Podczas wczorajszego posiedzenia Rady Sportów Motorowych FIA zatwierdzono długo wyczekiwaną aktualizację załącznika „K”. Maszyny z lat 1991-2000 otrzymają… Historyczne Paszporty Techniczne. To znakomita wiadomość dla fanów wyczynowych Subaru, Mitsubishi, Lancii, Peugeotów czy Fordów!
Przedstawiciele FIA poinformowali opinię publiczną o szeregu zmian wprowadzanych do obowiązujących już przepisów i regulaminów. W telegraficznym skrócie – trzecie spotkanie członków Rady Sportów Motorowych zaowocowało między innymi korektą regulacji w F1 (usunięto dodatkowy punkt za najlepszy czas okrążenia), powołano do życia nową, tanią klasę wyścigową TCL (Touring Car Light), nie zabrakło też długich dyskusji o ekologii, równości oraz potrzebie redukcji śladu węglowego. Dla miłośników jazdy na opis najważniejsza jest jednak wieść o aktualizacji załącznika „K”. Krótko mówiąc, rajdówki z lat dziewięćdziesiątych wrócą do łask!
FIA wskrzesza „złotą erę”
Załącznik „K” określa techniczne regulacje samochodów mogących rywalizować w oficjalnych, historycznych imprezach sygnowanych przez FIA. Poza dopuszczonym okresem homologacji, osiągami i specyfikacją, zapisy załącznika wspominały również o wyposażeniu bezpieczeństwa, „malowaniu” czy instrukcjach modyfikacji lub naprawy. Do tej pory w zawodach historycznych rywalizować mogły konstrukcje projektowane maksymalnie do 1990 roku. Ta zasada uległa wyczekiwanej zmianie, a załącznik „K” dopuszczać będzie wozy z lat 1991-2000. Dla niewtajemniczonych będzie to jedna z wielu aktualizacji przepisów. Dla fanów rajdów to spełnienie marzeń!
Wprowadzone zmiany sprawiają bowiem, iż do łask wróci lwia część pojazdów z naszej młodości, w tym iście kultowe konstrukcje „złotych” lat dziewięćdziesiątych. Na starcie imprez historycznych staną bowiem Subaru Imprezy GC8, Mitsubishi Lancery Evo, Fordy Escorty Cosworth, A-grupowe Lancie Delty czy Toyoty Corolle…
Rozszerzenie katalogu o kolejną dekadę oznacza, iż na listę załapią się też legendarne… pierwsze „wurce”. Ta kategoria zadebiutowała bowiem w 1997 roku. W przyszłym sezonie na historycznych oesach zobaczymy więc między innymi Subaru Imprezy WRC, Fordy Focusy WRC, Mitsubishi Lancery Evo WRC kilku generacji, Toyotę Corollę WRC czy Peugeota 206 WRC. Czekamy również na potwierdzenie, czy zmiana uwzględni klasę „Maxi”.
Powrót wyścigowych „potworów”
Ogłoszona aktualizacja dotyczy również innych dyscyplin – wyścigów torowych i wyścigów górskich. W tekście opublikowanym na stronie FIA możemy przeczytać, iż wydłużenie okresu homologacji „wskrzesza” prototypy… Le Mans! Drugie życie otrzymają na przykład Mercedes-Benz CLK GTR, Porsche 911 GT1, McLaren F1 GTR lub Ferrari F40 LM, Jaguar XJ220 czy Dodge/Chrysler Viper. Beneficjentami zmian zostaną też fani BTCC i DTM – co powiecie na powrót Forda Sierry, Alfy Romeo 155 VTS, Volvo 850, Opla Vectry, Audi A4 lub Renault Laguny?
Przeczytaj również: Enyaq RS Race – elektryczna wyścigówka z rajdowym rodowodem
Co istotne, to nie koniec zmian. Na spotkaniu poinformowano, iż kolejne komunikaty pojawią się w przeciągu kilku najbliższych tygodni. Zmiany zaczną obowiązywać najwcześniej od 1 stycznia 2025 roku. Wcześniej FIA ma przygotować odpowiednią instrukcję działania, pomagając właścicielom w przygotowaniu dokumentacji.
Materiał prasowy informujący o wszystkich zmianach dostępny jest na stronie Federacji. Po więcej emocji z rodzimych i zagranicznych odcinków specjalnych zapraszamy na rallypl.com i nasze media społecznościowe.
Rallypl to społeczność prawdziwych pasjonatów. Zapraszamy Was więc do dyskusji, wyrażania własnej opinii i wymiany argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz biało-czerwony motorsport!