Już dziś rozpocznie się 19. weekend wyścigowy Formuły 1 w okresie 2024, który jednocześnie będzie czwartym w tym roku weekendem ze Sprintem. Przeczytajcie jego zapowiedź!
Najważniejsze
- Spora część nawierzchni toru została wymieniona. Zmiany objęły też krawężniki i bandy
- Do Formuły 1 wraca Liam Lawson, który w bolidzie Visa CashApp RB Daniela Ricciardo
- Sporo ekip przygotowało poprawki na rywalizację na COTA, największe Aston Martin
Harmonogram
Piątek, 18 października
godz. 19:30 – 20:30 – 1. trening Formuła 1
godz. 21:35 – 22:05 – Trening Porsche Carrera Cup North America
godz. 23:30 – 00:14 – Kwalifikacje do Sprintu Formuły 1
Sobota, 19 października
godz. 16:50 – 17:20 – Kwalifikacje Porsche Carrera Cup North America
godz. 20:00 – 20:30 – Sprint Formuły 1
godz. 22:40 – 23:05 – Pierwszy wyścig Porsche Carrera Cup North America
godz. 00:00 – 01:00 – Kwalifikacje Formuły 1
Niedziela, 20 października
godz. 18:00 – 18:40 – Drugi wyścig Porsche Carrera Cup North America
godz. 21:00 – Wyścig Formuły 1
Program TV
Zarówno Formułę 1 jak i Formułę 2 i Formułę 3 można oglądać Viaplay (tylko tu z polskim komentarzem) lub F1 TV Pro.
Pakiet miesięczny Viaplay to koszt 55 zł, a przy zakupie pakietu rocznego 44 zł.
Pakiet miesięczny F1 TV Pro to koszt €7.49 i zakupicie go tutaj z blogowego linka partnerskiego.
Szczegółowo opcje oglądania F1 w Polsce opisuję tutaj.
O torze
Wraz z Austin, USA wróciło do Formuły 1 w 2012 roku. Rywalizacja na nowym obiekcie, liczącym 5513 metrów, zwykle jest bardzo ciekawa. Tor jest położony 156 metrów nad poziomem morza, a jego najdłuższa prosta liczy 1090 metrów. Kierowcy rozwijają na niej prędkość aż 337 kilometrów na godzinę. Średnia prędkość, z jaką przejeżdżane jest kółko to 201 km/h. Tor w Austin wymaga średniego docisku aerodynamicznego oraz chłodzenia. Bolidy zużywają 1,88 kg paliwa na okrążenie, a zawodnicy jadą z gazem w podłodze przez 51% okrążenia.
W tym roku kierowcy przejadą 56 okrążeń, co da 308,405 km dystansu wyścigowego.
Zmiany na torze:
– Nowa nawierzchnia pomiędzy zakrętami 9. i 12. (w tym usunięcie wyboju) oraz 16. i 3.
– Nowe krawężniki w zakrętach 9, 10. i 18.
– Nowe bariery TecPro w zakrętach 1, 2, 6, 8, 10, 13, 14. i 15.
– Zmiany barier betonowych w zakrętach 11. i 12.
– Nitka toru poszerzona w zakrętach 9. i 19. o 1,5 metra
– Szersze białe linie w zakrętach 11, 12, 15. i 20.
Historię Grand Prix USA przeczytacie tutaj. Statystyki i interesujące fakty na temat rywalizacji tu znajdziecie w tym wpisie.
Dla kierowców przygotowano dwie strefy DRS:
Rekordzistą toru jest Charles Leclerc, który w 2019 roku w wyścigu przejechał tu okrążenie w czasie 1:36.169. W kwalifikacjach jednak czas 1:32.029 uzyskał Valtteri Bottas:
Występy Kubicy
Robert Kubica startował na Circuit of Americas w ramach Formuły 1 tylko raz w 2019 roku. W pierwszym treningu był 19, przed Nicholasem Latifim, który jechał w bolidzie George Russella. W drugim treningu Polak był 20, a w trzecim 18. W kwalifikacjach Polak stracił w czasówce 0,5 sekundy do Russella i zajął ostatnie miejsce. Do wyścigu startował z 19. pozycji, przed Sergio Perezem. W wyścigu Kubica doświadczył pierwszej awarii w okresie 2019, która uniemożliwiła mu ukończenie wyścigu. Na 31. okrążeniu został ściągnięty do boksów z powodu wycieku hydraulicznego w jego bolidzie.
W tym roku Robert Kubica jechał na COTA w Długodystansowych Mistrzostwach Świata, wygrywając w barwach AF Corse #83 swój pierwszy wyścig w WEC.
Poprzednio…
Z pole position ruszał Charles Leclerc. Max Verstappen startował z dopiero 6. miejsca, ale i tak zwyciężył w tej rywalizacji.
Opony
Na GP Singapuru Pirelli zdecydowało się na przywiezienie pośredniego zestawu swoich opon.
Sędziowie
Dyrektorem wyścigu ponownie będzie Niels Wittich, oto sędziowie tego wyścigu:
Pogoda
Będzie ciepło, a szans na deszcz nie ma.
Klasyfikacje
Klasyfikacja kierowców:
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 331 | = | |
2 | Lando Norris | Mclaren Mercedes | 279 | = | |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 245 | = | |
4 | Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 237 | = | |
5 | Carlos Sainz | Ferrari | 190 | = | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 174 | = | |
7 | George Russell | Mercedes | 155 | = | |
8 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 144 | = | |
9 | Fernando Alonso | Aston Martin Mercedes | 62 | = | |
10 | Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 24 | +1 | |
11 | Lance Stroll | Aston Martin Mercedes | 24 | -1 | |
12 | Yuki Tsunoda | Visa CashApp RB | 22 | = | |
13 | Alex Albon | Williams Mercedes | 12 | = | |
14 | Daniel Ricciardo | Visa CashApp RB | 12 | = | |
15 | Pierre Gasly | Alpine | 8 | = | |
16 | Oliver Bearman | Ferrari, Williams | 7 | = | |
17 | Kevin Magnussen | Haas | 6 | = | |
18 | Esteban Ocon | Alpine | 5 | = | |
19 | Franco Colapinto | Williams Mercedes | 4 | = | |
20 | Guanyu Zhou | Kick F1 Team | 0 | = | |
21 | Logan Sargeant | Williams Mercedes | 0 | = | |
22 | Valtteri Bottas | Kick F1 Team | 0 | = |
Klasyfikacja konstruktorów:
1 | McLaren Mercedes | 516 | = | |
2 | RedBull Racing RBPT | 475 | = | |
3 | Ferrari | 441 | = | |
4 | Mercedes | 329 | = | |
5 | Aston Martin Aramco Mercedes | 86 | = | |
6 | Visa CashApp RB | 34 | = | |
7 | Haas Ferrari | 31 | = | |
8 | Williams Mercedes | 16 | = | |
9 | Alpine Renault | 13 | = | |
10 | Kick F1 Team | 0 | = |
Punkty karne:
Kevin Magnussen | 12 | 09/03/25 - 1 pkt | 1 |
Sergio Perez | 8 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Logan Sargeant | 8 | 03/09/24 - 1 pkt | |
Fernando Alonso | 8 | 01/04/25 - 3 pkt | |
Lance Stroll | 5 | 17/09/24 - 1 pkt | |
Max Verstappen | 4 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Esteban Ocon | 3 | 04/05/25 - 1 pkt | |
Daniel Ricciardo | 3 | 21/04/25 - 2 pkt | |
Lewis Hamilton | 2 | 03/09/24 - 2 pkt | |
Nico Hulkenberg | 2 | 01/09/25 - 2 pkt | 1 |
George Russell | 2 | 19/11/24 - 2 pkt | |
Valtteri Bottas | 2 | 29/10/24 - 2 pkt | 1 |
Carlos Sainz | 1 | 06/05/25 - 1 pkt | |
Oscar Piastri | 0 | 1 | |
Lando Norris | 1 |
Wykorzystanie elementów silnika:
Max Verstappen | Red Bull Racing Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Sergio Perez | Red Bull Racing Honda RBPT | 5 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 6 | |
Fernando Alonso | Aston Martin Aramco Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Lance Stroll | Aston Martin Aramco Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 | |
Lewis Hamilton | > | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
George Russell | Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | |
Charles Leclerc | Ferrari | 3 | 3 | 4 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Carlos Sainz | Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Guanyu Zhou | Kick Sauber Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Valtteri Bottas | Kick Sauber Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 | |
Pierre Gasly | Alpine Renault | 5 | 5 | 5 | 5 | 2 | 3 | 6 | |
Esteban Ocon | Alpine Renault | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 5 | |
Alexander Albon | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Logan Sargeant | Williams Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Yuki Tsunoda | RB Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Daniel Ricciardo | RB Honda RBPT | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 5 | |
Kevin Magnussen | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Nico Hulkenberg | Haas Ferrari | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | |
Lando Norris | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | |
Oscar Piastri | McLaren Mercedes | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 |
Pojedynki zespołowe w okresie 2024 zobaczycie tutaj.