
Škoda Auto ogłosiła plan zmniejszenia liczby pracowników o 15% do roku 2028. Informację tę potwierdził przewodniczący zarządu firmy, Klaus Zellmer, cytowany przez niemiecki tygodnik Automobilwoche.
Redukcja dotknie wyłącznie pracowników pośrednich, czyli tych, którzy nie są bezpośrednio zaangażowani w procesy produkcyjne. Aktualnie firma zatrudnia w Czechach około 37 tysięcy osób.
Decyzja ta stanowi element strategii Next Level Efficiency+, która zakłada optymalizację kosztów i zwiększenie konkurencyjności marki. Jak zaznaczył rzecznik prasowy firmy, Tomáš Kotera, redukcja zatrudnienia nie będzie przeprowadzana poprzez zwolnienia, ale dzięki naturalnej rotacji pracowników.
Dlaczego Škoda decyduje się na zmniejszenie zatrudnienia?
Marka Škoda odnosi sukcesy dzięki szerokiej ofercie modelowej i relatywnie niskim kosztom stałym. Jednak aby utrzymać tę przewagę, konieczne jest dalsze ograniczanie wydatków. Zellmer podkreśla, iż optymalizacja zatrudnienia to najważniejszy krok w dążeniu do dalszej efektywności i stabilności finansowej.
Ograniczenie etatów nie dotyczy jednak pracowników produkcji. Firma oraz związki zawodowe Odbory KOVO pracują nad zapewnieniem stabilności zatrudnienia i przeprowadzają działania mające na celu minimalizację negatywnego wpływu na pracowników.
Škoda stawia na elektromobilność
W ramach długoterminowej strategii firma rozważa wprowadzenie elektrycznej wersji swojego popularnego hatchbacka Octavia. Jednak jak zauważa Zellmer, elektromobilność wciąż wiąże się z niższą rentownością. Model Elroq, który jest elektrycznym odpowiednikiem Karoqa, generuje znacznie niższe marże.
Dodatkowo, jeżeli firma będzie zmuszona do obniżenia cen elektrycznych modeli w drugiej połowie roku, może to znacznie wpłynąć na rentowność marki. Pomimo tych wyzwań, Škoda zamierza kontynuować inwestycje w rozwój samochodów elektrycznych.
Hyundai i Toyota rosną w siłę w Czechach
Nie tylko Škoda stawia na elektryczność. Hyundai Motor Manufacturing Czech w Nošovicach w ubiegłym roku wyprodukował 33 300 samochodów elektrycznych i 21 328 hybryd plug-in. Z kolei fabryka Toyota Motor Manufacturing w Kolínie w połowie swojej produkcji skupiła się na modelu Yaris HEV, który cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku europejskim.
Zmiany w Škoda Auto są nieuniknione. Redukcja zatrudnienia ma pomóc firmie utrzymać stabilność finansową i optymalizację kosztów, podczas gdy rozwój elektromobilności pozostaje kluczowym elementem strategii na przyszłość.
Źródło: ct24.cz