Kalle Rovanperä zrobił sobie przerwę od regularnych startów w WRC. Dwukrotny mistrz świata w wolne weekendy uczestniczył w wielu wyścigach samochodowych, imponując swoją wszechstronnością.
Fin wygrał trzy z ośmiu wyścigów Porsche Carrera Cup Benelux, a każdy ukończył w czołowej szóstce. Jego wyniki, w tym jedno drugie i jedno trzecie miejsce, wzbudziły dyskusje na temat potencjalnej kariery na torach wyścigowych, a choćby w Formule 1.
Wszechstronny talent
Rovanperä zyskał uznanie zarówno fanów, jak i ekspertów. Toni Vilander, doświadczony fiński kierowca wyścigowy, w wywiadzie dla Ilta-Sanomat wyraził podziw dla umiejętności swojego rodaka: „Kalle to naprawdę wyjątkowy talent” – stwierdził dwukrotny zwycięzca wyścigu 24 godziny Le Mans. Zwrócił uwagę na doskonałą kontrolę samochodu, jaką demonstruje Rovanperä na torze, co nie jest częste w przypadku kierowców rajdowych. „Asfalt, który tradycyjnie nie jest mocną stroną fińskich rajdowców, wydaje się dla niego wyjątkowo interesujący” – dodał.
Przełamywanie barier w motorsporcie
Rovanperä zdobył uznanie za swoją odwagę w próbowaniu innych form motorsportu. Vilander podkreślił, iż przejście między dyscyplinami nie jest proste, a w środowisku sportów motorowych wciąż panuje przekonanie, iż najlepiej pozostawać w swojej dziedzinie. „Jeśli jesteś mistrzem świata w rajdach lub F1, nie oczekuje się, iż spróbujesz sił gdzie indziej. Zawsze jest obawa, jak inni to odbiorą” – powiedział Vilander.
Ambitne plany na przyszłość?
Przyszły sezon Rovanperä planuje poświęcić w pełni WRC. Jednak sukcesy na torach wyścigowych wzbudziły pytania, czy pozostanie wyłącznie w rajdach. W wywiadach niejednokrotnie wspominał o zainteresowaniu wyścigami torowymi, a Formuła 1 jest dla niego szczególnie kuszącą opcją. Vilander ocenił, iż Rovanperä „ma potencjał na sukces w wyścigach torowych”, ale jednocześnie przyznał, iż przejście do F1 byłoby „ogromnym przedsięwzięciem”.
„Nie mówię, iż to niemożliwe, ale byłoby to trudne i wymagające. Rywalizacja jest niezwykle intensywna, stawki finansowe są ogromne, a poziom doświadczenia wymagany w F1 jest bardzo wysoki” – podkreślił Vilander. Mimo to wierzy, iż Rovanperä mógłby otrzymać szansę przetestowania bolidu F1.
Czy Rovanperä dołączy do elity F1?
Ewentualny test w bolidzie F1 to jednak wszystko, na co Rovanperä może realistycznie liczyć. Tytuły zdobyte w WRC nie dają mu bowiem żadnych punktów do superlicencji, a uzbieranie ilości potrzebnej do startu choćby w jednym wyścigu zajęłoby mu kilka lat, które musiałby w całości poświęcić wyścigom torowym. Wtedy 24-letni w tej chwili zawodnik będzie już prawdopodobnie uważany za zbyt starego przez zespoły, które od dłuższego czasu skupiają się na zakontraktowaniu jak najmłodszych kierowców.