
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA WRC wracają z wielkim hukiem! Adrien Fourmaux, francuski kierowca zespołu Hyundaia, zaskoczył rywali niesamowitą jazdą podczas piątkowego poranka na Rajdzie Sardynii 2025.
Zaledwie miesiąc po bolesnym wycofaniu się z rajdu w Portugalii, Fourmaux nie tylko wrócił do walki, ale objął prowadzenie po emocjonującym odcinku Sa Conchedda.
Francuz, który rozpoczął dzień z czwartej pozycji, zaatakował z pełną mocą na najdłuższym odcinku rajdu (27,59 km), wyprzedzając swojego kolegę z zespołu Thierry’ego Neuville’a aż o 6,9 sekundy. Dzięki temu na przerwę serwisową wjechał z 2,9-sekundową przewagą.
Strategia ogumienia to klucz do sukcesu
Fourmaux startował z siódmej pozycji i przyznał, iż warunki drogowe były korzystniejsze, niż przewidywał. Skorzystał z „oczyszczonych” linii pozostawionych przez poprzedzających go zawodników, co pozwoliło mu zachować płynność i uniknąć pułapek na luźnym szutrze.
Hyundai zdecydował się na odważną strategię ogumienia – cztery miękkie i jedna twarda opona Hankook, podczas gdy zespół Toyota Gazoo Racing postawił na bardziej konserwatywny miks. Neuville zastosował tę samą konfigurację przez całą pętlę i był zadowolony z wytrzymałości opon.
Katastrofa dla M-Sportu – trzy auta poza trasą
Nie wszystkim zespołom piątkowy poranek przyniósł powody do radości. Dla zespołu M-Sport był to prawdziwy koszmar – aż trzy z czterech samochodów Ford Puma Rally1 wypadły z rywalizacji już na drugim odcinku specjalnym. Josh McErlean i Grégoire Munster wycofali się z powodu uszkodzenia tylnego zawieszenia po osobnych incydentach, natomiast Mārtiņš Sesks dachował przy pełnej prędkości, jadąc na piątym biegu.
Jedynym ocalałym z załogi M-Sport pozostał Jourdan Serderidis, choć i on zgłosił awarię amortyzatora.
Zacięta walka w czołówce – Ogier, Tänak i młode talenty
Za plecami liderów dzieje się równie wiele. Sébastien Ogier z Toyoty rozpoczął dzień najlepiej, wygrywając pierwszy odcinek i przez moment prowadził w klasyfikacji generalnej. Ostatecznie jednak spadł na trzecie miejsce, 5,2 sekundy za Neuville’em. Zaledwie 0,9 sekundy za nim znajduje się Ott Tänak, który przyznał, iż nie może znaleźć odpowiedniego rytmu w swoim Hyundaiu.
Sami Pajari, młody Fin, imponuje tempem i znajduje się na piątym miejscu, tylko 2,0 sekundy za Tänakiem, utrzymując 4,5-sekundową przewagę nad Takamoto Katsutą.
Tymczasem lider klasyfikacji generalnej Elfyn Evans oraz mistrz świata Kalle Rovanperä muszą zmagać się z niekorzystnymi pozycjami startowymi, przez co zajmują dopiero siódme i ósme miejsce.
Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak zajmują 8. miejsce w klasyfikacji generalnej WRC2 po pierwszej pętli.
Klasyfikacja generalna po OS3 Rajd Sardynii 2025
1 | Adrien Fourmaux / A. Coria | Hyundai i20 N Rally1 | – |
2 | Thierry Neuville / M. Wydaeghe | Hyundai i20 N Rally1 | +2.9 |
3 | Sébastien Ogier / V. Landais | Toyota GR Yaris Rally1 | +8.1 |
4 | Ott Tänak / M. Järveoja | Hyundai i20 N Rally1 | +9.0 |
5 | Sami Pajari / M. Salminen | Toyota GR Yaris Rally1 | +11.0 |
6 | Takamoto Katsuta / A. Johnston | Toyota GR Yaris Rally1 | +15.5 |
7 | Kalle Rovanperä / J. Halttunen | Toyota GR Yaris Rally1 | +30.6 |
8 | Elfyn Evans / S. Martin | Toyota GR Yaris Rally1 | +41.2 |
9 | Nikolay Gryazin / K. Aleksandrov | Škoda Fabia RS Rally2 | +1:07.9 |
10 | Emil Lindholm / R. Hämäläinen | Škoda Fabia RS Rally2 | +1:21.7 |
Źródło: WRC.com