Decyzja FIA o zakończeniu ery hybrydowej w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC już po przyszłotygodniowym Rajdzie Japonii wywołała reakcję Compact Dynamics, firmy dostarczającej hybrydowe układy napędowe do samochodów klasy Rally1. Producent wyraził „ubolewanie” nad decyzją, która skróciła pierwotnie planowany okres użytkowania hybryd o dwa lata.
Skrócona era hybrydowa
Compact Dynamics miało dostarczać swoje systemy hybrydowe aż do końca obecnego cyklu homologacyjnego w 2026 roku. Umowa ta została zawarta we wrześniu ubiegłego roku z kluczowymi interesariuszami serii. Jednak w wyniku głosowania elektronicznego Światowej Rady Sportów Motorowych FIA WMSC postanowiono, iż technologia hybrydowa nie będzie częścią WRC po zakończeniu sezonu 2024.
Decyzja FIA miała związek z planowanymi zmianami w sposobie serwisowania systemów hybrydowych, co mogło negatywnie wpłynąć na budżety zespołów.
Oświadczenie Compact Dynamics
Johannes Kloetzl, dyrektor zarządzający Compact Dynamics, skomentował decyzję FIA w rozmowie z serwisem DirtFish: „Compact Dynamics ubolewa nad decyzją FIA i WRC o rezygnacji z technologii hybrydowej. Rozpoczęliśmy w 2022 roku z zamiarem wspierania rozwoju zrównoważonych układów napędowych w motorsporcie. Podzielamy misję FIA, by uczynić wyścigi przystępnymi i ekonomicznymi, ale nie możemy stawiać ekonomii i zysków ponad bezpieczeństwem kierowców, zespołów i postronnych osób”.
Kloetzl wyraził również dumę z uczestnictwa Compact Dynamics w WRC przez ostatnie trzy lata i podziękował wszystkim za „konstruktywną współpracę”.
Przyszłość hybryd w WRC
Rajd Japonii zamknie trzyletni okres współpracy Compact Dynamics z WRC i jednocześnie zakończy erę hybrydową w tej serii. Czy to jednak ostatni raz, gdy tego typu napęd zobaczymy na odcinkach rajdów mistrzostw świata?
Wszystko będzie zależało od kształtu przepisów technicznych kolejnej generacji samochodów Rally1 na sezon 2027. Pierwsze przesłanki mówią o wprowadzeniu większej dowolności w zakresie napędu, które poza układami hybrydowymi mogą obejmować choćby auta w pełni elektryczne.