Ministerstwo Infrastruktury zapowiada zmiany, które mają na celu dostosowanie polskiego prawa drogowego do standardów unijnych.
Planowana nowelizacja ustawy o drogach publicznych przewiduje wprowadzenie dwóch nowych opłat dla pojazdów. Nowe opłaty mają być powiązane z emisją CO2 i klasą EURO pojazdu, a ich celem jest zachęcenie przedsiębiorców do inwestycji w bardziej ekologiczne floty.
Nowe opłaty drogowe związane z emisją CO2
Według propozycji Ministerstwa Infrastruktury, pojazdy korzystające z dróg będą zobowiązane do uiszczania elektronicznej opłaty drogowej, składającej się z trzech składników. Pierwszym jest opłata infrastrukturalna, która już obowiązuje i zależy od klasy EURO pojazdu. Dwa nowe składniki to opłaty za tzw. koszty zewnętrzne, związane odpowiednio z emisją CO2 oraz zanieczyszczeniem powietrza, przy czym:
1) opłaty infrastrukturalnej – dotychczas pobieranej, różnicowanej ze względu na klasę EURO pojazdu;
2) opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej na podstawie emisji CO2 pojazdu – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji CO2;
3) opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, nakładanej ze względu na zanieczyszczenie powietrza – nowej opłaty, różnicowanej ze względu na klasę emisji EURO.
Dzięki takim rozwiązaniom użytkownicy pojazdów, które generują mniejszą emisję CO2, będą mogli korzystać z ulg w opłatach drogowych, co jest szczególnie atrakcyjne dla przedsiębiorstw posiadających flotę bardziej ekologiczną. „Najwyższe zachęty są przewidziane dla użytkowników pojazdów, które nie posiadają zewnętrznego układu spalania, czyli głównie pojazdów elektrycznych.” – czytamy na stronie KPRM.
Klasy emisyjne CO2
Ministerstwo przewiduje, iż klasa EURO pojazdu, zapisana w dowodzie rejestracyjnym, pozostanie niezmienna. Z kolei klasyfikacja emisji CO2 będzie aktualizowana – na przykład po każdych sześciu latach użytkowania pojazdów klasy 2 i 3. Wysokość opłaty zależeć będzie od indywidualnej emisji CO2, kategorii pojazdu oraz jego grupy lub podgrupy.
Każdy pojazd zostanie przypisany do jednej z pięciu klas emisji CO2, co pozwoli na dokładne określenie wysokości opłat. Dane o emisji pojazdów będą przekazywane do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej, obsługiwanego przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Następnie szef KAS zweryfikuje te dane, korzystając z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców oraz dodatkowych dokumentów dostarczonych przez właściciela pojazdu.
Kiedy wejdą nowe przepisy?
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało, iż nowe przepisy mają zostać przyjęte przez rząd w czwartym kwartale 2024 roku.