
Rozrząd to jeden z najważniejszych układów odpowiedzialnych za pracę silnika – synchronizuje działanie zaworów i tłoków oraz umożliwia sprawny dopływ powietrza i odprowadzanie spalin. Awaria rozrządu powoduje poważne zniszczenia w silniku, których usunięcie jest na tyle kosztowne, iż nierzadko wymiana całego silnika okazuje się bardziej opłacalna. Co ile należy wymieniać rozrząd, aby uniknąć najgorszego scenariusza?
Ile wytrzymuje rozrząd w samochodzie?
Wytrzymałość układu rozrządu jest zależna od rodzaju konstrukcji. Najtrwalsze rozrządy oparte o łańcuch dwurzędowy są w stanie przetrwać choćby kilkaset tysięcy kilometrów. Wiele samochodów wykorzystuje jednak pasek rozrządu, który jest znacznie tańszy w wymianie, ale jego żywotność jest bardziej ograniczona niż w przypadku łańcucha – na https://deler.pl/p/zestaw-paska-rozrzadu-contitech-ct1167k1 można zaopatrzyć nowy zestaw paska rozrządu marki Contitech, przeznaczony do popularnych modeli samochodów z gupy VAG.
Niektórzy producenci ustalają wymianę paska w ich modelach samochodów choćby co 80-100 tys. km. Rzeczywistość weryfikuje jednak, iż nie zawsze pasek rozrządu jest w stanie wytrzymać aż tyle. W efekcie zalecenia mechaników mówią czasem o tym, iż warto skrócić interwał i wymieniać rozrząd co 40-50 tys. km. w zależności od rodzaju silnika.
Na starzenie się paska rozrządu wpływają nie tylko przejechane kilometry, ale również sam czas. W skład pasków rozrządu wchodzą m.in. poliuretan, neopren oraz guma, które ulegają starzeniu. Dlatego, o ile samochód nie pokonuje aż tak dużego dystansu, to warto wymienić rozrząd prewencyjnie raz na 3-4 lata.
Zasadniczo najlepiej przestrzegać zaleceń producenta samochodu opisujących częstotliwość wymiany rozrządu. Producenci stosują różne metody mające wydłużyć żywotność rozrządu jak np. pasek pracujący w kąpieli olejowej, przez co deklarowany interwał wymiany paska może sięgać choćby 150-200 tys. km. Czasem okazuje się jednak, iż nie zawsze sprawdzają się one tak dobrze, jak zakładano – przykładem mogą być pierwsze generacje silników PureTech. Dlatego w przypadku starszych samochodów należy wziąć pod uwagę również opinie mechaników. Dzięki temu silnik nieustannie utrzyma optymalne parametry pracy, bez ryzyka, iż rozrząd ulegnie całkowitej awarii.
Objawy uszkodzonego rozrządu – lepiej nie czekać aż się pojawią
Oprócz przestrzegania zalecanych interwałów wymiany trzeba również regularnie kontrolować stan rozrządu – postępujące zużycie paska jest łatwo zauważalne przez strzępiące się krawędzie oraz spękania widoczne na jego powierzchni. Usterki rozrządu można dosyć łatwo wychwycić w trakcie pracy silnika. o ile towarzyszy jej metaliczny lub stukający hałas wydobywający się spod pokrywy rozrządu, to najpewniej jest już ostatni moment na przeprowadzenie wymiany.
Warto także zwracać uwagę na to, czy silnik pracuje równo lub w trakcie gaszenia jednostki pojawia się charakterystyczne szarpnięcie. Inne objawy, które mogą towarzyszyć zużyciu rozrządu to spadek osiągów, wzrost spalania czy problemy z uruchomieniem silnika – mogą być one następstwem rozciągnięcia rozrządu.
Do czego prowadzi zaniedbanie wymiany rozrządu?
Jeżeli rozrząd całkowicie zakończy swój żywot w trakcie pracy silnika, to skutki mogą być opłakane. Co prawda niektóre starsze silniki są bezkolizyjne – w przypadku zerwania rozrządu wystarczy zamontować nowy, ale w tej chwili są one rzadkością. W przeważającej większości jednostek awaria rozrządu kończy się zderzeniem tłoków z zaworami. Rezultatem jest m.in. wykrzywienie wałków rozrządu, zniszczeniem panewek, wału korbowego, a także pęknięciem głowicy. Usunięcie efektów takiej usterki wiąże się z kapitalnym remontem jednostki, a koszty naprawy są liczone w tysiącach.
Cena wymiany rozrządu na pasku wynosi zwykle kilkaset złotych, co jest nieporównywalnie mniejszym kosztem. W przypadku rozrządów na łańcuchu zdarzają się konstrukcje, gdzie wymiana jest bardziej skomplikowana – np. rozrząd jest umieszczony za silnikiem, jak w przypadku jednostki BMW N47. W tym przypadku niezbędne jest wyjęcie motoru z komory silnika, przez co koszt takiej operacji również może sięgnąć około 3-4 tys. zł. Zestaw łańcucha rozrządu Febi Bilstein do przeprowadzenia wymiany w silniku N47 można zamówić na https://deler.pl/p/zestaw-lancucha-rozrzadu-febi-bilstein-102040. Wymiana jest konieczna zwykle jeden raz przez cały żywot tej jednostki i wykonuje się ją przy około 150 tys. km.