
Rajd Portugalii 2025 rozpoczął się niezwykle dynamicznie, a po pierwszym dniu zmagań liderem został Estończyk Ott Tänak, który prowadził swojego Hyundaia i20 N Rally1 przez niemal 150 kilometrów szutrowych odcinków specjalnych.
Po wymagającym piątku przewaga Tänaka nad doświadczonym Sébastienem Ogierem wynosiła zaledwie 7 sekund.
Dzień pełen zmagań zakończył się dla Tänaka wyjątkowo — zwyciężył na ostatnim odcinku dnia (Sever / Albergaria), co jednocześnie oznaczało jego 400. wygrany odcinek specjalny w historii startów w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA.
Dzień pełen zwrotów akcji i pechów rywali
Choć Tänak wyszedł na prowadzenie już w pierwszym piątkowym odcinku, prawdziwą walkę stoczył z Adrienem Fourmaux. Francuz dorównał tempem Estończykowi i jeszcze przed południem zbliżył się do niego na zaledwie 0,2 sekundy. Niestety jego ambitny rajd zakończył się przedwcześnie — ukryty kamień przy ciasnym nawrocie doprowadził do uszkodzenia układu kierowniczego w jego aucie i przymusowego wycofania się z rajdu.
Na chwilę na drugie miejsce wskoczył Takamoto Katsuta, ale błyskawicznie został wyprzedzony przez Ogiera. Francuski kierowca Toyoty miał trudności z ustawieniem zawieszenia rano, ale po wprowadzeniu poprawek odnalazł rytm i zakończył dzień ponad 20 sekund przed Katsutą.
Toyota mocna, ale Hyundai zaskakuje
Wśród czołówki nie zabrakło Kalle Rovanpery, który uplasował się tuż za Katsutą i był czwarty po pierwszym dniu. Dwukrotny mistrz świata przyznał, iż warunki były bardziej śliskie, niż się spodziewał, ale dzięki dobrej pozycji startowej ma szansę zmniejszyć stratę do lidera klasyfikacji generalnej Elfyn Evans, który w Portugalii zajął dopiero siódmą pozycję.
Evans, który otwierał trasę, miał problemy z przyczepnością i zakończył dzień ponad minutę za liderem. Przed nim znaleźli się także Thierry Neuville i Sami Pajari. Neuville, mimo uderzenia w nasyp na drugim odcinku, zdołał się odbudować i zakończyć dzień tylko 4,4 sekundy za Rovanperą.
Kolejny dzień pełen wyzwań
Sobotni etap Rajdu Portugalii to siedem kolejnych odcinków specjalnych, o łącznej długości niemal 123 kilometrów. Wśród nich znajduje się dwukrotny przejazd przez kultowy odcinek Amarante, który może zdecydować o losach rywalizacji. Zacięta walka w czołówce, różnice czasowe mierzone w sekundach i nieprzewidywalna trasa zapowiadają kolejną dawkę rajdowych emocji.
Klasyfikacja generalna po OS11 Rajd Portugalii 2025
1 | Ott Tänak / Martin Järveoja | Hyundai i20 N Rally1 | — |
2 | Sébastien Ogier / V. Landais | Toyota GR Yaris Rally1 | +7.0 |
3 | Takamoto Katsuta / A. Johnston | Toyota GR Yaris Rally1 | +27.1 |
4 | Kalle Rovanperä / J. Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 | +28.3 |
5 | Thierry Neuville / M. Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 | +32.7 |
6 | Sami Pajari / Marko Salminen | Toyota GR Yaris Rally1 | +1:01.4 |
7 | Elfyn Evans / Scott Martin | Toyota GR Yaris Rally1 | +1:09.0 |
8 | Grégoire Munster / Louis Louka | Ford Puma Rally1 | +1:50.2 |
9 | Josh McErlean / Eoin Treacy | Ford Puma Rally1 | +1:54.3 |
10 | Oliver Solberg / E. Edmondson | Toyota GR Yaris Rally2 | +3:38.2 |