Rajd Szwecji, będący jednym z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu rajdów WRC, po raz czwarty z rzędu odbędzie się w okolicach Umeå. Tegoroczna decyzja organizatorów wywołała jednak spore kontrowersje.
Głównym punktem zapalnym okazała się zmiana trasy odcinka testowego, który ma się odbyć w okolicach promenady nad rzeką Ume, a nie – jak w poprzednich latach – w lesie, co wzbudziło sprzeciw części lokalnej społeczności.
Niezadowolenie mieszkańców i polityków
Jednym z głównych powodów krytyki jest to, iż nowa lokalizacja odcinka testowego znajduje się w pobliżu centrum miasta, co budzi obawy dotyczące potencjalnych zakłóceń w codziennym życiu mieszkańców. Umeå, choć od lat kojarzona z rajdem, jest stosunkowo małym miastem, gdzie duże wydarzenia mogą znacznie wpływać na komfort życia mieszkańców. Decyzja o przeniesieniu odcinka w okolice miejskie jest postrzegana jako działanie mające na celu przyciągnięcie większej liczby widzów, jednak kosztem spokoju mieszkańców.
Część lokalnych polityków wyraża obawy dotyczące bezpieczeństwa oraz wpływu rajdu na infrastrukturę miejską, zwłaszcza iż część trasy odcinka testowego ma przebiegać po wąskich ścieżkach spacerowych. Dla niektórych decyzja organizatorów wydaje się być kompromisem między widowiskowością a bezpieczeństwem, co może być trudne do zaakceptowania.
Organizatorzy bronią swojej decyzji
Mimo ostrej krytyki organizatorzy Rajdu Szwecji stanowczo bronią swojej decyzji. Twierdzą, iż trasa odcinka testowego, choć nietypowa, wciąż oddaje charakter całego rajdu, w którym dominują szybkie odcinki. Według nich nowa lokalizacja pozwoli na zwiększenie dostępności widowiska dla szerszej publiczności, ponieważ znajduje się w odległości spaceru od centrum miasta. Dodatkowo, podkreślają, iż odcinek ten będzie dobrze zabezpieczony i spełni wszystkie standardy bezpieczeństwa.
Krytycy jednak wskazują, iż organizatorzy mogą kierować się przede wszystkim chęcią zwiększenia atrakcyjności rajdu kosztem jego autentyczności. Zamiast tradycyjnych leśnych dróg, trasa odcinka testowego będzie przebiegała w bardziej zurbanizowanych obszarach, co – zdaniem niektórych – może odbierać wydarzeniu jego unikalny charakter.
Pozwolenia zostały uzyskane
Mimo rosnącego oporu, decyzja o przeprowadzeniu odcinka testowego w nowej lokalizacji została utrzymana, a organizatorzy mają już wszystkie wymagane zgody od lokalnych władz. Przyszłoroczny rajd będzie składać się z 18 odcinków specjalnych, w tym trzech nowych: Andersvattnet i Bäck w piątek oraz Kolksele w sobotę. Łącznie przygotowano prawie 35% nowej trasy.