Przed niedzielnym wyścigiem szansę na mistrzowski tytuł mieli: Lando Norris, Max Verstappen i Oscar Piastri. W klasyfikacji generalnej prowadził Norris, który zgromadził 408 punktów, Verstappen tracił do niego 12 "oczek". Trzeci był Piastri z dorobkiem 392 punktów. Pole position przed finałową batalią wywalczył obrońca tytułu. Drugie miejsce w kwalifikacjach przypadło Norrisowi, a trzecie Piastriemu. Wiedzieliśmy, iż zwycięstwo Verstappena w Abu Zabi da mu triumf w "generalce", jeżeli Norris nie ukończy wyścigu na wyższym miejscu niż czwarte.
REKLAMA
Zobacz wideo Kubica ma prosty zespół na start w legendarnym wyścigu. "Nie będzie łatwo"
Norris gwałtownie zjechał do alei. Pojawiło się napięcie
Po starcie wyścigu dość gwałtownie doszło do zmiany na pozycjach 2-3. Piastri wyprzedził bowiem Norrisa. Później liderowi klasyfikacji generalnej mocno "na ogonie" siedział Charles Leclerc. Kierowca Ferrari dwoił się i troił, by wyprzedzić Brytyjczyka, ale ten dobrze się bronił. Na pewno jednak nerwy były u niego spore. Gdyby spadł na czwartą pozycję, to sytuacja w wirtualnej klasyfikacji byłaby już gorąca.
Verstappen tymczasem robił swoje, powiększając przewagę nad Piastrim. Norris z kolei mówił przez radio, by Piastri podkręcił tempo. Po 15. okrążeniu Norris odjechał nieco Leclercowi. Monakijczyk tracił do niego 2,5 sekundy.
Później McLaren zmienił taktykę i poprosił Brytyjczyka, by zjechał do alei serwisowej. Później Norris po powrocie na tor musiał wyprzedzać poszczególnych kierowców. Robił to niezwykle szybko. Bywały momenty, kiedy na jednej prostej przesuwał się o dwie pozycje. Problemy nastał, kiedy jechał za Yukim Tsunodą, czyli kolegą z teamu Verstappena. Tsunoda zajechał drogę Norrisowi, a ten częściowo wysunął się poza tor, by sobie z nim poradzić.
I pojawiło się potężne napięcie. Sędziowie analizowali incydent Tsunoda-Norris z dwóch stron. Wypchnięcie rywala poza tor, jak i wyprzedzanie poza torem. Ostatecznie Tsunoda otrzymał karę pięciu sekund za kilkukrotną zmianę kierunku jazdy. W międzyczasie do alei serwisowej zjechał Verstappen, więc w tamtym momencie na czoło stawki wysunął się Piastri. Norris natomiast gwałtownie wskoczył na trzecią lokatę. Po wyjeździe z alei rozdzielał ich właśnie tylko Holender, ale oczywiście Piastri musiał jeszcze zaliczyć pit-stop.
Dla lidera klasyfikacji generalnej MŚ najważniejsze było uspokojenie sytuacji z Leclercem. I tak się stało, bo na 36. okrążeniu miał już nad kierowcą Ferrari blisko pięć sekund przewagi. Po 50. okrążeniu powiększył ją do ponad ośmiu sekund. Ostatecznie wyścig wygrał Verstappen przed Piastrim i Norrisem.
Norris wywalczył pierwsze w karierze mistrzostwo świata, zdobył w tym sezonie 423 punkty. Drugie miejsce zajął Verstappen (421), a trzecie Piastri (410). Mistrzostwo konstruktorów dla McLarena.
Najlepsza "10" mistrzostw świata:
Lando Norris (McLaren) - 423 punkty
Max Verstappen (Red Bull Racing) - 421
Oscar Piastri (McLaren) - 410
George Russell (Mercedes) - 319
Charles Leclerc (Ferrari) - 242
Lewis Hamilton (Ferrari) - 156
Kimi Antonelli (Mercedes) - 150
Alexander Albon (Williams) - 73
Carlos Sainz (Williams) - 64
Fernando Alonso (Aston Martin) - 56

11 godzin temu














