Sztuczna inteligencja będzie tropić kibiców w rajdach?

rallypl.com 4 godzin temu

W kwietniu 2025 roku podczas inauguracji Rajdowych Mistrzostw Europy FIA (ERC) w Hiszpanii zadebiutował przełomowy system bezpieczeństwa – AI Safety Camera (AISC). Opracowany przez FIA system stanowi istotny krok naprzód w ochronie kibiców na odcinkach specjalnych, gdzie trudne warunki terenowe i rozległe trasy stanowią ogromne wyzwanie dla organizatorów.

AI Safety Camera została zamontowana w samochodach rajdowych, umożliwiając automatyczne wykrywanie obecności kibiców wzdłuż trasy. Dzięki zaawansowanej analizie obrazu w czasie rzeczywistym urządzenie identyfikuje osoby znajdujące się w niebezpiecznych strefach, natychmiast przesyłając ostrzeżenia do zespołów bezpieczeństwa rajdu.

Sztuczna inteligencja w służbie FIA

W centrum działania AISC znajduje się samowystarczalna kamera z jednostką GPU, która wykonuje analizę obrazu bezpośrednio na pokładzie. Przetworzone dane trafiają do internetowego panelu zarządzania, gdzie główny oficer ds. bezpieczeństwa otrzymuje zdjęcia przedstawiające zagrożone obszary, co pozwala gwałtownie podejmować działania zapobiegawcze.

Jak podkreślił dyrektor FIA ds. sportów drogowych, Nuno Costa, AI Safety Camera to narzędzie, które nie ogranicza kibiców, ale zapewnia im większe bezpieczeństwo. Technologia pozwala organizatorom reagować błyskawicznie i zapobiegać wypadkom zanim do nich dojdzie.

„Bezpieczeństwo widzów ma fundamentalne znaczenie w rajdach samochodowych. Ponieważ oesy często realizowane są w odległych, nieprzewidywalnych środowiskach, zapewnienie, iż kibice znajdują się w bezpiecznych miejscach jest zarówno wyzwaniem, jak i odpowiedzialnością. Wprowadzenie AI Safety Camera pozwala nam zrobić ogromny krok naprzód w sposobie monitorowania i zarządzania ryzykiem podczas wydarzeń. W tej technologii nie chodzi o ograniczanie fanów, ale o ich ochronę. Umożliwia organizatorom i urzędnikom szybkie reagowanie i ostatecznie pozwala im zapobiegać wypadkom, zanim do nich dojdzie”. – zaznaczył Costa.

System wykazał największy potencjał poprawy bezpieczeństwa szczególnie na poziomie regionalnym i krajowym, gdzie dostęp do zaawansowanych technologii jest bardziej ograniczony. Dlatego też FIA planuje skoncentrować dalsze wdrożenia właśnie na tych szczeblach rywalizacji.

Debiut nowego systemu odbył się podczas 42. edycji Rajdu Sierra Morena – Córdoba Patrimonio de la Humanidad, który w tym roku dołączył do kalendarza ERC. Udane wdrożenie AISC podczas tego wydarzenia otwiera drzwi do szerszego wykorzystania sztucznej inteligencji w sporcie motorowym w nadchodzących sezonach.


Źródło: fiaerc.com

Idź do oryginalnego materiału