Łada z silnikiem V16? Takie rzeczy tylko w Rosji!

rallypl.com 2 tygodni temu

W latach 70. XX wieku Łada 1600, była produkowana w Związku Radzieckim, która z założenia miało być tanim sedanem dla mas, stało się symbolem radzieckiej motoryzacji, chociaż nigdy nie zyskało miana pojazdu luksusowego czy wyjątkowo pożądanego.

Tymczasem mechanicy z rosyjskiego Garage 54 postanowili zmodernizować ten model, montując w nim… silnik V16, co samo w sobie brzmi jak wyzwanie techniczne i niezwykły eksperyment.

Silnik V16 w Ładzie

Skąd pomysł na tak nietypowy silnik? W rzeczywistości jednostka napędowa V16 zamontowana w tej Ładzie nie jest typowym silnikiem samochodowym. Została stworzona poprzez połączenie 16 małych, dwusuwowych silników o pojemności 58 cmł, które zwykle znajdują się w piłach łańcuchowych. Łączna pojemność tej jednostki napędowej to jedynie 923 cmł, a moc – 74 konie mechaniczne, co plasuje ją daleko poniżej współczesnych, kompaktowych silników trzycylindrowych. Niemniej jednak to właśnie te niestandardowe rozwiązania czynią projekt Garage 54 wyjątkowym.

fot. Garage 54

Zastosowanie silnika o tak nietypowej budowie wiązało się z poważnymi modyfikacjami konstrukcji pojazdu. Mechanicy musieli wydłużyć komorę silnika aż o 130 cm, co wymagało dodatkowych przeróbek nadwozia, takich jak wstawki w błotnikach i dostosowanie układu kierowniczego oraz hamulcowego. Pomimo technicznych trudności samochód powstał, a jego mechanicy podjęli próbę przetestowania go na drodze. Silnik jest prawie trzy razy dłuższy niż ten który jest montowany w Ładach 2106 – podaje chip.pl

„Demon” prędkości

Łada V16 wprawia w ruch, ale trudno nazwać ją demonem prędkości. W trakcie testów samochód osiągnął prędkość maksymalną 50 km/h, co zajęło mu aż 26 sekund. Łada V16 pozostaje więc bardziej inżynieryjną ciekawostką niż praktycznym pojazdem do codziennej jazdy.

Eksperyment Garage 54 to doskonały przykład na to, jak nietypowe pomysły mogą przekształcić się w intrygujące projekty motoryzacyjne. Łada 1600 z silnikiem V16 z pił łańcuchowych to nie tylko wyjątkowy projekt techniczny, ale także dowód na to, iż w motoryzacji nie istnieją ograniczenia, jeżeli ma się wystarczająco determinacji. Choć auto nie zdobędzie raczej serc kierowców szukających prędkości i mocy, to z pewnością zyskało miano symbolu szalonych innowacji z Rosji.


Źródło: moto.pl

Idź do oryginalnego materiału