Nowy plan dla przemysłu motoryzacyjnego w Europie. Zielone szaleństwo będzie przez cały czas trwało?

rallypl.com 1 miesiąc temu

Unia Europejska przedstawia nowy plan dla przemysłu motoryzacyjnego, który ma na celu wspieranie producentów baterii, zmniejszenie emisji CO2 oraz przyspieszenie innowacji.

Przewodnicząca Komisji Europejskiej, Ursula von der Leyen, wyraziła przekonanie, iż zaproponowane zmiany mogą zostać gwałtownie zaakceptowane przez Parlament Europejski i Radę. Oto najważniejsze punkty tego planu.

Większa elastyczność w redukcji emisji CO2

Jednym z najważniejszych elementów nowego planu jest dostosowanie przepisów dotyczących emisji CO2. Komisja Europejska zaproponuje zmianę regulacji w zakresie norm emisji dla samochodów osobowych i dostawczych. Zamiast oceniać emisje w skali jednego roku, przewidziano okres trzyletni (2025-2027), co ma pomóc producentom uniknąć wysokich kar za opóźnienia w realizacji celów klimatycznych.

Mimo tej elastyczności, podstawowy cel – wprowadzenie od 2035 roku wyłącznie pojazdów o zerowej emisji – pozostaje bez zmian. Producenci samochodów, w tym Volkswagen i organizacja ACEA, pozytywnie ocenili to posunięcie, podczas gdy organizacje ekologiczne, takie jak Transport & Environment, uznały je za zbyt duże ustępstwo na rzecz przemysłu motoryzacyjnego.

Unia Europejska zamierza wspierać rozwój nowoczesnych technologii, w tym systemu i autonomicznych systemów jazdy. Dotychczasowe restrykcyjne regulacje dotyczące konkurencji mogą zostać poluzowane, aby umożliwić firmom współpracę i dzielenie się zasobami. Planowane inwestycje publiczno-prywatne o wartości 1 miliarda euro w ramach programu Horizon Europe mają przyspieszyć wdrażanie nowych technologii w latach 2025-2027.

Wsparcie dla europejskich producentów baterii

Aby zmniejszyć zależność od dostawców spoza Europy, Komisja Europejska zapowiada bezpośrednie wsparcie dla producentów baterii. Na rozwój łańcucha dostaw surowców oraz kluczowych komponentów przewidziano budżet 1,8 miliarda euro. Nowe regulacje mogą wprowadzić wymagania dotyczące europejskiego pochodzenia baterii oraz komponentów pojazdów elektrycznych, co ma pomóc lokalnym dostawcom i zmniejszyć dominację Chin na tym rynku.

Zielona transformacja flot firmowych

Firmy odpowiadają w tej chwili za 60% rejestracji nowych pojazdów w Europie. W związku z tym Komisja Europejska planuje wprowadzenie obowiązkowych limitów dotyczących udziału samochodów elektrycznych w flotach firmowych. Nowe regulacje mają zostać przedstawione do końca roku, a ich celem jest przyspieszenie przejścia na zeroemisyjne pojazdy. Dodatkowo wprowadzone zostaną ujednolicone zachęty podatkowe dla przedsiębiorstw inwestujących w ekologiczne floty.

Szybszy rozwój sieci ładowania

Brak wystarczającej liczby stacji ładowania wciąż pozostaje główną barierą dla rozwoju rynku pojazdów elektrycznych. Komisja Europejska planuje przeznaczenie 570 milionów euro na budowę nowych punktów ładowania w latach 2025-2026. Ma to przyspieszyć rozwój infrastruktury i zapewnić bardziej równomierne rozmieszczenie stacji w całej Europie.


Źródło: francetvinfo.fr

Idź do oryginalnego materiału