Trwa dopracowywanie przepisów dotyczących pracy aktywnej aerodynamiki w bolidach Formuły 1. Wiadomo już, iż pojawi się trzeci tryb jej pracy.
Trzeci tryb
Aktywna aerodynamika to jedna z wielu bardzo ważnych zmian w Formule 1 od sezonu 2026. Jej głównym celem jest zwiększenie szans na wyprzedzanie oraz zmniejszenie zużycia energii w nowych bolidach.
Aktywna aerodynamika będzie automatyczna i dotychczas wiedzieliśmy, iż będzie pracowała w dwóch trybach. Pierwszy dotyczy jazdy na prostych i w szybkich łukach. W nich lotki zarówno przedniego, jak i tylnego skrzydła będą się pochylać, znacznie ograniczając opór aerodynamiczny i pozwalając na szybszą jazdę.
Drugi tryb dotyczy zakrętów, w których skrzydła będą wracały do pierwotnego położenia, generując wyższy docisk aerodynamiczny, ale też większe opory i spalanie.
Aktywna aerodynamika będzie też używana niezależnie od odległości między bolidami.
Teraz pojawiło się potwierdzenie trzeciego trybu, który będzie pojawiał się przede wszystkim podczas deszczowych wyścigów. Dyrektor wyścigu będzie mógł wprowadzić zakaz używania aktywnej aerodynamiki tylnego skrzydła, pozostawiając ruchomym jedynie przednie skrzydło. Jednocześnie będą mogły zmienić się obszary aktywacji aktywnej aerodynamiki.
Oczywiście w przypadku bardzo złych warunków na torze, dyrektor wyścigu będzie mógł całkowicie wyłączać aktywną aerodynamikę. I w drugą stronę – gdy warunki na torze się poprawią, kierowcy znów będą mogli w pełni korzystać z nowego rozwiązania.
Z propozycji przepisów na przyszły rok zniknęły również zapisy, które zakazywały używania aktywnej aerodynamiki w trakcie okresu neutralizacji czy żółtych flag.
Zmiana nazwy
Drugą pomocą kierowców przy wyprzedzaniu będzie system “Manual Override Mode”. Polega on na tym, iż kierowca może używać przez cały czas maksymalnej mocy baterii powyżej określonej prędkości (290 km/h do 355 km/h) i w ten sposób spróbować zaatakować rywala. Będzie to “dodatkowa” energia, którą nie będzie dysponował samochód z przodu.
Kierowca sam będzie decydował o tym, kiedy użyć systemu o ile będzie wystarczająco blisko samochodu przed nim by użyć “MOM”. Dostępne będzie ono na jedno okrążenie.
Okazuje się, iż nazwa “MOM” może wzbudzać konsternację fanów, dlatego FIA potwierdziła, iż zmieni jego nazwę, która niebawem zostanie ujawniona.

15 godzin temu












