Lancia czeka na decyzję FIA. Czy powrót do WRC jest realny?

rallypl.com 2 tygodni temu

Powrót Lancii do rajdów samochodowych budzi ogromne emocje wśród fanów tej dyscypliny. Włoska marka jak dotąd zaprezentowała swój pierwszy samochód Rally4, ale wszyscy chcą wiedzieć, czy wróci do walki o tytuły mistrzów świata WRC.

Choć Lancia nie miała swojego zespołu w mistrzostwach świata od 1992 roku, przez cały czas jest najbardziej utytułowanym producentem w historii, z 10 triumfami w klasyfikacji producentów. Zawodnicy włoskiego producenta odnieśli 73 zwycięstwa i zdobyli pięć tytułów w klasyfikacji kierowców. Czy istnieje szansa na powrót Lancii na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata? Ostateczna decyzja zależy od kilku kluczowych czynników, które mogą zostać określone przez FIA już w najbliższym czasie.

Lancia Ypsilon Rally4 – powrót na krajowe trasy

W październiku Lancia zaprezentowała model Ypsilon Rally4, który zadebiutuje na odcinkach specjalnych w przyszłym roku. Samochód ten wystartuje w ramach Lancia Rally Trophy, czyli cyklu rozgrywanego jako część Rajdowych Mistrzostw Włoch. Zwycięzca tego pucharu otrzyma w 2026 roku szansę startu w Mistrzostwach Europy jako oficjalny kierowca Lancii. Wybór Rally4, czyli klasy samochodów z napędem na jedną oś, jest w tej chwili najbardziej opłacalnym rozwiązaniem, które pozwala marce powrócić na rajdowe trasy bez dużych inwestycji.

Fot. Stellantis

Co musi się zmienić w WRC?

Sportowy dyrektor Lancii, Eugenio Franzetti, w rozmowie z włoskim wydaniem Motorsport.com, wyraził zainteresowanie powrotem marki do WRC. Warunkiem koniecznym do rozważenia tej decyzji są jednak zmiany w regulaminie oraz wprowadzenie skutecznych mechanizmów kontroli kosztów. W grudniu FIA ma ogłosić nowe regulacje techniczne, które wejdą w życie od sezonu 2027. To od nich zależy, czy Lancia uzna powrót do WRC za opłacalny.

Franzetti podkreśla, iż dla powrotu Lancii do WRC najważniejsze będzie zrozumienie, jakie będą wymogi techniczne i koszty związane z budową pojazdów Rally1 oraz Rally2. Dopiero po ich poznaniu możliwe będzie przygotowanie realistycznego biznesplanu.

Wyzwania i potencjalne korzyści

Lancia podkreśla, iż motorsport musi się opierać na solidnym modelu biznesowym, który zapewni odpowiedni zwrot z inwestycji. „Z jednej strony mamy koszty techniczne i logistyczne związane z uczestnictwem w sporcie, a z drugiej strony wartość widoczności, która jest niezwykle istotna” – tłumaczy Franzetti. Dla Lancii najważniejsze jest, aby bilans zysków i kosztów wypadł na korzyść marki, co pozwoli przyciągnąć sponsorów i partnerów.

Fot. Stellantis

Rally4 jako pierwszy krok

Wybór samochodu Rally4 jako pierwszego kroku powrotnego Lancii do rajdów nie jest przypadkowy. Klasa ta, z klarownymi regulacjami i kontrolowanymi kosztami, jest w tej chwili najbardziej komercyjnie opłacalnym rozwiązaniem. Rally4 oferuje wystarczające możliwości rozwoju oraz minimalizuje ryzyko finansowe. Franzetti podkreśla, iż Lancia na razie wybrała tę klasę jako formę przygotowań i testów przed potencjalnym powrotem do WRC.

Czy marzenia fanów staną się rzeczywistością?

Dla miłośników rajdów powrót Lancii do WRC byłby spełnieniem marzeń. Jednak, aby to było możliwe, FIA musi stworzyć środowisko, które umożliwi mniejszym zespołom konkurowanie z czołowymi producentami w warunkach kontrolowanych kosztów. Ostateczna decyzja zależy od regulacji, które ogłosi FIA, oraz od analizy biznesowej Lancii.

Idź do oryginalnego materiału