
Sébastien Ogier, kierowca Toyoty, pokazał klasę podczas sobotnich odcinków specjalnych Rajdu Włoch na Sardynii, powiększając swoją przewagę w klasyfikacji generalnej.
Trudne warunki na śródziemnomorskich trasach okazały się bezlitosne dla jego konkurentów z zespołu Hyundai – Adriena Fourmaux i Otta Tänaka – którzy napotkali poważne problemy techniczne.
Po pełnym chaosu piątku, który wyeliminował jedną trzecią stawki kategorii Rally1, sobotnia pętla rozpoczęła się równie intensywnie. Ogier startował z minimalną przewagą 2,1 sekundy nad Fourmaux, ale już po pierwszym oesie powiększył dystans do 7,4 sekundy, zwyciężając etap otwierający dzień.
Kluczowe momenty soboty
Decydująca okazała się próba Monte Lerno – Monti di Ala o długości 24,34 km, gdzie Adrien Fourmaux musiał zatrzymać się, by wymienić koło. To spowodowało pojawienie się gęstego kurzu, przez który Ogier stracił niemal pół minuty. Na szczęście dla Francuza, sędziowie skorygowali jego czas.
Na ostatnim odcinku pętli – Tula – Erula – Ogier znów był najszybszy, zostawiając Tänaka 10 sekund w tyle. Do południowego serwisu wracał z komfortowym prowadzeniem wynoszącym 15 sekund. Tänak dodatkowo musiał radzić sobie z przebijającą się oponą na tylnej lewej osi.

Katastrofa Hyundaia: Spadek Fourmauxa i kłopoty Neuville’a
Choć poranek dawał Fourmaux nadzieję na podium, sytuacja gwałtownie się pogorszyła. Po wymianie koła popełnił błąd na zakręcie w dziewiątym oesie, wypadając szeroko z trasy. W efekcie stracił łącznie niemal pięć minut i spadł z drugiej na dziewiątą pozycję.
Hyundai, który jeszcze w piątek dominował, w sobotę musiał zmagać się z własnymi błędami i technicznymi komplikacjami. Zespół z pewnością będzie musiał przemyśleć strategię na kolejne rundy sezonu.
Toyota odzyskuje rytm: Rovanperä i Pajari w czołówce
Na problemach Hyundaia skorzystali kierowcy Toyoty. Kalle Rovanperä, który po piątku zajmował piąte miejsce, awansował na trzecią lokatę, tracąc 22,5 sekundy do Tänaka. Swojego rodaka wyprzedził również Sami Pajari, mimo iż jego GR Yaris doznał drobnych uszkodzeń po szerokim wyjeździe w jednym z zakrętów.
Lider klasyfikacji generalnej mistrzostw świata, Elfyn Evans, zyskał jedną pozycję i plasuje się w tej chwili na piątym miejscu, choć jego strata do Pajari wynosi już ponad minutę. Kolejne lokaty zajmują Takamoto Katsuta, Nikolay Gryazin oraz lider WRC2 – Emil Lindholm.
Czołową dziesiątkę zamykają Adrien Fourmaux oraz Oliver Solberg, również rywalizujący w WRC2.
Klasyfikacja generalna po OS9 Rajd Sardynii 2025
1 | Sébastien Ogier / Vincent Landais | Toyota GR Yaris Rally1 | – |
2 | Ott Tänak / Martin Järveoja | Hyundai i20 N Rally1 | +15.0 |
3 | Kalle Rovanperä / Jonne Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 | +37.5 |
4 | Sami Pajari / Marko Salminen | Toyota GR Yaris Rally1 | +55.4 |
5 | Elfyn Evans / Scott Martin | Toyota GR Yaris Rally1 | +2:00.7 |
6 | Takamoto Katsuta / Aaron Johnston | Toyota GR Yaris Rally1 | +3:34.4 |
7 | Nikolay Gryazin / Konstantin Aleksandrov | Škoda Fabia RS Rally2 | +4:23.2 |
8 | Emil Lindholm / Reeta Hämäläinen | Škoda Fabia RS Rally2 | +4:38.8 |
9 | Adrien Fourmaux / Alexandre Coria | Hyundai i20 N Rally1 | +4:46.6 |
10 | Oliver Solberg / Elliott Edmondson | Toyota GR Yaris Rally2 | +4:56.0 |
11 | Lauri Joona / Samu Vaaleri | Škoda Fabia RS Rally2 | +5:39.8 |
12 | Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak | Toyota GR Yaris Rally2 | +6:02.8 |
13 | Roberto Daprà / Luca Guglielmetti | Škoda Fabia RS Rally2 | +6:17.2 |
14 | Léo Rossel / Grégoire Mercoreit | Citroën C3 Rally2 | +6:19.2 |
Źródło: WRC.com