Puchary Volkswagena były przez lata niezwykle popularną formą ścigania, ale w większości zniknęły po tym, jak producent postanowił, iż nie chce mieć nic wspólnego z motorsportem w spalinowej odmianie. Niedługo wszystko jednak wróci do normy i za zachodnią granicą wystartuje nowy puchar Polo.
Poprzedni puchar Volkswagena Polo w Niemczech był rozgrywany w latach 2004-2009, po czym został zastąpiony przez Scirocco R-Cup. Następnie na rodzimej scenie Volkswagena zastąpiła inna marka koncernu, Audi, organizując puchar modelu TT. W tym czasie w Polsce przez trzy lata organizowany był też puchar Golfa.
We wszystkich odsłonach cyklu sukcesy odnosili Polacy – Maciej Steinhof wygrał Polo Cup w okresie 2009, dwa lata później Mateusz Lisowski był mistrzem Scirocco R-Cup, a pierwszy sezon TT Cup padł łupem Jana Kisiela.
Gotowy projekt
Od tamtej pory trudno było znaleźć pucharowe Volkswageny na europejskich torach – jeżeli nie liczyć Garbusów – natomiast wciąż było dla nich miejsce w innych częściach świata. Puchar Polo wciąż prężnie funkcjonuje w RPA i to właśnie on posłuży za pierwowzór dla nowego niemieckiego cyklu.
Budową 300-konnych Volkswagenów Polo GTI Cup wciąż będzie zajmować się Volkswagen Motorsport South Africa, choć mają one zostać dostosowane do potrzeb europejskich torów. Co to dokładnie znaczy, jeszcze dokładnie nie wiadomo. Na pewno pod maską przez cały czas znajdzie się 2-litrowy silnik turbo, zespolony z sekwencyjną skrzynią biegów.
Koszty pod kontrolą
Jednym z głównych założeń serii jest utrzymanie kosztów na rozsądnym poziomie, co ma umożliwiać dostęp do motorsportu szerszemu gronu uczestników. Organizator, czyli Maraco Management, planuje wprowadzić szereg środków kontroli kosztów, obejmujących m.in. ograniczenia w modyfikacjach pojazdów oraz standaryzowane usługi serwisowe. Pierwszy sezon obejmie sześć weekendów wyścigowych na prestiżowych niemieckich torach.
Jak mówi Thorsten Willems, szef Maraco Management: „W mojej karierze jako właściciel zespołu zawsze widziałem, jak ważne jest, by motorsport był dostępny dla wszystkich. Polo Cup to nasz wkład w umożliwienie kierowcom rywalizacji na wysokim poziomie bez ogromnych nakładów finansowych”.
Wsparcie medialne i szkoleniowe
Seria Polo Cup Deutschland zaoferuje uczestnikom kompleksowe wsparcie medialne, obejmujące tradycyjną promocję prasową, profesjonalne zdjęcia oraz treści tworzone przez dedykowanego twórcę medialnego. Od lutego 2025 roku na niemieckich drogach pojawi się także specjalny pojazd medialny, promujący serię i jej uczestników.
Kluczowym elementem programu będzie wsparcie młodych kierowców poprzez profesjonalne treningi z doświadczonymi mentorami, analizy danych wyścigowych oraz szkolenia medialne. Organizatorzy stawiają również na zrównoważony rozwój, wykorzystując paliwa syntetyczne oraz ekologiczne procesy organizacyjne.
Nicole Willems, współzałożycielka projektu, mówi: „Dzięki tej inicjatywie pragniemy dać szansę talentom, które do tej pory nie miały możliwości uczestniczenia w motorsporcie na takim poziomie. Oferujemy nie tylko doskonały pojazd, ale także całą infrastrukturę niezbędną do rozwoju”.
Kierowcy i zespoły zainteresowane uczestnictwem w nowej serii mogą już teraz kontaktować się z Maraco Management.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.