Marczyk z Gospodarczykiem pierwszymi liderami w Rajdzie Polski 2025

rallypl.com 13 godzin temu

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) rozpoczną sobotni etap ORLEN OIL 81. Rajdu Polski od obrony pozycji liderów klasyfikacji generalnej zawodów. Dwukrotni mistrzowie Polski objęli prowadzenie po zwycięstwie na pierwszym oesie zawodów – rozegranym na torze Mikołajki Arena (2,5 km).


Rywalizacja w czołówce była niezwykle zacięta. Druga załoga – Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2) – ustąpiła Polakom o zaledwie 0,1 s. Z kolei zwycięzcy Rajdu Polski z 2023 roku – Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2) byli minimalnie wolniejsi – o 0,2 s.

81. edycja Rajdu Polski, drugiego najstarszego rajdu na świecie, tradycyjnie rozpoczęła się na torze Mikołajki Arena. Zbudowany na stałe, specjalnie dla Rajdu Polski obiekt to konstrukcja, jaką nie mogą pochwalić się inne rajdy zaliczane do kalendarzy mistrzostw Europy i świata. Wytyczono na nim 2,5 kilometrowy odcinek specjalny, na którym załogi rywalizują w parach, tocząc fascynujące równoległe pojedynki na oczach tysięcy widzów. Po raz pierwszy oes Mikołajki Arena włączono do harmonogramu Rajdu Polski w 2007 roku. Rekordzistą toru pozostają Finowie – Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen, którzy czas 1:40,8 s ustanowili podczas ubiegłorocznej, jubileuszowej edycji Rajdu Polski.

Szósty raz Miko w Mikołajkach

Podobnie, jak w poprzednich latach, także i w tym roku zawodnicy ruszali w odwróconej kolejności, więc na autorów najlepszego czasu trzeba było poczekać niemal do samego końca zmagań.

Najlepszym czasem popisali się zwycięzcy Rajdu Polski z 2022 roku – Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Był to już szósty triumf tego duetu na obiekcie w Mikołajkach, czwarty odniesiony w rundzie FIA ERC. Rekordziści Mikołajki Areny wśród załóg w samochodach R5/Rally2 nie zbliżyli się jednak do swojego najlepszego rezultatu, czyli 1:44,6 s i tym razem pojechali o dwie sekundy wolniej.

Minimalnie gorsi byli Włosi – Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2), którzy stracili do zwycięzców raptem 0,1 s. Blisko Marczyka i Gospodarczyka uplasowali się również triumfatorzy Rajdu Polski z 2023 – Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2). Czas o 0,2 s gorszy od Polaków dał im trzecie miejsce.

Czas premiowany miejscem w pierwszej piątce wykręcili również liderzy punktacji mistrzostw Europy – Roope Korhonen i Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2, +0,4 s) oraz Mads Ostberg z Giovannim Bernacchinim (Citroen C3 Rally2, +1,2 s).

Najlepszym z regularnych uczestników rund mistrzostw Polski był Grzegorz Grzyb (Skoda Fabia RS Rally2), pilotowany przez Adama Biniędę, dla którego Rajd Polski to runda RSMP rozgrywana najbliżej domu. Grzyb uplasował się na szóstym miejscu w generalce i drugim w klasyfikacji krajowego czempionatu, tracąc 1,9 s do Marczyka. Identyczny rezultat jak trzykrotny mistrz kraju osiągnął Jakub Brzeziński, pilotowany przez Jakuba Gerbera (Citroen C3 Rally2).

Młodzież dyktuje tempo

W gronie załóg dysponujących samochodami Rally3 ton rywalizacji nadali osiemnastolatkowie. Rewelacyjnie pojechał Adrian Rzeźnik (Ford Fiesta Rally3, pilot: Kamil Kozdroń) – szybszy o 0,6 sekundy od Adama Sroki (Ford Fiesta Rally3, pilot: Patryk Kielar). Na trzecim miejscu finiszował Tymoteusz Abramowski (Ford Fiesta Rally3, pilot: Patryk Kielar), wolniejszy od Rzeźnika o sekundę. Tuż za oesowym podium uplasował się Ville Vatanen (Renault Clio Rally3, +1,2 s) – daleki krewny Ariego Vatanena, rajdowego mistrza świata z 1981 roku.

Wśród załóg w samochodach z napędem na jedną oś najlepszy czas na Mikołajki Arenie osiągnęli Jaspar Vaher i Sander Pruul (Lancia Ypsilon Rally4 HF). Finowie triumfowali jednocześnie w klasyfikacji ERC4 i Junior ERC.

Jos Verstappen z Renaudem Jamoulem byli najszybsi w stawce ERC Masters – kategorii utworzonej przed sezonem 2025 z myślą o kierowcach po pięćdziesiątce.

Siedem oesów w sobotę

Sobotni etap ORLEN OIL 81. Rajdu Polski składa się z trzech, dwukrotnie pokonywanych prób sportowych na północny wschód od bazy rajdu w Mikołajkach. Zawodnicy będą mieli do pokonania kolejno oesy: Świętajno (16,3 km, od 10:00 i 15:30), Olecko (20 km, od 10:50 i 16:20) oraz Stare Juchy (13,6 km, od 11:40 i 17:10). Ostatni z odcinków, włączono do harmonogramu Rajdu Polski po raz pierwszy od 2019 roku. Dzień zakończy spektakularna rywalizacja w parach na torze w Mikołajkach.

ORLEN OIL 81. Rajd Polski – klasyfikacja po OS 1:

1. Marczyk/Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) 1:46.6 s
2. Mabellini/Lenzi (Škoda Fabia RS Rally2) +0.1 s
3. Sesks/Francis (Škoda Fabia RS Rally2) +0.2 s
4. Korhonen/Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2) +0.4 s
5. Østberg/Bernacchini (Citroën C3 Rally2) +1.2 s
6. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia RS Rally2) +1.9 s
7. Brzeziński/Gerber (Citroën C3 Rally2) +1.9 s
8. Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +2.0 s
9. Armstrong/Byrne (Ford Fiesta Rally2 Mk II) +2.1 s
10. Lefebvre/Malfoy (Toyota GR Yaris Rally2) +2.1 s

Minuta ciszy ku czci Matteo Doretto

(13.06.2025) Przed uroczystym rozpoczęciem ORLEN OIL 81. Rajdu Polski, minutą ciszy uczczono pamięć Matteo Doretto – młodego włoskiego kierowcy rajdowego, który tragicznie zginął podczas prywatnych testów przed zawodami na początku tego tygodnia.

Hołd oddano w piątek o godz. 17:00 na Rynku w Mikołajkach, gdzie zawodnicy, zespoły, sędziowie i kibice zatrzymali się, aby złożyć hołd zmarłemu. Gest ten odzwierciedlał głęboki smutek społeczności rajdowej w Polsce, we Włoszech i w całej Europie.

Matteo, który miał zaledwie 21 lat, był wschodzącą gwiazdą Junior ERC. Podziwiano go za talent, determinację i życzliwość – cechy, które wywarły głębokie wrażenie na wszystkich, którzy go znali. Chociaż jego kariera została tragicznie przerwana, pamięć o nim pozostanie częścią tego rajdu i naszego sportu.

fot. Andrzej Jagodziński
Idź do oryginalnego materiału