Czy samochody Rally1 pozostaną hybrydowe w okresie 2025? To jedno z najczęściej zadawanych pytań na temat Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. O tym, na ile jest to realna opcja, możemy przekonać się w związku z ostatnimi testami Hyundaia.
Hybrydowe czy nie? Oto jest pytanie
Sytuacja związana z napędem samochodów czołowej grupy WRC zmieniała się już kilkukrotnie na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy i przez cały czas nie wiadomo, na czym się skończy.
Od tego roku dopuszczone do startu w WRC są «wykastrowane» rajdówki Rally1, pozbawione systemu hybrydowego. Z takiej możliwości skorzystał już M-Sport, chociażby w przypadku Mārtiņša Sesksa, który w Rajdzie Polski oraz Rajdzie Chile startował Fordem Pumą bez hybrydy.
Jednocześnie toczyły się dyskusje o tym, czy z hybryd w ogóle nie zrezygnować. Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA podjęła taką decyzję w związku z ustaleniami nowej grupy roboczej ds. WRC. Producenci jednak się na to nie zgodzili, ponieważ modyfikacja samochodów na dwa ostatnie lata obecnych regulacji wygeneruje niepotrzebne koszty.
Dostawca ma swoje do powiedzenia
Gdy wszystko wydawało się jasne, do dyskusji postanowił dołączyć wyłączny dostawca układów napędowych Compact Dynamics. Zmodyfikował on wytyczne dotyczące ich obsługi, uniemożliwiając zespołom samodzielne usuwanie kodów błędów po przekroczeniu dopuszczalnego progu wstrząsów.
Producent zaczął domagać się, aby po każdorazowym przekroczeniu parametrów pracy jednostki były odsyłane do niego na przegląd. Rodzi to ogromne dodatkowe koszty dla zespołów, związane nie tylko z samym serwisem, ale także koniecznością posiadania większej liczby zapasowych modułów na wymianę.
Hyundai już wie?
Dyskusje znów rozgorzały, a jednym z ich uczestników jest szef Hyundai Motorsport Cyril Abiteboul. Francuz nawołuje padok WRC do solidarności i zadbanie przede wszystkim o M-Sport, czyli zespół z najmniejszym budżetem, dla którego wzrost kosztów obsługi hybryd może być niemożliwy do poniesienia.
FIA przeprowadziła już głosowanie w tej sprawie, a rezultat poznamy wraz ze zmianami przepisów, ratyfikowanymi w grudniu przez Światową Radę Sportów Motorowych. Wszystko wskazuje jednak na to, iż hybrydy znikną z WRC.
Zespoły już się na ten fakt szykują. Fabryczna ekipa Hyundaia wystartuje w ten weekend w Rally La Nucia, w ramach przygotowań do kończącego sezon WRC Rajdu Japonii. Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen oraz niezgłoszony do rajdu Ott Tänak pojawili się także podczas oficjalnych testów, gdzie obserwatorzy zwrócili uwagę na istotny detal: wloty powietrza do kanałów chłodzących układ hybrydowy zostały zaślepione, co oznacza, iż Hyundai testował i20 N Rally1 napędzany wyłącznie silnikiem spalinowym.
Choć jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się to nie do pomyślenia, hybrydy faktycznie mogą z roku na rok całkowicie zniknąć z WRC. Na oficjalne informacje w tej sprawie będziemy musieli jeszcze trochę poczekać.