Decyzja o wycofaniu jednostek hybrydowych w samochodach rajdowych w WRC została podjęta po zakończeniu sezonu. Taki krok ma swoje zalety, ale również wiąże się z istotnymi wyzwaniami zarówno dla zespołów, jak i kierowców.
Dlaczego usunięto jednostki hybrydowe?
Głównym celem tej zmiany było obniżenie kosztów związanych z eksploatacją i serwisem samochodów. Jednakże wycofanie hybryd niesie za sobą także konsekwencje w zakresie wydajności pojazdów. Samochody bez jednostek hybrydowych tracą część mocy, co przekłada się na niższą prędkość i dynamikę jazdy. Usunięcie skomplikowanych układów hybrydowych oznacza, iż samochody staną się lżejsze, co może wpłynąć na ich zwrotność i zachowanie na trasie.
Nie jest tajemnicą, iż zmniejszenie mocy spotyka się z niezadowoleniem wśród kierowców. Thierry Neuville, wyraził swoją opinię na ten temat w rozmowie z serwisem Rallit.fi:
„Nie ma na świecie kierowcy, który powiedziałby, iż chce wolniejszego samochodu. Jest całkowicie jasne, iż samochody w przyszłym sezonie będą wolniejsze.” – podkreśla Neuville.
Mimo iż kierowcy zawsze preferują maksymalną wydajność, zmiany te są nieuniknione. Jak zauważa Neuville:
„Nie sądzę, iż postronny obserwator zauważy jakąkolwiek różnicę, ale jako kierowca ją poczujesz”.
Adaptacja kluczem do sukcesu
Zmiany technologiczne w motorsporcie to nie pierwszyzna dla doświadczonych zawodników. Thierry Neuville, mający za sobą długą karierę w Rajdowych Mistrzostwach Świata, podkreśla, iż najważniejsze jest szybkie dostosowanie się do nowych warunków:
„Jednak na pewno bardzo gwałtownie się do tego przyzwyczaimy i praca pozostanie taka sama. Musimy po prostu przez cały czas działać tak szybko, jak to możliwe. Nie ma nic więcej do powiedzenia na ten temat”.
„Jestem bardzo szczęśliwy, iż mogłem poprowadzić być może najszybsze samochody WRC, jakie widziano w erze Rally1” – zakończył Belg.
Czy zmiany wyjdą na dobre?
Wycofanie jednostek hybrydowych to decyzja, która przynosi mieszane odczucia. Z jednej strony zespoły mogą liczyć na obniżenie kosztów, z drugiej jednak kierowcy muszą zmierzyć się z wolniejszymi samochodami. Nowa era rajdów stawia wyzwania, ale również otwiera drogę do innowacji i dalszego rozwoju sportu. Czy zmiany technologiczne okażą się korzystne dla całej dyscypliny?
Źródło: Rallit.fi