Czy wodór zastąpi benzynę? Nowe prototypy Toyoty

rallypl.com 1 miesiąc temu

Toyota od lat pioniersko rozwija technologie związane z wodorem, stawiając na zeroemisyjne rozwiązania jako najważniejszy element swojej strategii dekarbonizacji.

Już w 2014 roku Toyota wprowadziła na rynek samochód Mirai, napędzany ogniwami paliwowymi na wodór, który stał się symbolem zaawansowania technologicznego w motoryzacji. Od 2021 roku koncern pracuje nad kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem – wodorowymi silnikami spalinowymi, co zaowocowało modelem GR Corolla H2 Concept, startującym w japońskich wyścigach długodystansowych.

Motoryzacyjne Laboratorium Toyoty

Rajdy i wyścigi to dla Toyoty nie tylko pole rywalizacji, ale i platforma testowa, na której najnowsze technologie poddawane są ekstremalnym obciążeniom. Dzięki udziałowi w wyścigach Toyota może błyskawicznie identyfikować wszelkie niedoskonałości techniczne i wprowadzać szybkie poprawki, co ma najważniejsze znaczenie dla dalszego rozwoju. Marka widzi w wodorowych silnikach spalinowych szansę na zachowanie unikalnych cech motorsportu, takich jak charakterystyczny dźwięk silnika, tworząc tym samym wyczynowe pojazdy oparte na wodorze.

Przełomowe Modele Toyoty – GR Yaris H2 i Le Mans GR H2 Racing Concept

Wśród prototypów Toyoty szczególnie wyróżnia się GR Yaris H2 Concept, który wykorzystuje technologie zapożyczone z GR Corolli H2 Concept. Wodór całkowicie eliminuje emisje z silnika 1.6 turbo, zachowując przy tym osiągi zbliżone do klasycznych jednostek. GR Yaris H2 wyposażony jest w innowacyjną ośmiobiegową skrzynię GAZOO Racing Direct, co czyni go wyjątkowym w swojej klasie.

Toyota opracowała również Le Mans GR H2 Racing Concept, którego celem jest dominacja w wyścigach długodystansowych, takich jak 24-godzinny wyścig Le Mans. Wyposażony w 3,5-litrowy, turbodoładowany silnik V6 z bezpośrednim wtryskiem i przedni silnik elektryczny o mocy 200 kW, ten wodorowy pojazd hybrydowy łączy nowoczesne technologie z wymaganiami motorsportu, zachowując przy tym ekologiczną naturę wodoru.

HySE-X1 Buggy – Toyota na Rajdzie Dakar

Kolejnym przykładem innowacyjnych działań Toyoty jest HySE-X1 Buggy – lekki pojazd terenowy, wyposażony w wodorowy silnik spalinowy. Zasilany trzema zbiornikami wodoru z Mirai oraz wyposażony w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, Buggy z powodzeniem wystartował w programie Dakar Future Mission 1000, zajmując czwarte miejsce. Testy w trudnych warunkach Rajdu Dakar potwierdziły jego wytrzymałość oraz gotowość technologii wodorowej do najcięższych wyzwań.

Idź do oryginalnego materiału