Matulka i Syty najlepsi w Polsce

rallyandrace.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Matulka i Syty najlepsi w Polsce


Po raz trzeci z rzędu o losach kwestia tytułu mistrzów Polski rozstrzygnęła się podczas Rajdu Śląska. W zakończonej dziś edycji zawodów drugie miejsce zajęli Jakub Matulka i Damian Syty, czym przypieczętowali pierwszy w karierze mistrzostwo kraju*.

Wyniki Rajdu Śląska już czterokrotnie decydowały o tym, kto założy mistrzowską koronę. W 2019 roku na mecie w Żorach zwycięstwo i tytuł mistrzowski świętowali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. W 2023 roku pod Stadionem Śląskim z najwyższego lauru w RSMP cieszyli się Grzegorz Grzyb i Adam Binięda, a w 2024 najwięcej powodów do euforii mieli pochodzący z Ustronia bracia Jarek i Marcin Szejowie. Po tegorocznym Rajdzie Śląska wiemy już, iż tytuł mistrzów Polski „zostaje” w tym regionie.

Ze stoków na oesy

Jakub Matulka urodził się 25 maja 1990 roku w Gliwicach i już od najmłodszych lat był związany ze sportem. Do osiemnastego roku życia z sukcesami trenował narciarstwo alpejskie, zostając kilkukrotnie mistrzem Polski. „Szło mi całkiem nieźle, także w międzynarodowych imprezach FIS. Ta przygoda trwała przeszło dziesięć lat, ale w końcu pojawiły się kontuzje pleców i kolan, które wciąż mnie dręczą. Chyba przyszło też pewne sportowe wypalenie. Szkoda, miałem zadatki na naprawdę dobrego narciarza, na rozwój i walkę w seniorskim Pucharze Świata” – mówił Matulka w jednym z wywiadów.

Karierę kierowcy rajdowego rozpoczął w drugiej połowie 2021 roku, od startów w zawodach amatorskich. Sezon 2022 zaczął od udziału w rajdach okręgowych, by w sierpniu zadebiutować w rundzie krajowego czempionatu (Marma 31. Rajd Rzeszowski). Zmianę dyscypliny i nawierzchni – ze śniegu na asfalt i szuter – Matulka zawdzięcza tacie.

„Od małego pasjonowałem się motorsportem, bo tata miał dużo wspólnego z tym światem, sam też rywalizował i przez cały czas rywalizuje na oesach. Już jako nastolatek miewałem takie myśli, żeby porzucić narty na rzecz kartingu. Poważniejszy impuls pojawił się dwa lata temu, kiedy tato kupił pucharowego Peugeota 206. Zaczęliśmy nim jeździć w imprezach amatorskich. Radziłem sobie naprawdę dobrze, spodobało mi się i tak to się zaczęło” – opowiadał świeżo upieczony mistrz Polski.

Ostani oes, pierwsze zwycięstwo

W 2023 roku Matulka przesiadł się do samochodu z napędem na cztery koła (Forda Fiesty Rally3) i zaliczył wybrane rundy mistrzostw Europy i pełny sezon w krajowym czempionacie, w którym – wraz z Danielem Dymurskim – sięgnął po tytuł w klasie 3.

Od sezonu 2024 gliwiczanin startuje samochodem Rally2, a więc najszybszą i najbardziej zaawansowaną rajdówką dopuszczonej do startów w RSMP czy FIA ERC. W swoim debiucie za kierownicą Skody Fabii Rally2 evo wywalczył trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej 52. Rajdu Świdnickiego, ustępując wyłącznie wielokrotnym mistrzom Polski – Grzybowi i Marczykowi.

W tym samym roku odniósł swoje premierowe zwycięstwo w rundzie krajowego czempionatu. Matulka i Dymurski w świetnym stylu wygrali Garrett 50. Rajd Koszyc – czwartą rundę cyklu. Decydujący atak triumfatorzy przeprowadzili na finałowym oesie zawodów, pokonując najbliższych rywali o 2,4 sekundy.

Na rundę przed końcem

Mistrzowską kampanię Matulka rozpoczął już z Damianem Sytym – doświadczonym i wszechstronnym pilotem, mającym na swoim koncie ponad 160 startów, również w rajdach terenowych. W drodze po pierwszy w karierze tytuł najlepszej załogi w Polsce, Matulka i Syty wygrali 53. Rajd Świdnicki, 10. Rajd Nadwiślański i 5. Valvoline Rajd Małopolski. ORLEN 81. Rajd Polski oraz Marma 34. Rajd Rzeszowski ukończyli na drugim miejscu w krajowej klasyfikacji.

Tytuł przypieczętowali zajmując drugą pozycję w Rajdzie Śląska, a więc przedostatniej rundzie sezonu 2025. To, w połączeniu z czwartym czasem na Power Stage, dało im 26 punktów i pewność, iż już nikt ich nie wyprzedzi w tabeli RSMP, niezależnie od wyników Rajdu Nyskiego. W zawodach zamykających tegoroczną odsłonę mistrzostw do zdobycia jest 50 punktów (45 + 5 za Power Stage), podczas gdy przewaga Matulki nad Grzybem po Rajdzie Śląska to 54 „oczka”.

Szczęśliwy Rajd Śląska

25-letni Matulka ma na swoim koncie łącznie 68 rajdów, w tym 23 starty w mistrzostwach Polski, 12 rund mistrzostw Europy (FIA ERC) i trzy występy w mistrzostwach świata (WRC). Startował Fordem Fiestą R200, Fordem Fiestą Rally3, Škodą Fabią Rally2 evo, a w tej chwili korzysta z najnowszej konstrukcji czeskiej marki, czyli Fabii RS Rally2. W trakcie kariery, na prawym fotelu rajdówek Matulki zasiadali m.in. tacy piloci, jak Jakub Wróbel, Andrzej Górski, Kamil Heller, Daniel Dymurski i Damian Syty.

Matulka ma na swoim koncie 31 oesów wygranych w rundach RSMP. 12 odcinków specjalnych wygrał w klasyfikacji FIA ERC3 i pięć w WRC3. Dziewięciokrotnie stawał na podium rundy mistrzostw Polski, w tym cztery razy na najwyższym stopniu. W 2023 roku był najlepszy w klasie ERC3 podczas Rajdu Ceredigion – brytyjskiej rundy mistrzostw Europy.

40-letni Syty ma w swoim dorobku m.in. 28 startów w mistrzostwach Europy oraz 72 rundy RSMP, w tym sześć wygranych. Trzy zwycięstwa odniósł w duecie z Tomaszem Kasperczykiem. Tytuł mistrza Polski przypieczętował w Rajdzie Śląska – zawodach, w których w 2017 roku po raz pierwszy stanął na najwyższym stopniu podium.

W trakcie swojej 16-letniej kariery Syty, oprócz Matulki i Kasperczyka, pilotował m.in. takich kierowców, jak Wojciech Chuchała, Piotr Parys, Robert Mąsior, Zbigniew Gabryś czy Michał Kościuszko. Jego pierwszym startem na szczeblu krajowym był Rajd Mazowiecki w 2009 roku – runda Rajdowego Pucharu Polski, w którym wystartował wraz z Wojciechem Chuchałą.

„Narciarstwo wiąże się ze sporymi prędkościami – przekraczającymi choćby 120 km/h. Dzięki temu nie boję się szybkiej jazdy, bo to moje naturalne środowisko. Na stokach nauczyłem się też szukania odpowiedniej linii. Zarówno na stoku jak i na trasie rajdu trzeba wyszukać odpowiednią, optymalną ścieżkę przejazdu. Narciarstwo nauczyło mnie też odpowiedniego podejścia do sportu oraz szacunku, więc wchodząc do świata rajdów wiedziałem, jak powinien zachowywać się profesjonalista” wyjaśniał Jakub Matulka – rajdowy mistrz Polski w okresie 2025.

Szóstą rundę RSMP wygrali Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2). Dwukrotni mistrzowie Polski zostali tym samym rekordzistami imprezy. Liderzy mistrzostw Europy mają na swoim koncie już trzy triumfy w Rajdzie Śląska.

* Wymaga zatwierdzenia przez Główną Komisję Sportu Samochodowego PZM.

Rajd Śląska 2025 – klasyfikacja końcowa:

1. Marczyk/Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) 49:41.6
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +25.6 s
3. Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +29.0 s
4. Szeja/Szeja (Škoda Fabia RS Rally2) +45.4 s
5. Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +48.0 s
6. Gabryś/Dymurski (Škoda Fabia RS Rally2) +2:08.6 s
7. Łabuda/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3 Evo) +3:36.2 s
8. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally3) +4:04.4 s
9. Poloński/Sitek (Lancia Ypsilon Rally4) +5:03.3 s
10. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia RS Rally2) +5:07.6 s

RSMP 2025 – punktacja po Rajdzie Śląska:

1. Matulka/Syty 180 pkt
2. Grzyb/Binięda 126 pkt
3. Marczyk/Gospodarczyk 105 pkt
4. Kołtun/Pleskot 104 pkt
5. Brzeziński/Gerber 82 pkt
6. Byśkiniewicz/Siatkowski 77 pkt
7. Szeja/Szeja 73 pkt
8. Ulanowski/Kielar 51 pkt
9. Gabryś/Dymurski 47 pkt
10. Górny/Martynek 43 pkt

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.

Idź do oryginalnego materiału