![](https://rallypl.com/wp-content/uploads/2025/01/18.jpg)
Hyundai wprowadził poprawki do zawieszenia i skrzyni biegów swojego samochodu Rally1, a najnowsza aktualizacja ma również na celu redukcję masy auta. Mimo tych zmian, szef zespołu Hyundai Motorsport, Cyril Abiteboul, zachował dużą ostrożność w swoich wypowiedziach.
„To nie jest nowy samochód. To nie jest całkowicie inna konstrukcja. To oczywiście obecny model z dżokerem [homologacyjnym]” – skomentował Abiteboul.
Sezon 2025 przyniósł istotną zmianę w regulacjach – jednostki hybrydowe zostały usunięte z samochodów Rally1. Decyzję podjęto dopiero pod koniec ubiegłego roku, co miało znaczący wpływ na plany i rozwój zespołów.
„Nasza strategia rozwoju dżokera musiała uwzględniać wyzwania związane z nowymi regulacjami, które zostały ogłoszone stosunkowo późno. Początkowo planowaliśmy zbudowanie nowego samochodu, ale FIA anulowała ten pomysł. Nie była to najlepsza możliwa sytuacja do przygotowania się do sezonu, ponieważ w sporcie panowała spora niestabilność” – wyjaśnił Abiteboul.
„Ale tak już jest. Kierowcy są przekonani, iż to krok we adekwatnym kierunku. Czy wystarczająco duży? To zależy od konkurencji. Musimy zobaczyć, co zrobiła Toyota. Chcę pozostać bardzo pokorny w naszych działaniach i na razie skupić się na tym, by sprawdzić, czy podążamy we adekwatnym kierunku” – dodał Francuz.
Abiteboul podkreślił również, iż zespół przez cały czas ma pewne pole manewru w zakresie rozwoju samochodu: „Mamy jeszcze trochę swobody w kwestii tego, co możemy zrobić, dlatego chcę również wykorzystać informacje z Rajdu Monte Carlo, aby dopracować nasz plan na przyszłość”.
Zapytany o szczegóły wprowadzonych zmian, szef Hyundaia był bardzo oszczędny w słowach: „Mogę powiedzieć bardzo kilka na ten temat, jak się pewnie domyślacie”.
„Ale zasadniczo staramy się wyeliminować nasze największe słabości, czyli problemy z niezawodnością, szczególnie w obszarze skrzyni biegów, oraz poprawić osiągi na nawierzchniach o niskiej przyczepności i gładkim szutrze. Finlandia i Chile w zeszłym roku były dla nas absolutnie fatalne i właśnie nad tymi aspektami pracowaliśmy” – przyznał.
Zmiany mogą znacząco poprawić osiągi samochodu lub wręcz przeciwnie – poprowadzić go w niewłaściwym kierunku.
„Zobaczymy, jak skuteczne były nasze działania” – zakończył Abiteboul.
Odpowiedź na to pytanie Hyundai otrzyma już niebawem. Rajd Szwecji odbędzie się w okolicach Umeå w dniach 13-16 lutego.