Oprócz ciągłego ulepszania samochodów przez cały sezon wyścigów Formuły 1, istnieje ciągły strumień innowacji technologicznych, które zwiększają zaangażowanie fanów i wspierają nadawców, którzy chcą przybliżyć widzów do akcji wyścigu.
Dla głównego menedżera ds. partnerstwa sportowego AWS Neil Ralph, Formuła 1 jest zasadniczo ciekawym wykorzystaniem technologii, która pokazuje skalowalność usług przetwarzania w chmurze na AWS i sposób wykorzystania tych usług do rozwiązywania bardzo złożonych problemów.
Omawiając rolę, jaką AWS odgrywa w sporcie, Ralph mówi: „Zbieramy ogromną ilość danych. W rzeczywistości ta generacja samochodów Formuły 1 tworzy ponad milion punktów danych na sekundę.
Mówi, iż ta ilość danych pochodzi z czujników znajdujących się w samochodzie wraz z danymi zebranymi z urządzeń przytorowych, które Formuła 1 wykorzystuje na każdym torze wyścigowym. Ralph twierdzi, iż same zespoły mają ogromne możliwości wykorzystania tej technologii do poprawy wyników zespołu i strategii wyścigowej.
Jednak dla Ralpha partnerstwo między AWS i Formułą 1 koncentruje się przede wszystkim na „wykorzystaniu danych w celu wyjaśnienia złożoności sportu Formuły 1 z korzyścią dla doświadczeń fanów”. Jego zdaniem oznacza to, iż AWS współpracował z Formułą 1 w celu tworzenia spostrzeżeń opartych na danych i sztucznej inteligencji (AI), które są transmitowane do setek milionów fanów na całym świecie.
Chociaż z zewnątrz mogłoby się wydawać, iż Formuła 1 koncentruje się na wyścigach, kwalifikacjach oraz strategiach kierowców i zespołów, dane te, jak zauważa Ryan Kirk, główny architekt chmury i menadżer zespołu w Formule 1, służą do tworzenia historii.
„W Formule 1 chodzi przede wszystkim o opowiadanie historii. Mamy wyścig główny, ale w tle dzieje się też wiele historii, a wiele z nich opiera się na danych” – mówi. Technologia wdrożona przez Formułę 1 z AWS umożliwiła dostarczanie spostrzeżeń w czasie rzeczywistym przy użyciu strumieni danych w czasie rzeczywistym zbieranych z milionów punktów danych na sekundę i przetwarzanych w czasie rzeczywistym.
Poza tym Kirk mówi: „F1TV w szczytowym momencie będzie przesyłać strumieniowo z szybkością około 6 Tb/s CDN AWS CloudFront. To dużo danych zużywanych w czasie rzeczywistym.”
Dowód koncepcji wdrożonych podczas wydarzeń na żywo
Z punktu widzenia zarządzania IT Kirk mówi: „Każda rasa jest inna. Podczas każdego wyścigu pojawiają się nowe funkcje i nowe produkty. Zawsze z niecierpliwością czekamy na kolejne wydarzenie. To bardzo ciągłe.”
Choć sport ma przerwę w lecie, dla zespołów jest to pracowity czas, polegający na opracowywaniu nowych usprawnień samochodów. Dla Kirka i zespołu Formuły 1, którzy skupiają się na doświadczeniach cyfrowych i doświadczeniach fanów, spędzają czas na opracowywaniu wielu nowych funkcji.
Jak zauważa Kirk, istnieje również wiele optymalizacji infrastruktury zaplecza. „W ciągu roku organizujemy wyścigi, więc bardziej wrażliwe zmiany wprowadzamy podczas przerwy letniej”.
Aktualizacje to zwykle poprawki lub nowe grafiki, takie jak AWS Insights, które zostało wydane na początku tego roku. Według AWS wykorzystuje to odrębne punkty danych do informowania o każdym spostrzeżeniu. F1 pozwala fanom zrozumieć, w jaki sposób kierowcy podejmują decyzje w ułamku sekundy oraz jak zespoły opracowują i wdrażają strategie wyścigowe w czasie rzeczywistym, które wpływają na wynik wyścigu.
„Chodzi o rozszerzenie produktu, aby dać go fanom” – mówi Kirk. „Jest więcej historii do opowiedzenia, a my chcemy zapewnić użytkownikowi końcowemu bogatsze wrażenia, niezależnie od tego, czy korzystasz z naszej domeny cyfrowej, czy z transmisji transmitowanej do Twojego domu”.
Wśród wyzwań stojących przed Formułą 1 jest to, iż prototypy i weryfikacje koncepcji można tak naprawdę przetestować jedynie podczas wydarzeń wyścigowych na żywo. „Testowanie ich podczas zawodów pozwala nam zobaczyć, jaką wartość wnoszą”.
Kirk twierdzi, iż istnieje rygorystyczna procedura testowania, ale, jak zauważa: „Niestety nigdy nie można symulować prawdziwego życia i musimy wykorzystywać wydarzenia wyścigowe, zwłaszcza z perspektywy danych”.
W praktyce oznacza to, iż wewnętrzny zespół sprawdza nową funkcjonalność podczas wyścigu na żywo, podczas którego jest ona testowana. Nowa funkcjonalność nie jest jednak dostępna dla nadawców ani fanów.
„Możemy zweryfikować dane i zweryfikować wyniki. A potem, jeżeli uda nam się uzyskać wszystkie pozytywne wyniki, przystąpimy do startu” – mówi Kirk.
Po uruchomieniu nowa funkcjonalność przechodzi do fazy konserwacji. Następnie zespół projektowy wraca do początku, identyfikując nowe priorytety i powtarzając prace, aby nowa funkcjonalność została uruchomiona.
Rola sztucznej inteligencji
Jednym z tematów była sztuczna inteligencja pojawił się w pracy, którą AWS wniósł w tym roku do Formuły 1. Ralph z AWS mówi: „Zazwyczaj chcemy pomóc odciążyć zespół nadawców F1, aby umożliwić im wykonanie fantastycznej pracy, jaką wykonują przy tworzeniu świetnego programu telewizyjnego”.
Mówi, iż sztuczna inteligencja pomaga nadawcom poruszać się po repozytorium danych historycznych zawierających fakty i statystyki bez konieczności pisania skomplikowanych zapytań do bazy danych SQL. Zamiast tego, twierdzi, mogą zadawać pytania w języku naturalnym dzięki chatbota, który następnie wysyła zapytania do baz danych.
Kiedy coś pójdzie nie tak, zwykle jest mnóstwo rozmów. Kirk twierdzi, iż czasami pomija się szczegóły i w tym przypadku może pomóc generatywna sztuczna inteligencja. „Czas do rozwiązania powinien znacznie się skrócić” – mówi. „Testy wypadły niezwykle pozytywnie, a urządzenie wykorzystuje sztuczną inteligencję, co jest super fajne”.
Jak powiedział wcześniej Ralph z AWS, kooperacja z Formułą 1 umożliwia dostawcy chmury publicznej zaprezentowanie swojej technologii. „Myślę, iż jednym z powodów, dla których AWS nawiązał współpracę z takimi podmiotami jak Formuła 1, jest to, iż sport to język, który wykracza poza sektory przemysłu” – mówi.
„Kiedy więc zademonstrujemy zastosowanie technologii AWS w środowisku takim jak Formuła 1 i które oglądają setki milionów ludzi na całym świecie, niektórzy mogą być zaintrygowani wykorzystaniem tej technologii i przyjrzeć się bliżej jej powiązaniu z ich własnymi firmami”.
Na przykład wgląd w dane w czasie rzeczywistym to coś, co można zastosować w wielu firmach. „Obserwowanie, jak robi to Formuła 1, może czasem zainspirować firmy do zastanowienia się, w jaki sposób mogą analizować dane w czasie rzeczywistym, wykorzystując wysokowydajne obliczenia w AWS” – dodaje Ralph.