Koreański producent Hyundai miał przystąpić do sezonu 2025 Rajdowych Mistrzostw Świata WRC z zupełnie nowym samochodem. Zamiast tego ekipa mocno zmodernizuje obecnego i20 N Rally1.
Jak informowaliśmy na początku roku na łamach internetowego wydania RALLY and RACE, centrala koreańskiej firmy zatwierdziła budżet konieczny na opracowanie oraz wprowadzenie nowego modelu w środku obecnego cyklu homologacyjnego Rally1, trwającego do 2026 roku.
Projekt został jednak porzucony w momencie, gdy Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA niespodziewanie zakomunikowała wprowadzenie zmian w specyfikacji samochodów czołowej grupy już na 2025 rok. Producenci sprzeciwili się tym zmianom, a ostateczny kształt przyszłorocznych przepisów będzie znany dopiero w czerwcu, gdy na opracowanie nowego samochodu będzie już za późno.
Hyundai – który prowadzi zarówno w klasyfikacji kierowców, pilotów jak i producentów po pięciu rajdach w okresie 2024 – postanowił zamiast tego maksymalnie usprawnić swój obecny samochód, wykraczając przy tym poza obowiązujące przepisy.
Fabryczny zespół chce wykorzystać za jednym razem wszystkie dżokery homologacyjne pozostałe mu do końca 2026 roku. Aby było to możliwe, musiał uzyskać zgodę pozostałych producentów grupy Rally1 – Toyoty i M-Sportu.
Trzej producenci WRC doszli do porozumienia, w ramach którego zasady wykorzystania pozostałych dżokerów zostaną otwarte, pozwalając wszystkim na przygotowanie jednorazowo dużego pakietu poprawek, nie tylko Hyundaiowi.
Jak powiedział redakcji DirtFish szef zespołu M-Sport Richard Millener, przemówił zdrowy rozsądek: „Z punktu widzenia inżynierów liczą się osiągi i o ile mamy przewagę, bo wykonaliśmy lepszą robotę, dlaczego mielibyśmy pozwolić reszcie zrobić coś innego? W pełni rozumiem tę perspektywę, ale z drugiej strony, jeżeli będziemy przeciwstawiać się wszystkiemu i zmusimy producenta do odejścia, bo będą czuli, iż nie mają żadnych szans, to co jest lepsze?”
Szef zespołu Hyundaia Cyril Abiteboul stwierdził, iż wykorzystanie wszystkich dżokerów pozwoli wprowadzić około połowę wszystkich zmian planowanych w związku z homologacją nowego samochodu. Część usprawnień będzie związanych z poprawą niezawodności i20 N Rally1.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.