Ott Tänak ponownie znalazł się w centrum uwagi świata motorsportu po tym, jak ogłosił, iż zawiesza swoją karierę w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC), aby poświęcić więcej czasu rodzinie. Jednak zanim zapadła ta decyzja, jak się okazuje, Tänak sondował możliwość powrotu do Toyoty – co teraz potwierdził sam Jari-Matti Latvala, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing.
Po zakończeniu Rajdu Japonii 2025, który stanowił przedostatnią rundę sezonu, Tänak zaskoczył fanów i media, ogłaszając, iż robi przerwę od pełnoetatowych startów w WRC. Dla wielu była to wiadomość, która wstrząsnęła światem rajdów – zwłaszcza iż Estończyk przez cały czas prezentował wysoką formę i mógłby być kandydatem do kolejnych zwycięstw w okresie 2026.
Zanim jednak podjął ostateczną decyzję, Tänak – jak ujawnia Latvala – kontaktował się z Toyotą w sprawie ewentualnej współpracy.
„Wierzę, iż każdy kierowca, którego kontrakt dobiega końca, zaczyna się rozglądać i pytać inne zespoły o możliwości. Ott skontaktował się z nami i zapytał o sytuację, ale w tym momencie mieliśmy już podjętą decyzję dotyczącą składu kierowców” – powiedział Jari-Matti Latvala w rozmowie z estońskim portalem Delfi.
Toyota miała skład WRC 2026 ustalony wcześniej
Latvala potwierdził, iż w momencie rozmowy z Tänakiem Toyota miała już sfinalizowany skład kierowców na sezon 2026. Zespół ogłosił swoje plany dzień po Rajdzie Japonii: Elfyn Evans, Sébastien Ogier, Takamoto Katsuta i Sami Pajari pozostają w składzie, a Oliver Solberg zastąpi Kalle Rovanperę, który zdecydował się na zmianę kierunku kariery.
„Już wcześniej zdecydowaliśmy, iż Oliver zajmie miejsce, które zostawi po sobie Kalle Rovanperä. Gdy tylko stało się jasne, iż Kalle odchodzi, od razu pomyśleliśmy o Oliverze” – ujawnił Latvala.
Toyota stawia na młode pokolenie
Decyzja Toyoty o postawieniu na Olivera Solberga, syna legendarnego Pettera Solberga, nie była zaskoczeniem dla znawców rajdów. Norweski kierowca ma za sobą znakomity sezon – zdobył tytuł mistrza świata WRC2, a w lipcu podczas Rajdu Estonii w swoim debiucie za kierownicą GR Yarisa Rally1 odniósł sensacyjne zwycięstwo w klasyfikacji generalnej.
To właśnie ten występ przesądził o jego awansie do pełnoprawnego składu TOYOTA GAZOO Racing na 2026 rok.
Tymczasem Kalle Rovanperä, dwukrotny mistrz świata, już latem poinformował Toyotę o planach odejścia z WRC, by skupić się na karierze w wyścigach jednomiejscowych. Fin zakończy zatem swoją przygodę z rajdami na szczycie, otwierając drzwi dla nowego pokolenia kierowców.
Źródło: rallyjorunal.com














