Ogier chce, aby hybrydy pozostały w WRC

rallypl.com 1 miesiąc temu

Ośmiokrotny mistrz świata Sébastien Ogier wyraził swoją opinię na temat hybryd w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC, sugerując, iż usunięcie elektrycznego komponentu byłoby krokiem wstecz i oznaką braku konsekwencji. Ogier jest zdania, iż obecne zamieszanie wokół przyszłości napędów hybrydowych szkodzi całej serii.

W ostatnich miesiącach WRC przeszło burzliwe dyskusje na temat przyszłości napędów hybrydowych. Początkowo grupa robocza FIA WRC zasugerowała, by wycofać jednostki hybrydowe z kategorii Rally1 już w przyszłym roku, mimo iż dostawca – firma Compact Dynamics – ma podpisany kontrakt obowiązujący do 2026 roku. Toyota, Hyundai i M-Sport Ford wspólnie sprzeciwiły się skróceniu pięcioletniego cyklu homologacji, co zmusiło FIA do zapewnienia, iż przepisy techniczne pozostaną niezmienne do końca 2026 roku.

Jednak niedawno pojawiły się doniesienia, iż hybrydy mogą mimo wszystko zostać usunięte z WRC w przyszłym roku z powodu rosnących kosztów związanych z częstszymi naprawami i zakazem prostych resetów systemów hybrydowych. Ogier wyraził swoje rozczarowanie takim rozwiązaniem: „Chciałbym, aby hybrydy pozostały, ponieważ to było planowane i rozwijane w ten sposób”. Francuz dodaje, iż nagła zmiana jest dla niego „dziwna” i tylko wprowadza niepotrzebne zamieszanie.

Ogier uważa, iż brak spójności w decyzjach FIA jest poważnym problemem w WRC. „Ten brak konsekwencji jest częstym zjawiskiem w naszym sporcie” – powiedział Ogier. „Trudno zrozumieć, dlaczego w ostatniej chwili ma dojść do takich zmian”. Mistrz świata zdaje sobie sprawę z problemów związanych z kosztami, ale proponuje raczej szukanie rozwiązań w porozumieniu z dostawcą hybryd niż ich całkowite usunięcie.

„Być może warto byłoby naciskać na dostawcę, aby wprowadził pewne usprawnienia, na przykład możliwość naprawy jednostek hybrydowych po niewielkich uszkodzeniach, co mogłoby obniżyć koszty dla zespołów” – kontynuuje Ogier. Dla niego decyzja o wycofaniu hybryd oznaczałaby, iż WRC daje „mieszane sygnały” i zniechęca do długoterminowego rozwoju serii.

Ogier zwrócił też uwagę na problemy wynikające z tak późnych zmian w przepisach. Zespoły mają w tej chwili bardzo mało czasu w testy przed sezonem 202, a zmiany w konstrukcji samochodów mogą okazać się czasochłonne i kosztowne. Dla Ogiera utrzymanie napędów hybrydowych to najważniejszy element, który nie tylko przyciąga uwagę fanów, ale także pokazuje, iż WRC nadąża za współczesnymi standardami technologicznymi.

Idź do oryginalnego materiału