą lokatę. 23-latek utrzymuje 15,2-sekundowy bufor nad Walijczykiem, który mimo poprawionej pozycji startowej przez cały czas walczy z brakiem przyczepności.
Klasyfikacja WRC2 i dalsze pozycje
Josh McErlean awansował na siódme miejsce, wyprzedzając kolegę z zespołu M-Sport Ford – Grégoire’a Munstera, który traci do niego 23,7 sekundy. Dziesiątkę zamyka lider klasy WRC2 – Oliver Solberg – który mimo 1 minuty i 53,7 sekund straty do Tänaka, dominuje w swojej kategorii.
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak zajmują 9. miejsce w klasyfikacji generalnej WRC2.
Klasyfikacja generalna po OS14 Rajd Portugalii 2025
1 | Ott Tänak / Martin Järveoja | Hyundai i20 N Rally1 | — |
2 | Sébastien Ogier / Vincent Landais | Toyota GR Yaris Rally1 | +11.8 |
3 | Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 | +35.8 |
4 | Takamoto Katsuta / Aaron Johnston | Toyota GR Yaris Rally1 | +36.2 |
5 | Thierry Neuville / Martijn Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 | +46.6 |
6 | Sami Pajari / Marko Salminen | Toyota GR Yaris Rally1 | +1:31.8 |
7 | Elfyn Evans / Scott Martin | Toyota GR Yaris Rally1 | +1:47.0 |
8 | Josh McErlean / Eoin Treacy | Ford Puma Rally1 | +3:11.6 |
9 | Grégoire Munster / Louis Louka | Ford Puma Rally1 | +3:35.3 |
10 | Oliver Solberg / Elliott Edmondson | Toyota GR Yaris Rally2 | +5:29.0 |
Źródło: wrc.com