
Sezon 2025 Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) to nie tylko emocjonujące rywalizacje na oesach, ale również gigantyczne wyzwania logistyczne.
W kalendarzu znalazły się dwa rajdy rozgrywane w Ameryce Południowej – Rajd Paragwaju oraz Rajd Chile Bio Bío, dzielone zaledwie tygodniową przerwą. To sprawia, iż zespoły muszą działać z niemal wojskową precyzją, aby zdążyć z przeniesieniem całej operacji na kolejny kontynent.
Transport morski i lotniczy – podstawa przygotowań
Toyota Gazoo Racing ujawniła, jak wygląda proces przenoszenia całego zaplecza na drugi kraniec świata. Aby sprzęt dotarł na czas do Paragwaju, już 13 czerwca wyruszyło w drogę dziewięć kontenerów morskich, a miesiąc później, 14 sierpnia, wystartowało 15 kontenerów lotniczych, w których przewożono m.in. rajdówki.
Kontenery morskie kryły nie tylko pięć samochodów rozpoznawczych, ale też warsztaty, kuchnię i zapasy części zamiennych. Nad całością transportu czuwa DHL – oficjalny partner logistyczny Toyoty.
Budowa serwisu i tymczasowej bazy rajdowej
Po dotarciu do Paragwaju sprzęt został przewieziony do parku serwisowego w Encarnación. Tam rozpoczęto budowę tymczasowej bazy zespołu. Dziesięcioosobowa ekipa potrzebowała trzech dni, aby stworzyć pełne zaplecze – namioty dla pięciu GR Yaris Rally1, strefę hospitality oraz pomieszczenia operacyjne. Co ciekawe, demontaż całości zajmuje zaledwie jeden dzień.
Rekord Toyoty i przygotowania do kolejnego wyzwania
Po rozegraniu 19 odcinków specjalnych i świętowaniu 102. zwycięstwa Toyoty w historii WRC, przyszedł czas na kolejne zadanie – przygotowanie aut i przeniesienie się do Chile.
Wszystkie samochody przeszły trzydniową procedurę odbudowy i ponownego przygotowania już w Paragwaju. W pracach uczestniczyło 25 mechaników, 7 specjalistów, 3 inżynierów i 4 koordynatorów zespołu. To proces niezwykle skrupulatny – zdemontowane i ponownie złożone zostają m.in. silniki i skrzynie biegów, wymienia się dziewięć głównych paneli nadwozia, a w użyciu jest 25 zestawów narzędzi i 12 podnośników.
Podróż do Chile i finał południowoamerykańskiego dwuboju
Po zakończonym serwisie sprzęt został spakowany i wyruszył w 2400-kilometrową podróż drogą lądową do Concepción, gdzie zlokalizowana jest baza Rajdu Chile Bio Bío. Tam ponownie odbędzie się montaż całej infrastruktury i przygotowania do kolejnych 16 odcinków specjalnych, które zamkną południowoamerykańską część sezonu WRC.
Źródło: wrc.com