Oficjalnie: Hybrydy znikają z WRC od przyszłego sezonu

rallyandrace.pl 1 miesiąc temu
Zdjęcie: wrc


Po wielu miesiącach spekulacji i kilku zwrotach akcji, w końcu wiemy, jakie przepisy techniczne będą obowiązywać w przyszłorocznych Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC. Międzynarodowa Samochodowa Federacja FIA oficjalnie ogłosiła, iż od sezonu 2025 samochody klasy Rally1 nie będą już korzystać z jednostek hybrydowych.

Usunięcie modułów hybrydowych pozwoli na to, by samochody Rally1 stały się lżejsze, prostsze w obsłudze i tańsze, przy jednoczesnym zachowaniu widowiskowości, która jest esencją rajdów WRC.

Zmiany obejmują:

  • Obniżenie minimalnej masy pojazdów z 1260 kg do 1180 kg.
  • Zmniejszenie rozmiaru zwężki w turbosprężarkach z 36 mm do 35 mm, co pozwoli utrzymać podobny stosunek mocy do masy, jak w autach z sezonu 2024.

FIA podkreśla, iż uproszczenie technologii Rally1 ma również ułatwić przejście kierowców z klasy Rally2 do najwyższej kategorii. Przykład Mārtiņša Sesksa, który podczas Rajdu Polski osiągnął imponujące wyniki za kierownicą Forda Pumy Rally1 bez jednostki hybrydowej, pokazuje potencjał nowego podejścia.

fot. Martin Sesks – oficjalny profil Facebook

Dlaczego rezygnacja z hybryd?

Jak wiadomo, wszystkie trzy zespoły Rally1 były początkowo przeciwne zmianom przepisów technicznych na sezon 2025. Wszystko zmieniło się jednak w momencie, gdy Compact Dynamics – wyłączny dostawca modułów hybrydowych – zmienił instrukcję obsługi, znacząco podnosząc koszty związane z ich eksploatacją.

Jak wyjaśnił Xavier Mestelan-Pinon, szef ds. technicznych i bezpieczeństwa FIA: „Po szerokich konsultacjach z kluczowymi interesariuszami stało się jasne, iż kontynuowanie stosowania hybryd plug-in nie leży w najlepszym interesie mistrzostw. Nowe przepisy pozwolą nam wzmocnić WRC, jednocześnie utrzymując widowiskowość sportu i odpowiedzialnie reagując na wyzwania współczesności”.

Wszystkie samochody przez cały czas będą korzystać z ekologicznego paliwa produkowanego w sposób zrównoważony, zatem przejście z powrotem na auta w pełni spalinowe nie wpłynie na generowany przez nie ślad węglowy.

Fot. Łukasz Kos

Obniżenie kosztów i uproszczenie technologii

Rezygnacja z jednostek hybrydowych pozwala producentom na znaczne ograniczenie wydatków, co może zachęcić nowe zespoły i kierowców do dołączenia do WRC. FIA szacuje, iż uproszczenie technologii i obniżenie masy pojazdów przełoży się na bardziej przystępny poziom rywalizacji.

Prezydent FIA, Mohammed Ben Sulayem, podkreślił znaczenie tej zmiany: „Bogata historia i unikalny urok tego sportu są bezcenne. Skupiając się na zrównoważonym paliwie i uproszczeniu technologii, dbamy o przyszłość WRC, zapewniając jednocześnie emocje dla fanów i dostępność dla zespołów”.

Fot. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Krok w stronę przyszłości

Rezygnacja z hybryd nie oznacza rezygnacji z innowacji technologicznych. FIA planuje dalszy rozwój przepisów technicznych, które wejdą w życie w 2027 roku, uwzględniając zmieniający się krajobraz energetyczny.

Nowy sezon rozpocznie się tradycyjnie od Rajdu Monte Carlo w styczniu 2025 roku. Dla fanów i zespołów będzie to okazja, by zobaczyć, jak nowe przepisy wpłyną na dynamikę rywalizacji i widowiskowość WRC.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału