Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA ogłosiła dziś przetarg na wybór nowego promotora dla Rallycrossowych Mistrzostw Świata WRX, który przejmie tę rolę od Rallycross Promoter GmbH już od sezonu 2025.
WRX to jedne z najnowszych mistrzostw świata, które zostały zainaugurowane w 2014 roku. Pierwszym organizatorem było IMG, natomiast od 2021 roku seria znajduje się pod opieką organizacji Rallycross Promoter GmbH, firmy-córki WRC Promoter.
Przetarg na nowego promotora jest w tym momencie dość zaskakujący. Zaledwie kilka miesięcy temu na łamach internetowego wydania RALLY and RACE pisaliśmy, iż właściciele WRC Promoter – KW25 i Red Bull – chcą sprzedać cały biznes, a prawa komercyjne do organizacji Mistrzostw Świata i Europy w rallycrossie niewątpliwie podnosiły jego wartość. Można było więc oczekiwać, iż obecni organizatorzy zadbają o przedłużenie umowy z FIA na kolejny okres.
Jasny kierunek rozwoju
W przetargu FIA nakreśliła kilka kluczowych celów, które mają realizować przyszli promotorzy. Wśród priorytetów znalazło się poszerzenie obecności WRX na rynkach takich jak Indie, Chiny, Ameryka Północna i Bliski Wschód oraz zwiększenie zaangażowania fanów – zarówno cyfrowego, jak i bezpośredniego na imprezach.
Podmioty, które chcą wziąć udział w przetargu, muszą złożyć swoje zgłoszenia do FIA najpóźniej do 20 listopada 2024 roku. Kandydaci będą musieli spełniać wyśrubowane kryteria i warunki określone przez federację.
Zrównoważony rozwój i „Bitwa Technologii” w WRX
Jednym z kluczowych aspektów WRX, na którym FIA zamierza się skupić przy wyborze nowego promotora, jest kwestia zrównoważonego rozwoju. Mistrzostwa te odzwierciedlają najnowsze trendy w przemyśle motoryzacyjnym poprzez innowacyjne przepisy techniczne, pozwalające na rywalizację samochodów elektrycznych z tymi napędzanymi paliwami odnawialnymi.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, rallycross stał się jedną z nielicznych dyscyplin sportowych, w której nowoczesne technologie mogą współzawodniczyć w jednym wyścigu, tworząc unikalne widowisko dla widzów i istotną platformę dla producentów samochodów. Pomysł sprawdził się, bowiem w sezonie 2024 zwycięstwa odnosiły zarówno auta elektryczne, jak i te z silnikami spalinowymi. Zadaniem nowego promotora będzie dalsze rozwijanie „Bitwy Technologii”, aby jeszcze bardziej zainteresować producentów motoryzacyjnych i przyciągnąć nowych uczestników.
Program Cross Car i rozwój rallycrossu na poziomie lokalnym
Przetarg jest istotnym krokiem nie tylko dla samego WRX, ale także dla całego off-roadowego ekosystemu FIA. Niedawno FIA zainicjowała program przystępnych cenowo pojazdów Cross Car, skierowany na poziom amatorski, który stanowi istotny element piramidy rozwoju tej dyscypliny. Nowy promotor będzie miał kluczową rolę we wspieraniu tego programu, co może przyczynić się do zwiększenia liczby zawodników i popularności rallycrossu na całym świecie.
Nowy promotor – klucz do przyszłości WRX
Prezes FIA, Mohammed Ben Sulayem, podkreślił znaczenie WRX w motorsporcie: „Rallycrossowe Mistrzostwa Świata przeszły w ostatnich latach znaczącą ewolucję pod względem technologii i rywalizacji sportowej, pozostając przy tym wierne swoim korzeniom jako jednej z najbardziej dynamicznych i dostępnych dyscyplin motorsportu. Szukamy promotora, który z pasją podejdzie do tworzenia widowiska na najwyższym poziomie, przyciągnie producentów do rywalizacji oraz zapewni dalszy rozwój mistrzostw”.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.