Od sezonu 2026 w polskim sporcie samochodowym pojawi się nowy stopień licencji przeznaczony dla zawodników startujących w rallysprintach. To efekt prac prowadzonych przez grupę roboczą ds. rajdów samochodowych Polskiego Związku Motorowego, której celem było stworzenie prostszej i bardziej dostępnej ścieżki wejścia do rywalizacji rajdowej.

Nowa licencja będzie funkcjonować pod nazwą Narodowa Licencja Kierowcy/Zawodnika – Rally Sprint i otrzyma oznaczenie N-RS. Uprawni ona wyłącznie do startów w zawodach Rally Sprint, czyli imprezach, które pierwotnie planowano wprowadzić pod nazwą „Mini RO”. Licencja będzie obowiązywać wyłącznie na terenie Polski.
Pod względem formalnym wymagania dla licencji N-RS będą zbliżone do w tej chwili funkcjonującej licencji ND-R. Kandydat będzie musiał posiadać członkostwo w klubie zrzeszonym w PZM oraz aktualne badania lekarskie. Jednocześnie proces szkolenia zostanie uproszczony, a koszt uzyskania licencji wyraźnie obniżony, co ma zachęcić nowych zawodników do spróbowania swoich sił w rallysprintach.
Koszt licencji N-RS ustalono na 250 zł za rok, natomiast wznowienie licencji od 1 lipca będzie wynosić 125 zł. Licencje tego stopnia będą wydawane przez Zarządy Okręgowe PZM. Szczegółowe zasady dotyczące zarówno samej licencji, jak i regulaminu zawodów Rally Sprint są w tej chwili finalizowane. Ich publikacja planowana jest na początek 2026 roku.
Istotną zmianą, która wejdzie w życie równolegle z nową licencją, jest rezygnacja z obowiązku posiadania orzeczeń psychologicznych. Od sezonu 2026 nie będą one wymagane dla żadnych licencji w sporcie samochodowym, co dodatkowo uprości procedury administracyjne dla zawodników.
Wprowadzenie licencji N-RS ma stworzyć bardziej przystępny próg wejścia do rajdów samochodowych, uporządkować formułę rallysprintów i umożliwić rozwój tej kategorii w ramach jasno określonych przepisów PZM.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.














