
Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) nie pozostawili złudzeń rywalom i pewnie zwyciężyli w trzeciej rundzie krajowego czempionatu (RSMP) rozgrywanej w ramach ORLEN OIL 81. Rajdu Polski.
Dwukrotni mistrzowie kraju byli najszybszą załogą zgłoszoną do RSMP na 13 z 14 rozegranych oesów. Na drugim miejscu zmagania zakończyli Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2), którzy co prawda stracili do zwycięzców ponad blisko 2,5 minuty, ale zwiększyli przewagę w tabeli mistrzostw do 34 punktów. Trzecią lokatę wywalczyli Krzysztof Bubik i Adrian Sadowski (Skoda Fabia R5, +3:50,4 s).
Zakończona dziś w Mikołajkach 81. edycja Rajdu Polski (13-15 czerwca) stanowiła czwartą i ostatnią w okresie szutrową rundę mistrzostw Europy (FIA ERC). Drugi najstarszy rajd świata już po raz 54. włączono do kalendarza tego cyklu. Takiego stażu w europejskim czempionacie nie ma żadna inna impreza.
Z kolei dla uczestników RSMP było to trzecie starcie w okresie 2025 i jedyne rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych. Łącznie do rywalizacji przystąpiło 70 załóg, w tym 63 zgłoszone w ramach FIA ERC. Stawka krajowego czempionatu liczyła 29 załóg, z czego 19 było uprawnionych do zdobywania punktów do klasyfikacji RSMP.
Aż 32 załogi przywiozły do Mikołajek samochody R5/Rally2, a więc najbardziej zaawansowane i najszybsze rajdówki dopuszczone do startów w rundach FIA ERC i RSMP. Samochodami z napędem na cztery koła dysponowało 47 z 70 zgłoszonych duetów.
Organizatorzy przygotowali trasę o całkowitej długości 793,6 km, z czego 189,6 km stanowił łączny dystans czternastu odcinków specjalnych.
Arena po raz szósty dla Marczyka
Na pierwszy dzień ORLEN OIL 81. Rajdu Polski (13 czerwca) zaplanowano odcinek testowy Baranowo (6,3 km) i rozgrywany na tej samej trasie odcinek kwalifikacyjny – dla załóg w samochodach R5/Rally2 zgłoszonych do FIA ERC. Jego wyniki determinowały kolejność startu do sobotnich oesów, kluczową w rajdach szutrowych, ponieważ pierwsze samochody „odkurzają” trasę z luźnego szutru. To sprawia, iż kolejni zawodnicy mają nieco lepszą przyczepność, więc mogą jechać szybciej.
Po ceremonii startu na Rynku w Mikołajkach rozegrano jedyny tego dnia odcinek specjalny – widowiskową 2,5-kilometrową próbę na torze Mikołajki Arena, na którym załogi startują parami i toczą emocjonujące równoległe pojedynki.
W klasyfikacji RSMP najlepsi w tym starciu okazali się Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Dla zwycięzców Rajdu Polski z 2022 roku był to już szósty triumf na tym oesie. Czterokrotnie wygrywali go w klasyfikacji FIA ERC i RSMP, a dwukrotnie w stawce WRC2.
Za nimi, ex aequo uplasowały się załogi Grzegorz Grzyb/Adam Binięda (Skoda Fabia RS Rally2) oraz Jakub Brzeziński/Jakub Gerber (Citroen C3 Rally2). Obie pojechały o 1,9 s wolniej od Marczyka i Gospodarczyka.
6:1 dla Marczyka
Sobotnia część rywalizacji w ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski składała się z czterech oesów, z czego trzy próby pokonywano dwukrotnie: Świętajno (16,30 km), Olecko (20,00 km) i Stare Juchy (13,60 km). Dzień kończyło kolejne starcie na Mikołajki Arenie (2,5 km).
Po piątkowym zwycięstwie na OS 1, w sobotę Marczyk ustąpił rywalom z RSMP dopiero na zamykającym etap starciu w Mikołajkach. Na wszystkich pozostałych odcinkach specjalnych łodzianin był zdecydowanie najszybszy w krajowej stawce i konsekwentnie, oes po oesie, zwiększał przewagę nad konkurencją.
W sobotę kolejność za plecami Marczyka i Gospodarczyka była identyczna na czterech pierwszych próbach. Jakub Matulka i Damian Syty (Skoda Fabia RS Rally2) meldowali się z drugimi czasami (w klasyfikacji RSMP), trzecie miejsca każdorazowo zajmowali Krzysztof Bubik z Adrianem Sadowskim (Skoda Fabia R5).
To zmieniło się dopiero na OS 6, gdzie za Marczykiem i Matulką uplasował się Brzeziński. Na ostatniej próbie przed powrotem do Mikołajek (OS 7) Bubik zamienił się miejscami z Matulką, choć obaj musieli uznać wyższość Marczyka.
Kończący etap przejazd Mikołajki Areny był pierwszym oesem rajdu, którego w klasyfikacji RSMP nie wygrali Marczyk z Gospodarczykiem. Najlepiej spisali się bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia RS Rally2). Za nimi finiszowali Brzeziński i Gerber oraz Bubik z Sadowskim.
W efekcie po pierwszym etapie czołową piątkę krajowej klasyfikacji tworzyły załogi: Marczyk/ Gospodarczyk, Matulka/Syty (+1:15,0 s), Bubik/Sadowski (+2:03,9 s), Brzeziński/Gerber (+2:31,8 s) oraz Szeja/Szeja (+2:54,0 s).
– Dzisiaj zakończyliśmy kilka OSów na podium, więc nasze tempo było naprawdę dobre, cieszy mnie ono. o ile chodzi o rywalizację jesteśmy w grze o jeszcze wyższe pozycje, bo jesteśmy w stanie walczyć o absolutnie najwyższe miejsca w tym rajdzie – deklarował Marczyk po I etapie.
– Momentami jechaliśmy naprawdę dobrze, ale zdarzały się chwile, w których traciliśmy rytm. Walczymy na dwóch frontach – w mistrzostwach Polski i Europy – więc czasem trzeba znaleźć kompromis – przyznał Matulka.
W klasie 3 z blisko półminutową przewagą prowadzili Tymoteusz Abramowski z Jakubem Wróblem (Ford Fiesta Rally3), będący jednocześnie najszybszą załogą samochodu Rally3 w łącznej klasyfikacji ORLEN OIL 81. Rajdu Polski. Za nimi plasowali się Adam Sroka i Patryk Kielar (Ford Fiesta Rally3, +26,4 s) oraz Hubert Kowalczyk z Jarosławem Hryniukiem (Renault Clio Rally3, +50,1 s).
Etapu nie ukończyli Adrian Rzeźnik i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta Rally3), którzy z serwisu zabrali tylko jedno koło zapasowe, a następnie przebili dwie opony i musieli się wycofać z rywalizacji. Grono pechowców zasilili także Grzyb i Binięda. Na OS2 (Świętajno) zaliczyli dachowanie przy niewielkiej prędkości. Choć auto spadło na koła i pojechało dalej, załoga podjęła decyzję o zakończeniu jazdy. Grzyb nie zdecydował się również na start w drugim etapie.
Trzecie z rzędu zwycięstwo
W niedzielę, 15 czerwca, załogi rywalizowały bliżej Mikołajek. Przewidziano trzy próby sportowe, wszystkie pokonywane dwukrotnie: Mikołajki (7,6 km), Pozezdrze (20 km) oraz Gmina Mrągowo (15,2 km). Drugi przejazd ostatniego z wymienionych oesów rozegrano jako Power Stage. Stawką tej próby były dodatkowe punkty do klasyfikacji RSMP dla pięciu najszybszych załóg w poszczególnych klasyfikacjach.
Również w finałowym etapie ORLEN OIL 81. Rajdu Polski obserwowaliśmy dominację Marczyka i Gospodarczyka w klasyfikacji RSMP. Ten duet zapisał na swoje konto komplet sześciu rozegranych w niedzielę oesów i pewnie zwyciężył w trzeciej tegorocznej rundzie mistrzostw Polski. Dla Marczyka i Gospodarczyka to trzecie zwycięstwo odniesione w trzech ostatnich startach w RSMP. Poprzednio załoga ORLEN Team była najlepsza w krajowej rywalizacji podczas Rajdu Śląska 2024 i 52. Rajdu Świdnickiego.
W klasyfikacji generalnej ORLEN OIL 81. Rajd Polski wygrali Łotysze – Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia RS Rally2), powtarzając sukces z 2023 roku.
– To dobry wynik. Niestety nie dałem rady zachować odpowiedniej równowagi między tempem a unikaniem ryzyka na Power Stage, więc w klasyfikacji FIA ERC skończyliśmy go bez punktów. Jestem bardzo zadowolony z drugiego miejsca w ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski. To był udany weekend, więc teraz skupiamy się na tym, by tak samo było w asfaltowej części sezonu – podsumował Mikołaj Marczyk.
Drugie miejsce w klasyfikacji FIA ERC pozwoliło Marczykowi odzyskać prowadzenie w tabeli mistrzostw Starego Kontynentu.
Podium szutrowego specjalisty
Po dwóch wygranych rundach RSMP z rzędu, tym razem Jakub Matulka i Damian Syty musieli zadowolić się drugą pozycją. Liderzy punktacji mistrzostw Polski stracili do zwycięzców 2:25,9 s, ale wydarzenia za ich plecami spowodowały, iż najważniejsze dla nich stało się przede wszystkim zdobycie punktów.
– Jestem zadowolony z naszego tempa. Momentami łapaliśmy dobry feeling i jechało się nam naprawdę nieźle. Toczyliśmy walkę zarówno w mistrzostwach Europy, jak i Polski, co wymagało od nas znalezienia odpowiedniego balansu. Drugie miejsce w RSMP i dziewiąte w ERC to wynik, który cieszy i daje dużo motywacji – ocenił Jakub Matulka.
Na trzecim miejscu finiszowali Krzysztof Bubik i Adrian Sadowski (Skoda Fabia R5, +3:50,4 s). Olsztynianin po raz kolejny potwierdził, iż świetnie sobie radzi na luźnej nawierzchni. Czwarte miejsce to efekt jazdy Jakuba Brzezińskiego i Jakuba Gerbera (Citroen C3 Rally2, +4:35,4 s), którzy zgarnęli jednak punkty za trzecie miejsce, ponieważ Krzysztof Bubik nie był zgłoszony do punktacji RSMP.
Piątkę zamknęli Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +5:56,3 s) i analogicznie jak Brzeziński dopisali do swojego konta punkty za czwartą pozycję.
Matulka odjeżdża rywalom
Z pustymi rękami ORLEN OIL 81. Rajd Polski zakończyli Jarek Szeja i Grzegorz Grzyb, którzy przed startem zajmowali odpowiednio drugą i trzecią pozycję w punktacji RSMP. Grzyb wycofał się jeszcze w sobotę. Z kolei Szeja wypadł z drogi na finałowej próbie, chwilę po tym, jak koło urwał jadący przed nim Jos Verstappen z Renaudem Jamoulem (Skoda Fabia RS Rally2).
Tymczasem Matulka i Syty wywieźli z Mikołajek 27 punktów, w tym trzy za Power Stage. Ten dorobek – w połączeniu z pechem rywali – pozwolił im umocnić się na prowadzeniu w tabeli czempionatu.
Na Power Stage wzbogacili się także Marczyk (5 pkt), Kołtun (4 pkt), Brzeziński (2 pkt) oraz Byśkiniewicz (1 pkt).
Wyniki trzeciej rundy RSMP spowodowały przetasowania w tabeli cyklu. Na półmetku sezonu Matulka i Syty mają 95 punktów, o 34 więcej niż Brzeziński i Gerber, którzy awansowali na drugie miejsce. Za nimi plasują się kolejno bracia Szejowie (53 pkt), Grzyb i Binięda (50 pkt) oraz Kołtun i Pleskot (42 pkt).
Przetasowania w klasach
Mocna obsada urozmaiciła rywalizację w klasie 3 (samochody Rally3) – w ramach RSMP zmierzyło się aż dziewięć duetów. Oprócz tego polskie załogi mogły się porównać z pięcioma zagranicznymi, walczącymi w kategorii ERC3.
Najlepsi w tej stawce okazali się Tymoteusz Abramowski i Jakub Wróbel (Ford Fiesta Rally3), którzy wygrali zarówno krajową klasyfikację (klasa 3), jak i europejską (ERC3). Rywalom z RSMP oddali zaledwie sześć z czternastu oesów, a w ramach ERC3 wygrali cztery próby.
Na drugim miejscu zmagania w klasie 3 ukończyli Adrian Łabuda i Michał Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3, +3:35,6 s), a pozycję numer trzy zajęli Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Renault Clio Rally3, +4:14,5 s). Adam Sroka i Patryk Kielar (Ford Fiesta Rally3) stracili drugie miejsce po tym, jak na ostatnim oesie zatrzymała ich usterka samochodu. Jeszcze wcześniej – na OS 11 – problemy z układem chłodzenia przerwały jazdę Michała Chorbińskiego i Adama Chrzanowskiego (Renault Clio Rally3).
Abramowski i Wróbel nie punktowali w RSMP, więc to Łabuda z Kuśnierzem sięgnęli po 35 punktów i objęli prowadzenie w punktacji klasy 3.
W gronie załóg w samochodach z napędem na jedną oś komplet punktów zgarnęli Sergiusz Janowski i Krzysztof Grzenia (Renault Clio Rally4). Oprócz nich do mety dotarły także duety Jakubowiak/Tyrka (BMW 316 Ti Compact, +22:31,7 s), Prus/Lisicki (Ford Fiesta Rally4, +28:42,3 s) oraz Mularczyk/Marczewski (Citroen DS3 R3T Max, +54:24,1 s).
Wyniki ORLEN OIL 81. Rajdu Polski przyniosły zmiany również w tabeli klasy 2WD. Liderami zostali Mularczyk i Marczewski (77 pkt), przed Janowskim i Grzenią (73 pkt) oraz Górnym i Martynkiem (68 pkt).
Łącznie rywalizację w trzeciej rundzie RSMP ukończyły 22 załogi, w tym Andrzej Kalitowicz z Maciejem Wisławskim (Toyota Celica GT-4), dla którego był to jubileuszowy, trzydziesty start w Rajdzie Polski.
Po wizycie na Mazurach, stawka RSMP wraca do rywalizacji na asfalcie. Kolejną rundą będzie Valvoline Rajd Małopolski (10-12 lipca).
ORLEN OIL 81. Rajd Polski – klasyfikacja końcowa RSMP:
1. Marczyk/Gospodarczyk (Škoda Fabia RS Rally2) 1:39:02.7 s
2. Matulka/Syty (Škoda Fabia RS Rally2) +2:25.9 s
3. Bubik/Sadowski (Škoda Fabia) +3:50.4 s
4. Brzeziński/Gerber (Citroën C3 Rally2) +4:35.4 s
5. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 evo) +5:56.3 s
6. Abramowski/Wróbel (Ford Fiesta Rally3) +7:13.2 s
7. Krotoszyński/Jastrzębski (Škoda Fabia Rally2 evo) +7:27.4 s
8. Kołtun/Pleskot (Škoda Fabia RS Rally2) +7:35.8 s
9. Łabuda/Kuśnierz (Ford Fiesta Rally3) +10:48.8 s
10. Kowalczyk/Hryniuk (Renault Clio Rally3) +11:27.7 s
RSMP 2025 – punktacja po ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski:
1. Matulka/Syty 95 pkt
2. Brzeziński/Gerber 61 pkt
3. Szeja/Szeja 53 pkt
4. Grzyb/Binięda 50 pkt
5. Piotr Krotoszyński 43 pkt
6. Kołtun/Pleskot 42 pkt
7. Byśkiniewicz/Siatkowski 36 pkt
8. Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
9. Kowalczyk/Potępa 20 pkt
10. Gabryś/Dymurski 19 pkt
RSMP 2025 – punktacja 2WD po ORLEN OIL 81. Rajdzie Polski:
1. Mularczyk/Marczewski 77 pkt
2. Janowski/Grzenia 73 pkt
3. Górny/Martynek 68 pkt
4. Prus/Lisicki 44 pkt
5. Hurko/Janasz 42 pkt