Walka o tytuły w czwartym sezonie oficjalnej serii wyścigowej track day TOYOTA GAZOO Racing Polska zakończyła się 17-18 października na Torze Kielce. Kierowcy samochodów z linii GR oraz innych sportowych aut Toyoty i Lexusa walczyli o tysięczne sekund, by zdobyć mistrzostwo. Z kolei w rozgrywanej równolegle e-motorsportowej serii TOYOTA GR CUP DIGITAL przed graczami ostateczne starcie w Wielkim Finale 26 października.
Toyota czwarty sezon wspiera rywalizację w popularnych i łatwo dostępnych imprezach track day podczas TOYOTA GR CUP. Z kolei trzeci rok z rzędu każdy ma szansę do zaprezentowania swoich talentów w serii TOYOTA GR CUP DIGITAL. Dopełnieniem aktywności marki jest kończąca sezon motoryzacyjna impreza GR ZLOT, gromadząca miłośników motoryzacji i motorsportu.
Wymagający finał TOYOTA GR CUP
Jesienny weekend 17-18 października zgodnie z oczekiwaniami przywitał uczestników chłodną i bardzo zmienną pogodą oraz momentami bardzo mocnymi opadami deszczu.
Tor Kielce znany jest z ciasnej i technicznej sekcji kartingowej z wieloma zakrętami o zróżnicowanej charakterystyce i bardzo zmiennej nawierzchni. Potrafi ona być inna na wejściu w zakręt i wyjściu z niego, co jeszcze bardziej podnosi poziom trudności. Z kolei druga partia toru to szybki wyścigowy fragment z długimi łukami i prostymi. Całość uzupełnia wyjątkowy odcinek górski z licznymi zmianami poziomów, niewidocznymi zakrętami za szczytem i słynnym “korkociągiem” w stylu legendarnego amerykańskiego toru Laguna Seca.
Takie warunki premiowały kierowców GR Yarisów z zaprojektowanym do jazdy w najtrudniejszych warunkach napędem na cztery koła GR-Four. Doświadczenie zdobyte przez zespół TOYOTA GAZOO Racing w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA (WRC), zostało dobrze wykorzystane przy budowie tego modelu. Na Torze Kielce nie zabrakło jednak również pozostałych modeli z linii GR oraz wielu klasycznych sportowych aut Toyoty.
Mistrzowie TOYOTA GR CUP 2025
W grupie TOYOTA GR YARIS CUP kolejną wygraną w tym sezonie odniósł Tomasz Sendrowski, czym przypieczętował zdobycie mistrzowskiego tytułu, drugiego w jego karierze. Na Torze Kielce swoje pierwsze podium w grupie GR Yarisów w tym sezonie zdobyła Monika Kalarus, zajmując także pierwsze miejsce w klasie Toyota GR Yaris Stock Cup. Dzięki punktom wywiezionym z Toru Kielce, Kalarus zdobyła na koniec sezonu II wicemistrzostwo w grupie TOYOTA GR YARIS CUP i wicemistrzostwo w klasie Toyota GR Yaris Stock Cup.
Marek Brzozowski miał już sporą przewagę punktową z poprzednich rund, więc mógł w Kielcach jechać spokojnie. Piąte miejsce w grupie i czwarte w klasie zapewniło mu odpowiednio tytuł wicemistrza w TOYOTA GR YARIS CUP i mistrza w Toyota GR Yaris Stock Cup. Trzecią pozycję na podium na koniec sezonu w klasie Toyota GR Yaris Stock Cup zajęli ex aequo Michał Lipowiecki i Aleksander Brzeziński, nieobecni na finałowej rundzie.
Na Torze Kielce świetnie spisali się debiutanci. Trzecie miejsce w grupie GR Yarisów zajął Łukasz Kaliszewski. Dla kierowcy z dużym doświadczeniem w driftingu i simracingu był to pierwszy w karierze start w track day i jazda na czas na torze. Kaliszewskiemu udało się wprowadzić całkowicie seryjnego GR Yarisa nie tylko na 2. miejsce w klasie Toyota GR Yaris Stock Cup (dla seryjnych aut z minimalnym zakresem przeróbek), ale także na 3. miejsce w grupie TOYOTA GR YARIS CUP. Trzecie miejsce w klasie seryjnych GR Yarisów zajął Dawid Bęben, również debiutujący w TOYOTA GR CUP.
Grupa TOYOTA GR OPEN CUP stała w tym sezonie pod znakiem dominacji GR Supry A90, modelu, który coraz częściej gości na wyścigowych torach w Polsce. W klasyfikacji rocznej mistrzostwo zdobyli ex aequo Sławomir Miąsko i Piotr Jamborski, przed wicemistrzami również ex aequo Łukaszem Leśniewiczem i Mateuszem Żuchowskim. Trzeci stopień podium na koniec sezonu przypadł Ireneuszowi Ludwiniakowi.
W TOYOTA GR OPEN CUP na Torze Kielce również debiutował wspomniany wcześniej Łukasz Kaliszewski. Kierowca miał okazję porównać w tych samych warunkach dwa rodzaje napędu (AWD z GR Yarisa i RWD z GR Supry) oraz dwa różne model z rodziny GAZOO Racing. Kaliszewski na co dzień współpracuje z utytułowanym drifterem Piotrem Więckiem, któremu pomagał w budowie i ustawieniach jego driftingowej GR Supry. Przesiadka z czteronapędowego GR Yarisa do tylnonapędowej GR Supry nie sprawiła mu więc żadnych problemów. Na śliskiej oraz w drugiej połowie dnia także mokrej nawierzchni toru, Kaliszewski w widowiskowym stylu wykorzystał potencjał GR Supry, zwyciężając w grupie TOYOTA GR OPEN CUP, ciesząc przy tym zgromadzonych licznymi pięknymi poślizgami.
TOYOTA GR CUP szansą na mistrzowskie tytuły
Klasyki i youngtimery Toyoty oraz Lexusa są przez cały czas częstymi gośćmi na torach wyścigowych. Dlatego dla ich właścicieli zostały stworzone specjalne grupy i klasy w TOYOTA GR CUP.
Na wymagającym Torze Kielce najszybszym w tej stawce był Piotr Maz w Toyocie GT86, zwycięzca w grupie Race & Fun oraz klasie Hachi-Roku dla kultowej rodziny modeli AE86, GT86 i GR86. Wygrana w finałowej rundzie zagwarantowała Mazowi mistrzostwo w obu wymienionych klasyfikacjach. Na koniec sezonu drugi i trzeci stopień podium w klasie Hachi-Roku zajęli odpowiednio Mateusz Tryjanowski i Kajetan Jaszczak.
Drugie miejsce w grupie Race & Fun zdobył Arkadiusz Sałaciński, a trzeci był Szymon Horodeński, obaj w wyścigowej Toyocie Yaris TRC RN2, którzy zajęli także odpowiednio pierwsze i drugie miejsce w klasie Time-Attack. Wynikiem z finałowej rundy Sałaciński zapewnił sobie na koniec sezonu wicemistrzostwo w grupie Race & Fun i mistrzostwo w klasie Time-Attack.
Trzeci stopień podium w klasie Time-Attack na Torze Kielce należał do Jana Biegonia w Toyocie MR2 Mk2. Biegoń na koniec sezonu może się cieszyć ze zdobycia dwóch tytułów II wicemistrza w Race & Fun oraz w Time-Attack.
W tym sezonie TOYOTA GAZOO Racing Polska położyła nacisk również na rozwój klas dla klasycznych wyścigowych konstrukcji marki (Celica, MR2, Corolla, Starlet), które reprezentują wieloletnie motorsportowe dziedzictwo marki Toyota.
Na Torze Kielce w rozgrywanej od tego sezonu nowej grupie TOYOTA YOUNGTIMER CUP Łukasz Kopiec przełamał trwającą od początku sezonu serię zwycięstw Wojciecha Jórgi. W deszczowych warunkach Kopiec w Toyocie Starlet GT Turbo był szybszy od Jórgi w Celice GT Mk6. Trzecie miejsce w finałowym starciu zdobył Michał Bilski Toyotą MR2 Mk2.
W klasyfikacji rocznej TOYOTA YOUNGTIMER CUP triumfowali Wojciech Jórga Toyotą Celica GT Mk6, przed Janem Biegoniem, tym razem w MR2 Mk1 i ex aequo Mikołajem Wypskim Lexusem IS200 i Łukaszem Traczem w Toyocie Yaris TS Mk1.