
Organizatorzy 54. edycji Barum Czech Rally Zlín odkryli pierwsze szczegóły tegorocznej odsłony wydarzenia, które co roku przyciąga tysiące fanów motorsportu. Zawody, rozgrywane w dniach 15–17 sierpnia 2025, będą jednym z kluczowych przystanków Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC), a jednocześnie spektakularnym świętem motorsportu w Czechach.
W tym roku „Barumka” stawia na większą intensywność i nową formułę odcinka kwalifikacyjnego. Jak zapowiadają organizatorzy – będzie szybciej, ciaśniej i jeszcze bardziej widowiskowo.
Kompaktowy format i więcej kilometrów odcinków specjalnych
Jedną z najważniejszych zmian w harmonogramie tegorocznego rajdu jest bardziej skondensowany przebieg zawodów. Mimo skrócenia całkowitej trasy o około 120 kilometrów (dzięki ograniczeniu długich dojazdówek, np. ze Vsetína na Bunč), długość samych odcinków specjalnych wzrośnie. Organizatorzy planują aż 207 kilometrów „ostrzejszej” rywalizacji – więcej niż w poprzednich edycjach.
Rajd rozpocznie się tradycyjnie w środę odbiorem dokumentów i zapoznaniem z trasą. Piątkowy odcinek kwalifikacyjny, obowiązkowy dla kierowców z priorytetem, odbędzie się na ponad 6-kilometrowym odcinku Komárov. Nowe regulacje FIA wymagają dłuższego formatu, aby kierowcy mieli szansę odrobić ewentualne błędy i nie byli nadmiernie karani jedną pomyłką.
Zobacz też: Pajari zadowolony z występu w Kenii
Nocna super próba i powrót klasyków
Piątkowe popołudnie to tradycyjnie ceremonia startu przed ratuszem w Zlínie oraz nocny Super OS ulicami miasta – emocjonujące widowisko, które zawsze przyciąga tłumy kibiców. Harmonogram składa się z 13 odcinków specjalnych. Wśród nich nie zabraknie perły Barumki – OS Bunč, który po zeszłorocznym sukcesie (i częściowym odwołaniu z powodu warunków pogodowych) powraca w pełnej krasie. To jedna z najtrudniejszych prób rajdowych w Czechach, wymagająca technicznie i fizycznie, a zarazem spektakularna wizualnie, przebiegająca przez malownicze góry Chřiby.
W 2024 roku zwycięzcą Rajdu Barum został czeski kierowca Dominik Stříteský, pilotowany przez Jiříego Hovorkę, za kierownicą Škody Fabii RS Rally2. To zwycięstwo przerwało wieloletnią dominację Jana Kopeckiego w tym rajdzie. Najlepszą polską załogą byli Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk, którzy ukończyli rajd na siódmym miejscu
Źródło: czechrally.com